Την αντιπροσωπευτική και διεθνώς εμβληματική ονομασία ΟΠΛΙΤΗΣ (HOPLITE), έδωσε η ελληνική EODΗ στο τεθωρακισμένο όχημα (4×4) που σχεδίασε και το οποίο μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει επισήμως στο ΓΕΣ και το ΓΕΕΦ, όπως δημοσίευσε το doureios.com του Σάββα Δ. Βλάσση, στο εκτενές άρθρο του το οποίο ακολουθεί.

Το τεθωρακισμένο όχημα ΟΠΛΙΤΗΣ (4×4) αναπτύχθηκε με πόρους της EODH για την κάλυψη εθνικών και διεθνών αναγκών σε τεθωρακισμένα οχήματα μεγάλης ευκινησίας πολλαπλού ρόλου. Πρόκειται για νέας γενιάς όχημα, σπονδυλωτής σχεδίασης και υψηλών επιδόσεων, κατάλληλο να καλύψει μια ευρεία γκάμα αποστολών Στρατιωτικής και Αστυνομικής φύσεως. Η σχεδιαστική ομάδα της EODH, βασίσθηκε σε δοκιμασμένα απάρτια από εξειδικευμένες εταιρείες εγνωσμένου κύρους, για να σχεδιάσει ένα όχημα υψηλής επιχειρησιακής αξίας, που ξεχωρίζει για μια πληθώρα καινοτομιών και ταυτόχρονα ενσωματώνει κορυφαίο επίπεδο προστασίας για την κατηγορία του.

Κύρια επιδίωξη της νέας σχεδίασης είναι η δημιουργία μιας βασικής πλατφόρμας μέγιστου μικτού βάρους 12 τόννων με ωφέλιμο φορτίο 2 τόννων, εύκολα προσαρμόσιμης σε διαφορετικούς ρόλους, με κύρια χαρακτηριστικά την Στρατηγική και Τακτική ευκινησία, την μεγάλη αξιοπιστία και επιχειρησιακή ετοιμότητα με τις μικρότερες δυνατές απαιτήσεις σε Διοικητική Μέριμνα, την υψηλή επιβίωση και την δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Η EODH υποστηρίζει ότι το τελικό προϊόν προσφέρεται με απολύτως λογικό κόστος και χωρίς συμβιβασμούς στην άνεση, την ασφάλεια και την εργονομία για το πλήρωμα και την μεταφερόμενη ομάδα.

Τα επιθυμητά χαρακτηριστικά και οι επιχειρησιακές απαιτήσεις που ελήφθησαν υπ’ όψιν στην σχεδίαση του ΟΠΛΙΤΗ, ήταν:
Στρατηγική ευκινησία.
Τακτική ευκινησία.
Μέγιστο βάρος μάχης της τάξεως των 12 τόννων.
Μεγάλη μεταφορική ικανότητα (2+ τόννοι) και αυτονομία 700 χλμ., δυνατότητα φιλοξενίας με άνεση πληρώματος 4(+4) ατόμων με πλήρη φόρτο σε αποστολές μεγάλης διαρκείας.

 Σπονδυλωτή σχεδίαση με ιδιαίτερη προστασία στην καμπίνα μεταφοράς προσωπικού και επαρκή προστατευμένο χώρο στο οπίσθιο μέρος για την μεταφορά φορτίου ή των επιπλέον 4 ατόμων σε πτυσσόμενα καθίσματα.
 Εξελιγμένη σπονδυλωτή θωράκιση νέας γενιάς.
Περιορισμένο οπτικό, ακουστικό, θερμικό και ηλεκτρομαγνητικό ίχνος.
 Δυνατότητα μεταφοράς ποικιλίας οπλισμού σε κατάλληλους έστορες ή Τηλεχειριζόμενες Εξέδρες Οπλισμού
 Κατάλληλο ηλεκτρικό κύκλωμα μεγάλης ισχύος.
Δυνατότητα προσαρμογής επιπλέον εξοπλισμού για αποστολές αστυνομικής φύσεως.

Aπο πλευράς γενικών χαρακτηριστικών:
• Το όχημα βασίζεται σε ένα βαρέως τύπου, αυτοφερόμενο σκάφος ειδικά σχεδιασμένο για αντοχή σε εκρήξεις, προετοιμασμένο εκτενώς για σκληρή στρατιωτική χρήση.
• Στο άνω μέρος αυτού του άκαμπτου σκάφους εδράζεται μια πλήρως προστατευμένη καμπίνα (κάψουλα αποστολής), βελτιστοποιημένη για μέγιστο εσωτερικό χώρο και ευελιξία στην αποστολή.
• Η καμπίνα είναι προσθαφαιρούμενη, συνδέεται με το βασικό σκάφος με ταχυσυνδέσμους και μπορεί να αντικαθίσταται σε ελάχιστο χρόνο ακόμη και σε συνθήκες πεδίου.
• Χρησιμοποιώντας το ίδιο σκάφος με διαφορετική κάψουλα αποστολής, μπορεί το όχημα να αλλάζει ρόλο σε ελάχιστο χρόνο ανάλογα με τις υφιστάμενες ανάγκες.
• Επιπλέον, η καμπίνα μπορεί να ανασηκώνεται υδραυλικά σε πλευρική θέση για να παρέχει εύκολη πρόσβαση στο συγκρότημα ισχύος και μετάδοσης κίνησης.
• Το όχημα έχει σχεδιαστεί για απρόσκοπτη λειτουργία σε ακραίες συνθήκες περιβάλλοντος (-23°C έως +49 °C).
• Προσφέρει πολλές δυνατότητες διαφορετικής διαμόρφωσης βασισμένες σε παραλλαγές του βασικού σχεδίου καμπίνας, διατηρώντας όμως ένα κοινό πλαίσιο.
• Η στάνταρ καμπίνα διαθέτει 5 πόρτες και επίπεδη οροφή.
• Διατίθενται παραλλαγές με 2, 3 και 4 θύρες σε επίπεδες ή ψηλές οροφές.
• Στο οπίσθιο μέρος η καμπίνα μπορεί να δεχθεί φορτία ή διαφόρους τύπους οπλικών συστημάτων, αισθητήρων και τυποποιημένων κλωβών.
• Η βασική έκδοση έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να μεταφέρει πλήρωμα 8 ατόμων.

Στον κρίσιμο τομέα της προστασίας – επιβίωσης, που αντιπροσωπεύει και πεδίο εξειδικεύσεως της EODH, η ελληνική εταιρεία έχει αποδώσει ιδιαίτερη σημασία, με τις παρακάτω προβλέψεις.

Το παρεχόμενο επίπεδο προστασίας για τους επιβαίνοντες είναι κατηγορίας Level 3 με βάση την STANAG 4569 του ΝΑΤΟ.

Το ανθεκτικό σε εκρήξεις σκάφος και το δάπεδο της καμπίνας λειτουργούν ως διπλός μηχανισμός απορρόφησης ενέργειας και παρέχουν εξαιρετικά χαρακτηριστικά ασφαλείας για τους επιβάτες του οχήματος.

Τα ειδικά αιωρούμενα καθίσματα αντιναρκικής προστασίας με ζώνες ασφαλείας 5 σημείων παρέχονται ως στάνταρ εξοπλισμός.

Από πλευράς οπλισμού, το όχημα δύναται να εφοδιαστεί με Τηλεχειριζόμενο Σταθεροποιημένο Σταθμό Οπλισμού (RCWS) που μπορεί να φιλοξενήσει βαρύ πολυβόλο M2ΗΒ των 12,7 mm. Το συνολικό βάρος του συστήματος είναι 250 κιλά, διαθέτει σταθεροποίηση σε δύο άξονες, σκοπευτικό ημέρας νύκτας και απόθεμα πυρομαχικών 500 φυσίγγια. Εναλλακτικά, στη θέση του πολυβόλου Μ2ΗΒ μπορεί να τοποθετηθεί πολυβόλο βομβίδων 40 mm ή πολυβόλο 7,62 mm/ 5,56 mm.

Επιπλέον, στην οροφή του οχήματος φέρονται 2 τετραπλοί εκτοξευτές καπνογόνων βομβίδων των 76 mm.

Ο ΟΠΛΙΤΗΣ μπορεί να προσφερθεί στις παρακάτω στρατιωτικές εκδόσεις για την κάλυψη διαφορετικών αναγκών:
• Τεθωρακισμένο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού.
• Φορέας Οπλικών Συστημάτων.
• Τεθωρακισμένο Όχημα Αναγνώρισης.
• Τεθωρακισμένο Όχημα Μεταφοράς Αισθητήρων Ανίχνευσης (ραντάρ, κάμερες, δέκτης ESM, Tactical UAV).
• Μεταφοράς Προωθημένου Παρατηρητή Πυροβολικού.
• Κέντρο Διευθύνσεως Πυρών πυροβολικού Μάχης και Α/Α.
• Φορέας συστημάτων Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικού Πολέμου.
• Ασθενοφόρο.
• Τεθωρακισμένο Όχημα Διοικήσεως.
• Μεταφοράς ομάδας Μηχανικού Μάχης.
• Όχημα ΑΡΒΧ Πολέμου (ανίχνευσης, άμεσης επέμβασης).

Ως προς το φάσμα αποστολών εσωτερικής ασφαλείας, ο ΟΠΛΙΤΗΣ μπορεί να καλύψει τις παρακάτω εφαρμογές:
• Επιτήρησης συνόρων.
• Μεταφοράς Προσωπικού.
• Σταθμός Διοικήσεως.
• Καταστολής ταραχών.
• Όχημα επέμβασης σε περιπτώσεις αεροπειρατείας, τρομοκρατίας, ομηρίας, στάσης εντός φυλακών κ.λπ.
• Προστασίας αεροδρομίων, στόχων υψηλής σημασίας, προσώπων VIP.
• Φορέας Αισθητήρων.
• Ασθενοφόρο.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος είναι τα εξής:
Κινητήρας 5.7L Turbo Diesel.
Ισχύς 300hp/221kW.
Ροπή 1.100Nm.
Κιβώτιο Ταχυτήτων Πλήρως Αυτόματο 6 σχέσεων.
Μέγιστη Ταχύτητα 120 χ.α.ώ.
Αυτονομία 700 χλμ.
Ακτίνα στροφής 16,5 μ.
Ανωφέρεια 60%.
Πλευρική Κλίση 35%.
Κιβώτιο μετάδοσης 2 σχέσεων (αργό-γρήγορο) με ενσωματωμένο Χειρόφρενο.
Σύστημα διεύθυνσης Υδραυλικό.
Ηλεκτρικό σύστημα 24V-360Amp με φώτα συσκότισης.
Σύστημα Πέδησης Υδραυλικό με δίσκους εμπρός-πίσω και σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS).
Άξονες Ανεξάρτητοι εμπρός και πίσω με 100% μπλοκάρισμα διαφορικών.
Αναρτήσεις με ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικούς αποσβεστήρες κραδασμών και ράβδους Σταθεροποίησης.

Μέχρι σήμερα, η EODH έχει ολοκληρώσει την φάση της σχεδίασης και ανάπτυξης και προχώρησε στην κατασκευή ενός πρωτότυπου για τις απαραίτητες δοκιμές και την πιστοποίηση με βάση τα Ευρωπαϊκά και νατοϊκά πρότυπα. Το επόμενο βήμα είναι η κατασκευή ενός δεύτερου πρωτοτύπου στην Ελλάδα, το οποίο θα έχει και την τελική διαμόρφωση η οποία θα έχει υποδειχθεί και συμφωνηθεί σε συνεργασία με τον χρήστη και θα ενσωματώνει σε μέγιστο βαθμό επιλεγμένα και πιστοποιημένα Ελληνικής κατασκευής υποσυστήματα. Θα ακολουθήσει η εκτέλεση σειράς δοκιμών και πιστοποιήσεων από πλευράς χρήστη, η αποκατάσταση τυχόν παρατηρήσεων και στην συνέχεια το όχημα θα είναι έτοιμο για παραγωγή σε σειρά.

Η σχεδίαση δύναται να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες απαιτήσεις και ανάγκες του χρήστη, ενώ διασφαλίζεται η άριστη εκπαίδευση του προσωπικού, η αδιάλειπτη τεχνική υποστήριξη του υλικού και η συνεχής επάρκεια ανταλλακτικών.

Η παλαιότητα του διαθέσιμου τροχαίου υλικού στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και ιδιαίτερα στο Στρατό Ξηράς, είναι ένας κρίσιμος παράγοντας που επηρεάζει την αξιοπιστία τους. Η αντικατάσταση αυτού του υλικού απαιτεί τεράστια δαπάνη. Μόνο με Εθνικά Προγράμματα τα οποία θα μπορούν να παρέχουν αξιόπιστες λύσεις με εξαιρετικό λόγο κόστους/απόδοσης και χωρίς περιττή αιμορραγία της Εθνικής Οικονομίας, μπορεί να επιτευχθεί ο εκσυγχρονισμός των οχημάτων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Μέσω ενός προγράμματος μεγάλης Ελληνικής Προστιθέμενης Αξίας όπως είναι αυτό του τεθωρακισμένου οχήματος ΟΠΛΙΤΗΣ, δύναται να επιτευχθεί η κάλυψη των Εθνικών Αναγκών, η αναγέννηση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και τέλος η ενίσχυση της Εθνικής Οικονομίας και της απασχόλησης ειδικευμένου προσωπικού υψηλής κατάρτισης. Κατά την άποψη του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία τίθενται προ των ευθυνών τους και η παρουσίαση αξιόλογων προϊόντων και συστημάτων όπως εν προκειμένω, αντιπροσωπεύει την πραγματική δοκιμασία της βουλήσεώς τους για ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, απεξάρτηση από ξένους προμηθευτές και την μετάβαση της Εθνικής Οικονομίας σε μοντέλο πέρα από το σημερινό που στηρίζεται στον τουρισμό. Όλα τα άλλα είναι απλές δικαιολογίες κι εκ του πονηρού.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ