Άτυπη δέσμευση της Ελλάδας για 12 F-35 το 2030: Λάθος απόφαση χωρίς κανένα όφελος

Πολύ λίγα πολύ αργά - Θα πάρουμε F-35 όταν θα συμπληρώνουν 25 χρόνια σε υπηρεσία

Η είδηση του ενδιαφέροντος  της Ελλάδας για τα  μαχητικά F-35 δεν είναι βέβαια νέα. Το θέμα έχει ιστορία αρκετών ετών. Τον Οκτώβριο του 2016 ο τότε  υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος είχε ανακοινώσει ότι η Ελλάδα είχε αιτηθεί από τις ΗΠΑ την χρηματοδότηση προγράμματος για την αγορά 20 μαχητικών F-35.

Μάλιστα το ΥΠΕΘΑ είχε αποστείλει επιστολή για την τιμή και τη διαθεσιμότητα των πέμπτης γενιάς F-35.

Ένα χρόνο περίπου αργότερα το Μάρτιο του 2017  ο Πάνος Καμμένος και κατά την διάρκεια επίσκεψής  του στις ΗΠΑ, είχε επιβεβαιώσει την πρόθεση της Ελλάδας να προχωρήσει στην αγορά των 20 F-35A.

Από τότε πέρασαν 4 χρόνια, η κυβέρνηση άλλαξε το ενδιαφέρον και η παραφιλολογία παρέμεινε. Ακόμη βέβαια η  μελλοντική προμήθεια των F-35A παραμένει  σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς η κυβέρνηση και δη το ΥΠΕΘΑ δεν έχουν πει κάτι το συγκεκριμένο. Υπάρχει όμως άτυπη δέσμευση.

Να σημειωθεί ότι σε λίγες ώρες ξεκινά η συζήτηση στην επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της αμερικανικής Γερουσίας για το διακομματικό νομοσχέδιο των γερουσιαστών Μενέντεζ-Ρούμπιο που αναφέρεται στην αναβάθμιση της αμυντικής συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδας.

Το νομοσχέδιο με τίτλο «Νόμος περί Άμυνας και Διακοινοβουλευτικής Εταιρικής Σχέσης ΗΠΑ-Ελλάδας 2021» αποσκοπεί στο να ενισχύσει την υποστήριξη του εκσυγχρονισμού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων από τις ΗΠΑ, ενώ τονίζει μεταξύ άλλων πως πρέπει να στηριχτεί η πώληση F-35 στην Ελλάδα, δίνοντας εξουσιοδότηση στον Λευκό Οίκο να επισπεύσει την παράδοση αεροσκαφών του τύπου, όταν η Ελλάδα «κρίνει σωστό να αγοράσει το μαχητικό».

 Όταν η Ελλάδα κρίνει ή όταν οι ΗΠΑ κρίνουν;

Σύμφωνα με πίνακα που δημοσιεύει το Aviation Week, η Ελλάδα θα έχει παραλάβει μέχρι το 2030, 12 αεροσκάφη F-35, τα 4 εκ των οποίων το μακρινό 2029 και τα υπόλοιπα 8 το 2030.

Ποιος  καθορίζει πόσα F-35A θα προμηθευτεί η ΠΑ και πότε;

Τότε πως το Aviation Week γνωρίζει (γιατί σίγουρα κάποια πηγή του θα μίλησε) πότε η Ελλάδα θα προμηθευτεί τα stealth μαχητικά 34 χρόνια μετά την πρώτη πτήση του αεροσκάφους και 24 μετά την είσοδο σε υπηρεσία με την αμερικανική Αεροπορία;

Ο Αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα τον περασμένο Μάρτιο είχε αναφερθεί στο ενδεχόμενο απόκτησης F-35 σημειώνοντας πως οι ΗΠΑ είναι έτοιμες, «όποτε είναι και η Ελλάδα».

Έσπευσε να διακυβερνήσει πάντως, ότι πρόκειται για μια «πολυετή διαδικασία», (σ.σ. εδώ κολλά το 2030) καθώς, όπως σημειώθηκε, η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin τοποθετεί χρονικά περίπου στα πέντε χρόνια το απαιτούμενο διάστημα ανάπτυξης των υποδομών για τη «στέγαση» των F-35 στη χώρα μας, λέγοντας πως το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 αποτελεί το πρώτο απαραίτητο βήμα για να προχωρήσει η Ελλάδα στην προμήθεια των F-35.

Πότε τελειώνει το πρόγραμμα αναβάθμισης; το 2027 με 2028.

Δηλαδή με άλλα λόγια, ναι μεν η Ελλάδα θα επιλέξει αυτή πότε θα προμηθευτεί τα F-35 αλλά θα τα πάρει το 2030, έτσι και αλλιώς, λένε ουσιαστικά οι Αμερικανοί.

Γιατί τα λέμε όλα αυτά;

Πρώτον γιατί δεν υπάρχει περίπτωση η ΠΑ να προμηθευτεί μαχητικά F-35 μέσα στην δεκαετία που διανύουμε.

Δεύτερον οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να δώσουν στην Ελλάδα F-35 πριν την Τουρκία.

Τρίτον υπάρχει σίγουρα συμφωνία αυτής της κυβέρνησης με τις ΗΠΑ για την προμήθεια ενός μικρού αριθμού F-35 αλλά προς το τέλος της δεκαετίας.

Και εδώ προκύπτουν ορισμένα βασικά ερωτήματα;

Για ποιο λόγο η Ελλάδα να δεσμεύσει κρίσιμους πόρους σε ένα πολυδάπανο πρόγραμμα για 12 έως 20   αεροσκάφη το 2030 την ώρα που η ΠΑ έχει άλλες πιο πιεστικές  ανάγκες όπως η αγορά περισσότερων Rafale;

Τι προβλήματα θα μας λύσουν 12 έως 20 F-35 το 2030; (σ.σ. Κανένα)

Για πιο λόγο να επενδύσουμε σε ένα πρόγραμμα μαχητικού αεροσκάφους που δεν γνωρίζουμε, κανείς δεν γνωρίζει ποια χρησιμότητα θα έχει το 2030;

Για ποιο λόγο να προχωρήσουμε σε μια απευθείας ανάθεση για αγορά  F-35A χωρίς να εξετάσουμε άλλες λύσεις: Όπως η συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα του γαλλογερμανικού FCAS  το οποίο καλώς εχόντων των πραγμάτων θα αρχίσει να εντάσσεται σε υπηρεσία το 2035-2040;

Δεν θέλουμε να επενδύσουμε στο μέλλον;

Για ποιο λόγο να πάρουμε τότε F-35 όπου μια ώρα πτήσης στοιχίζει 36.000$ με  το αντίστοιχο κόστος ενός F-16 να ανέρχεται από 3.600 έως 8.000$ ενώ του Mitage 2000 είναι περί τα 2.700$.

Γιατί να μην κοιτάξουμε προς άλλες λύσεις, πιο άμεσες όπως το F-15EX   η ώρα πτήσης του οποίου κοστίζει 29.000$ την ώρα και φυσικά με λιγότερες απαιτήσεις συντήρησης.

Το κόστος ενός F-15EX ανέρχεται πλέον σε 100 εκατ. $ και αυτό θα πέσει στα 87,7 εκατ. $ για πτητική εκμετάλλευση τουλάχιστον 20.000 ωρών.

Η άτυπη πλην όμως ουσιαστική δέσμευση επομένως της κυβέρνησης στην αγορά ενός αριθμού 12 με 20 F-35A για το τέλος της δεκαετίας δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα για την ΠΑ, αντίθετα θα την εμπλέξει σε ένα κοστοβόρο πονοκέφαλο που θα κρατήσει χρόνια.

Google news logo Ακολουθήστε το defencenet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Instagram Subscribe button Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολουθήστε το defencenet.gr στο Instagram για να «δεις» τα πραγματικά γεγονότα σε άμυνα και ασφάλεια Youtube Subscribe button

DefenceNet TV