NΔ, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση υπερψηφίζουν την σύμβαση για τις τις FDI παρά το γεγονός ότι θα παραληφθούν με τον μισό οπλισμό κι θα υπάρχει 9% επιπλέον κόστος.

Κατά τη σημερινή επί της αρχής συνεδρίαση της επιτροπής (σ.σ. θα ακολουθήσουν ακόμη δύο συνεδριάσεις την προσεχή Δευτέρα, με ακρόαση φορέων και συζήτηση επί των άρθρων), τα κόμματα τοποθετήθηκαν ως εξής:

Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν η ΝΔ, το Κίνημα Αλλαγής και η Ελληνική Λύση. Επιφύλαξη για την τελική του στάση στην Ολομέλεια διατηρεί ο ΣΥΡΙΖΑ. Επιφύλαξη για την Ολομέλεια δήλωσε και το ΜέΡΑ25. 

Καταψηφίζει τις συμβάσεις για τις φρεγάτες και τα Rafale το ΚΚΕ, αλλά δηλώνει «παρών» στην προμήθεια τορπιλών.

Σε ότι αφορά τα πλοία που παίρνει το ΠΝ η κυβέρνηση δεν είπε την αλήθεια, καθώς τα δύο πρώτα σκάφη θα έχουν τις μισές αντιαεροπορικές δυνατότητες, μέχρι και την ολοκλήρωση και της τρίτης φρεγάτας, κάπου στο 2030-2032, οπότε τότε θα τοποθετηθούν τα «κελιά» με τους επιπλέον 16 πυραύλους α/α τύπου ASTER-30

Επίσης πρώτο και δεύτερο σκάφος που πρόκειται να ναυπηγηθούν στα γαλλικά ναυπηγία θα στερούνται και του αντιβληματικού συστήματος RAM που θα τοποθετηθεί και αυτό μεταξύ του 2030-32

Όλα αυτά υποτίθεται για να επιταχυνθεί η ναυπήγηση των FDI και να μπουν στην ίδια γραμμή παραγωγής με τις γαλλικές FDI.

Ελπίζεται το πρώτο σκάφος να είναι έτοιμο το 2026, το δεύτερο σκάφος το 2028 και το τρίτο σκάφος -αν όλα πάνε καλά- το 2030. Μετά τα δύο πρώτα πλοία θα αποσυρθούν από την υπηρεσία για περίπου έναν χρόνο προκειμένου να υποστούν αυτή την ανακατασκευή. Επειδή ποτέ τα ναυπηγικά προγράμματα δεν πάνε βάση των αρχικών σχεδιασμών, τρεις πλήρως εξοπλισμένες φρεγάτες αποκλείεται να έχει το ΠΝ πριν το 2032, στην καλύτερη περίπτωση. 

Μετά από όλα αυτά θα περίμενε κάποιος μια χαμηλότερη τιμή περίπου μειωμένη κατά 15-20% τουλάχιστον για τα επόμενα δέκα χρόνια (το 40% σχεδόν του κόστους προμήθειας μιας φρεγάτας αντιστοιχεί στο οπλικό φορτίο), καθώς τα σκάφη θα έρθουν σε διαμόρφωση της ιταλικής κορβέτας τύπου FCX 30, δηλαδή θα έχουν την ίδια διαμόρφωση οπλικού φορτίου.

Όχι, βέβαια!

Με «καπέλο» 9% και με αποπληρωμή από φέτος και όχι το 2025 όπως είχε πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινά η ενεργοποίηση της σύμβασης των φρεγατών FDI (Belharra).

Εκτός από όσα αναληθή για τον χρόνο πληρωμών, η κατάθεση του νομοσχεδίου για τις φρεγάτες από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο αποκάλυψε ότι εν τέλει ούτε το κόστος απόκτησης των φρεγατών είναι αυτό το οποίο είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση.

Ενώ τον Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση διαφήμιζαν ότι πέτυχαν τιμή μόλις 3 δισ. ευρώ, το τελικό κόστος αποκαλύπτεται ότι είναι 3,23 δισ.! Για την ακρίβεια, 237.000.000 ευρώ περισσότερα.

Βέβαια, στην πραγματικότητα αναμένεται να μας κοστίσουν πολλά περισσότερα. Οι συνεχείς αναβαθμίσεις, που είναι αυτονόητες σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα και το οποίο θα διαρκέσει περίπου 10-12 χρόνια, η τιμή θα εκτιναχθεί στα 4 δισ. ευρώ, δηλαδή όσα θα δίναμε αν παίρναμε και Scalp πυραύλους. 

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην προσπάθεια του να δείξει το… πόσο καλά τα πάει η κυβέρνηση του υποστήριξε στις 7 Οκτωβρίου του 2021 από το βήμα της Βουλής ότι οι γαλλικές φρεγάτες Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά. 

Κάτι που προφανώς ξένισε και τότε πολλά στελέχη του υπουργείου Άμυνας, αλλά και όσους γνωρίζουν τι γίνεται με τις προμήθειες οπλικών συστημάτων, καθώς αν αλήθευε θα ήταν πραγματικά ένας άθλος, καθώς δεν θα είχε ξανασυμβεί διεθνώς στην Ιστορία μία χώρα να παραγγέλνει σήμερα πολεμικά πλοία, μαχητικά αεροσκάφη ή οτιδήποτε άλλο, αλλά να αρχίσει να τα πληρώνει τέσσερα πέντε χρόνια αργότερα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ