Σύμφωνα με δημοσίευμα της ρωσικής οικονομικής εφημερίδας Kommersant, ένα σημαντικό μέρος του στόλου της ρωσικής Αεροπορίας είναι καθηλωμένο στο έδαφος εδώ και δυο μήνες μετά από ένα ατύχημα στο οποίο ένα MiG-29 συνετρίβει στο έδαφος…

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ρωσικής οικονομικής εφημερίδας Kommersant, ένα σημαντικό μέρος του στόλου της ρωσικής Αεροπορίας είναι καθηλωμένο στο έδαφος εδώ και δυο μήνες μετά από ένα ατύχημα στο οποίο ένα ΜiG-29 συνετρίβει στο έδαφος.

 

Το ατύχημα συνέβη στις 4 Δεκεμβρίου του 2008 στην Σιβηρία με αποτέλεσμα τον θάνατο του πιλότου του. Ένα ακόμα ατύχημα συνέβη και τον Οκτώβρη του ίδιου χρόνου στην ίδια περιοχή, πάλι με μαχητικό MiG-29.

Όπως υποστηρίζει η εφημερίδα, το ένα τρίτο των ρωσικών μαχητικών είναι ακατάλληλο για επιχειρήσεις και πρέπει είτε να αποσυρθεί οριστικά είτε να επισκευαστεί/αναβαθμιστεί.

Σύμφωνα με δηλώσεις του εκπροσώπου της ρωσικής Αεροπορίας συνταγματάρχη Vladimir Drik την Παρασκευή, το σύνολο του στόλου των μαχητικών MiG-29 παραμένει καθηλωμένος καθώς αρμόδια στρατιωτική επιτροπή διερευνά τα αίτια του ατυχήματος του Δεκέμβρη, το οποίο συνέβη καθώς ένα κομμάτι του κάθετου σταθερού του μαχητικού αποσπάστηκε εν πτήση.

Σύμφωνα δε με δηλώσεις του Drik στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Associated Press, η απαγόρευση πτήσης στο σύνολο των μαχητικών θα παραμείνει μέχρι να ολοκληρωθεί η διερεύνηση των αιτιών του ατυχήματος.

Η καθήλωση του συγκεκριμένου μαχητικού που αποτελεί τον κορμό της ρωσικής Αεροπορίας αποτελεί σίγουρα ένα πλήγμα στο γόητρο της Ρωσίας αλλά και στην προσπάθεια της Ρωσίας να επανακαθιερωθεί ως διεθνής στρατιωτική υπερδύναμη.

Παράλληλα, θα αποτελέσει και πλήγμα στην προσπάθεια της Ρωσίας για αύξηση των αμυντικών της εξαγωγών.

O Drik αρνήθηκε να διευκρινίσει πόσα ακριβώς MiG-29 διαθέτει στην δύναμή της η Αεροπορία, αλλά σύμφωνα με την Kommersant η οποία επικαλείται πηγή στην αεροπορική βιομηχανία, ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τα 291.

Ο αριθμός αυτός, σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα, αντιπροσωπεύει σχεδόν το μισό του συνολικού στόλου ρωσικών μαχητικών όλων των τύπων, που φτάνει τα 650.

Οι άλλοι δυο τύποι που έχουν διατηρηθεί σε υπηρεσία είναι τα μαχητικά της οικογένειας Su-27/30 και τα αναχαιτιστικά MiG-31, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων κατασκευάστηκε κατά την δεκαετία του ’80.

Η Kommersant παράθεσε μάλιστα δηλώσεις και του πρώην αρχηγού της ρωσικής Αεροπορίας απόστρατου στρατηγού Anatoly Kornukov, ο οποίος τόνισε ότι η Ρωσία πρέπει να αποσύρει πολλά αεροσκάφη ή να ξεκινήσει ένα ακριβό πρόγραμμα επισκευών και αναβαθμίσεων.

Σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα, πρώιμες στρατιωτικές πηγές αναφέρουν ότι το ατύχημα του Δεκέμβρη οφείλεται σε διάβρωση η οποία προκλήθηκε από άγνωστα αίτια.

Παράλληλα, επικαλέστηκε πηγή από την αεροπορική βιομηχανία που ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, ο οποίος υποστήριξε ότι η αιτία ήταν απλούστατα η μεγάλη ηλικία της ατράκτου και η φυσιολογική φθορά από τον χρόνο.

Η εφημερίδα υπογράμμισε ότι η επιχειρησιακή ζωή των μαχητικών είναι συγκεκριμένη και μπορεί να επεκταθεί μόνο μέσω δαπανηρής εργοστασιακής αναβάθμισης, πράγμα που η Αεροπορία δεν έχει πετύχει ακόμα.

Ο Drik αρνήθηκε να σχολιάσει το κατά πόσο η Αεροπορία θα προχωρήσει στην αναβάθμιση αυτή αλλά και το πόσο γρήγορα θα μπορούσε αυτή να ολοκληρωθεί.

Τόνισε ότι η οποιαδήποτε απόφαση για το τι θα γίνει με τον υφιστάμενο στόλο μαχητικών MiG-29 δεν μπορεί παρά να ληφθεί μετά την ολοκλήρωση της έρευνας των αιτιών του ατυχήματος.

 

Αξίζει να επισημανθεί ότι παρά την οικονομική έκρηξη της Ρωσίας από τις αρχές της δεκαετίας μέχρι σήμερα, χάρη κυρίως στις ενεργειακές εξαγωγές, και τις σημαντικές αυξήσεις στις αμυντικές δαπάνες, η ρωσική Αεροπορία δεν έχει καταφέρει να αναβαθμίσει παρά μόνο μικρό αριθμό μαχητικών πρώτης γραμμής Su-27 και MiG-31.

Με τον κατακρημνισμό των τιμών του πετρελαίου δε, οι προοπτικές αναβάθμισης του στόλου των υπόλοιπων μαχητικών φαίνονται πιο δυσοίωνες από ποτέ.

Η Kommersant υποστηρίζει επίσης ότι η Αεροπορία έχει αποδεσμεύσει μόνο το ένα τρίτο των MiG-29 για πτήσεις μετά από λεπτομερή επιθεώρησή τους, αλλά ο Drik απέρριψε τον ισχυρισμό αυτόν λέγοντας ότι όλα τα αεροσκάφη του τύπου είναι καθηλωμένα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα η Αλγερία αρνήθηκε να παραλάβει 15 νέας παραγωγής MiG-29 που είχε παραγγείλει υποστηρίζοντας ότι η απόδοσή τους ήταν απογοητευτική.

Η ρωσική Αεροπορία απέρριψε τους ισχυρισμούς της Αλγερίας και αποφάσισε να παραλάβει η ίδια τα συγκεκριμένα μαχητικά και να τα εντάξει στην δύναμή της.

Παράλληλα, η Ρωσία υποσχέθηκε τον Δεκέμβρη να δωρίσει δέκα μαχητικά του ίδιου τύπου στον Λίβανο, ενώ δεσμεύθηκε πριν την παράδοση να προχωρήσει και σε αναβάθμισή τους.

Η εφημερίδα καταλήγει ότι η παρακμή της ρωσική αμυντικής βιομηχανίας την δεκαετία του ’90 έχει αφήσει βαθιά τα σημάδια της με αποτέλεσμα ακόμα και με τον πακτωλό των πετροδολαρίων που εισέρευσαν τα τελευταία χρόνια να μην είναι δυνατή η αναβάθμιση των ρωσικών μαχητικών και αυτό λόγω πεπαλαιωμένου εξοπλισμού, έλλειψης εξειδικευμένων υλικών και κυρίως, επιστημονικού προσωπικού.

 

Μάλιστα, σαν επιβεβαίωση για τα παραπάνω, η Kommersant παραθέτει το παράδειγμα της ινδικής παραγγελίας ναυτικών μαχητικών MiG-29K, όπου το εργοστάσιο στο Λιουκόβιτσαφ λίγο έξω από την Μόσχα έκανε τεράστια προσπάθεια για να ανταποκριθεί στην παραγγελία, καθώς τα τελευταία χρόνια είχε κατασκευάσει μόλις δυο μαχητικά.

Πρέπει να επισημάνουμε βέβαια ότι τα «περασμένα μεγαλεία» δεν είναι προνόμιο μόνο της Ρωσίας. Στα τέλη του 2007 και τις αρχές του 2008, και η αμερικανική Αεροπορία αναγκάστηκε να καθηλώσει 450 μαχητικά F-15 Eagle, και μάλιστα εν μέσω πολεμικών επιχειρήσεων εν εξελίξει, μετά από μια σειρά θανατηφόρων ατυχημάτων.

Τα προβλήματα ήταν και σε εκείνη την περίπτωση τα ίδια: Μεγάλη ηλικία των αεροσκαφών και έλλειψη συντήρησης και υπερβολική δομική καταπόνηση.

Είναι φανερό ότι οι αριθμοί μαχητικών και διαθεσιμοτήτων του Ψυχρού Πολέμου δεν πρόκειται να επανέλθουν ποτέ.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

Μπορείτε να σχολιάσετε την παραπάνω είδηση και να ανταλλάξετε απόψεις με άλλους αναγνώστες στο forum του defencenet.gr ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο:

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ