Σε τρεις τομείς (υποστήριξη, κόστος κτήσης και βιομηχανική συμμετοχή) εστίασαν την προσοχή τους οι επιτελείς του ΓΕΑ και της ΓΔΑΕΕ στην παρουσίαση του μαχητικού F-35 που τους έγινε την περασμένη εβδομάδα από την Lockheed Martin. Το αεροσκάφος παρουσιάστηκε για πέμπτη φορά στο ΓΕΑ, αλλά ήταν η πρώτη φορά που η παρουσίαση έγινε “υπό την αιγίδα” της USAF. Ένα μήνα πριν είχε παρουσιαστεί το F/A-18E/F Super Hornet και το AESA ραντάρ APG-79 σε μία επίσης άκρως απόρρητη παρουσίαση που έγινε με την παρουσία επιτελών του USN.

Σε τρεις τομείς (υποστήριξη, κόστος κτήσης και βιομηχανική συμμετοχή) εστίασαν την προσοχή τους οι επιτελείς του ΓΕΑ και της ΓΔΑΕΕ στην παρουσίαση του μαχητικού F-35 που τους έγινε την περασμένη εβδομάδα από την Lockheed Martin. Το αεροσκάφος παρουσιάστηκε για πέμπτη φορά στο ΓΕΑ, αλλά ήταν η πρώτη φορά που η παρουσίαση έγινε “υπό την αιγίδα” της USAF. Ένα μήνα πριν είχε παρουσιαστεί το F/A-18E/F Super Hornet και το AESA ραντάρ APG-79 σε μία επίσης άκρως απόρρητη παρουσίαση που έγινε με την παρουσία επιτελών του USN.

Πάντως, όπως σημείωναν επιτελείς του ΓΕΑ, “Θα πρέπει να παρουσιαστεί και πάλι το F-35 γιατί πολλοί από τους επιτελείς που παρακολούθησαν την παρουσίαση σε λίγους μήνες δεν θα βρίσκονται στις θέσεις που κατέχουν σήμερα, λόγω μεταθέσεων και αποστρατειών”.

Σε ότι αφορά το κόστος κτήσης του F-35, οι πληροφορίες λένε ότι η τιμή προσδιορίστηκε στα επίπεδα της νορβηγικής αγοράς ($52 εκατ. ), η οποία ωστόσο ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών από πολλά μέλη του νορβηγικού Κοινοβουλίου, αλλά και την ανταγωνίστρια SAAB που υποστήριξε ότι “Τεχνηέντως προσφέρθηκε το F-35 στη τιμή αυτή για να βγει εκτός ανταγωνισμού το Gripen, ενώ η τελική τιμή θα είναι πολύ υψηλότερη”.

Πολλές ερωτήσεις από τους επιτελείς του ΓΕΑ αναφορικά με την διατήρηση του stealth χαρακτήρα του αεροσκάφους, αφού όπως είναι γνωστό ένα μεγάλο μέρος της stealth δυνατότητας του αεροσκάφους οφείλεται στα υλικά επικάλυψης του. Σε ότι αφορά τις δυνατότητες του αεροσκάφους επαναλήφθηκαν τα όσα είχαν ανακοινωθεί σε παλαιότερες παρουσιάσεις και είναι λίγο έως πολύ γνωστά.

 Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο ωστόσο, φαίνεται ότι ήταν το “παράθυρο ευκαιρίας” που “άνοιξε” για μία ακόμα φορά η κατασκευάστρια εταιρεία στο ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας, οι όροι του οποίου προβλέπουν την καταβολή από ελληνικής πλευράς ενός ποσού της τάξεως των $5-10 εκατ. προκειμένου να ενταχθούν σε μία, ας την χαρακτηρίσουμε, “περιφερειακή ομάδα εταίρων”, οι οποίοι θα ενημερώνονται για την πορεία του προγράμματος, χωρίς υποχρέωση περαιτέρω συμμετοχής.

Είναι μία “προσφορά” που κάνει η L.M. σε χώρες όπως η Ελλάδα, οι οποίες δεν έχουν ενδιαφερθεί μέχρι στιγμής για το πρόγραμμα και για βιομηχανική συμμετοχή σε αυτό. Ξεκινά κατ’αυτό το τρόπο μία επικοινωνία μεταξύ των δύο πλευρών, η οποία σύμφωνα με τους στόχους της L.M. θα έχει ως αποτέλεσμα σε μεσοπρόθεσμο χρονικό διάστημα την “γοητεία” μελλοντικών πελατών.

Η εταιρεία την ερχόμενη Πέμπτη θα παρουσιάσει σε σχετική συνέντευξη Τύπου τις εξελίξεις γύρω από το πρόγραμμα, αλλά και γύρω από άλλα προγράμματά της στην Ελλάδα. Οπως έγινε γνωστό κατά την παραλαβή των νέων F-16C Advanced Block 52+ δεν θα ταξιδέψει στις ΗΠΑ κανένας επίσημος από πλευράς ΥΠΕΘΑ, αλλά ούτε και κάποιος κορυφαίος αξιωματούχος του ΓΕΑ…

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ