Με το πρόγραμμα του ΠΝ για τις νέες φρεγάτες να βρίσκεται σε εξέλιξη (ή και σε τέλμα καθώς κανείς δεν γνωρίζει τι γίνεται ακριβώς) ένα άλλο πρόγραμμα του αμερικανικού Ναυτικού μπορεί να δώσει χρήσιμα συμπεράσματα για τι πρέπει να αποφευχθεί για το ΠΝ.

Πρόκειται για το πρόγραμμα που κατέληξε στην κλάση της νέας φρεγάτας USS Constellation (FFG-62). Και η οποία θα αποτελέσει τη νέα φρεγάτα πολλαπλών ρόλων του αμερικανικού Ναυτικού (σχετικό αφιέρωμα στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί).

Στις ΗΠΑ λοιππον, έξι συνολικά ναυπηγικοί οίκοι κατέθεσαν προτάσεις και στις 16 Φεβρουαρίου του 2018, το αμερικανικό Ναυτικό επέλεξε πέντε εξ αυτών και στους οποίους έδωσε 15 εκατ. $ στον καθένα προκειμένου αυτοί να εξελίξουν τα σχέδιά τους, με στόχο τη ναυπήγηση 20 συνολικά φρεγατών.

Το γεγονός ότι οι προτάσεις που κατατέθηκαν αφορούσαν ξένες ναυπηγήσεις, ήταν ότι το αμερικανικό Ναυτικό είχε θέσει ως απαίτηση η αγορά του πλοίου να αποφασιζόταν το 2020, κάτι που δεν άφηνε χρόνο στα ναυπηγεία να προχωρήσουν με δικές τους νέες προτάσεις, αφού δεν υπήρχε κατάλληλος χρόνος για κάτι τέτοιο.  defencenet.gr

Η Huntington είχε προτείνει μια έκδοση της κλάσης Legend

Παράλληλα το Ναυτικό επιθυμούσε το νέο σκάφος να αποτελεί εξέλιξη υπάρχουσας σχεδίασης, φοβούμενο να προχωρήσει στην επιλογή μιας εντελώς νέας σχεδίασης πιθανότατα για να αποφύγει μια επανάληψη των προβλημάτων που παρουσιαστήκαν με το πρόγραμμα LCS και την αποτυχημένη κλάση Freedom.

Τα ναυπηγεία αυτά ήταν:

Η  Austal USA με μια έκδοση της LCS (κλάση  Independence), η Fincantieri Marine Group με την FREMM  (όπου και που επιλέχθηκε τελικά), η General Dynamics με μια έκδοση της ισπανικής F-100 των ναυπηγείων της Navantia,  η LM με την κλάση Freedom (η οποία προτείνεται στο ΠΝ) και η  Huntington με μια έκδοση της κλάσης Legend της αμερικανικής Ακτοφυλακής. defencenet.gr

Η πρόταση της Austal USA με μια έκδοση της LCS

Σε ότι αφορά την τελευταία αυτή αποτελεί το μεγαλύτερο σκάφος της Ακτοφυλακής με 4.500 τόνους εκτόπισμα, μήκος 127 μέτρα και μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων και την οποία η HII εξέλιξε έτσι ώστε να ικανοποιεί κατά το δυνατόν τις απαιτήσεις του Ναυτικού.

Η εταιρεία Atlas North America πρότεινε μια έκδοση της MEKO A-200 αλλά  απορρίφθηκε από την επιτροπή αξιολογήσεων του Ναυτικού, ενώ η Lockheed Martin αποσύρθηκε από το διαγωνισμό στις 28 Μάιου του 2019.

Η επιλογή της FREMM κατέδειξε ότι το αμερικανικό Ναυτικό απέρριψε όλες τις σχεδιάσεις LCS και Freedom χωρίς καμία περαιτέρω σκέψη, απόρροια του προβληματικού τους ιστορικού. defencenet.gr

Αυτή ήταν η πρόταση της Lockheed Martin με μια επανέκδοση της κλάσης Freedom (δηλαδή MMSC) για το αμερικανικό Ναυτικό. Απορρίφθηκε αμέσως. Είναι δυνατόν να την πάρει το ΠΝ;

Να σημειωθεί εδώ πως το αμερικανικό Ναυτικό είχε παρόμοιες αν όχι ταυτόσημες απαιτήσεις με αυτές του ΠΝ για ένα σκάφος  πολλαπλών ρόλων με ικανότητα επαρκούς α/α άμυνας, ανθυποβρυχιακού πολέμου και αγώνα κατά σκαφών επιφανείας.

Παράλληλα κατέδειξε ότι το Ναυτικό ήθελε  ένα μεγάλο σκάφος επιφανείας, άνω των 5.000 τόνων εκτοπίσματος και όχι «πουσαρισμένα» με αυξημένο οπλικό φορτίο LCS ή Freedom class. Το να επέλεγε  μια έκδοση κλάσης  Independence ή Freedom για να ενταχθούν στην ομάδα μάχης ενός αεροπλανοφόρου μόνο θυμηδία θα προκαλούσε, όπως και προκάλεσε τελικά Οι εταιρείες που πρότειναν τις σχεδιάσεις είτε απορρίφθηκαν αμέσως (Austal USA) είτε αποσύρθηκαν από μόνες τους (Lockheed Martin).

Αυτό γιατί η κλάση Freedom, δεν μπορεί να προσφέρει κανένα ουσιαστικό έργο πέραν των αυστηρά καθηκόντων της σε παράκτιες αποστολές. Την ίδια ώρα το ΠΝ φαίνεται να εξετάζει την κλάση freedom που απέρριψε το αμερικανικό Ναυτικό ως το μελλοντικό  του σκάφος. Είναι αυταπόδεικτο ότι θα πρόκειται -εάν ω μη γένοιτο γίνει μια τέτοια επιλογή- για μια ολέθρια απόφαση για το ΠΝ που θα υποθηκεύσει το μέλλον του για τα επόμενα 35 τουλάχιστον χρόνια.

Έτσι το  αμερικανικό Ναυτικό απέρριψε με συνοπτικές διαδικασίες την πρόταση της LM και η οποία πήρε την πρότασή της και την παρουσίασε στην Ελλάδα, μετά από την Σαουδική Αραβία,.

Τελικά  το ΠΝ θα πάρει ένα σκάφος που έχει απορρίψει το αμερικανικό Ναυτικό; Και αν ναι ποιος θα πάρει την ευθύνη για μια τέτοια καταστροφική απόφαση;   defencenet.gr

Το αμερικανικό Ναυτικό έδειξε το δρόμο για το τι σκάφη αποτελούν πλέον μονόδρομο για τα σύγχρονα Ναυτικά με την επιλογή της «αμερικανοποιημένης»  γαλλικής FREMM. 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ