Ν.Δένδιας: «Η προστασία του περιβάλλοντος μέγιστο έργο των Ενόπλων Δυνάμεων»!
Ο ΥΕΘΑ άλλαξε την κύρια και πραγματική αποστολή των ΕΔ που είναι η προστασία και υπεράσπιση της χώρας και των κυριαρχικών της δικαιωμάτων
Ο ΥΕΘΑ Ν.Δένδιας «άλλαξε» τον σκοπό και το δόγμα των Ενόπλων Δυνάμεων, θέτοντας ως μέγιστη αποστολή τους την… προστασία του περιβάλλοντος και αυτήν της πατρίδας και των κυριαρχικών της δικαιωμάτων!
Γιατί αυτή είναι η μέγιστη και στην πραγματικότητα μοναδική αποστολή των ΕΔ.
Αντιθέτως ο ΥΕΘΑ θεωρεί μεγάλες «νίκες» την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων άνω των 100.000 τετραγωνικών μέτρων, για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, τις βιοκλιματικές παρεμβάσεις και την αισθητική αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, παρουσιάζοντας όλα αυτά ως σημαντικό και καθημερινό μέρος των δραστηριοτήτων του Υπουργείου!
Θα ήταν αστείο αν όλο αυτό δεν ήταν επικίνδυνο για την χώρα.
Τις δηλώσεις αυτές τις έκανε στο περιθώριο ομιλίας του στην τελετή Βράβευσης Μονάδας των Ενόπλων Δυνάμεων ως «Φίλου του Περιβάλλοντος», βραβείο που απονεμήθηκε στην 871 Αποθήκη Βάσεως Εφοδιασμού Καυσίμων (871 ΑΒΕΚ) σε αναγνώριση των περιβαλλοντικών δράσεων που ανέπτυξε κατά τη διάρκεια του έτους!
Συγκεκριμένα είπε: «Οι Ένοπλες Δυνάμεις της Πατρίδας μας πρέπει να λάβουν υπόψη τους ως Ένοπλες Δυνάμεις στραμμένες στο μέλλον, ότι το ελληνικό περιβάλλον είναι κύρια πλουτοπαραγωγική πηγή για το ελληνικό έθνος και κατά συνέπεια η προστασία του εντάσσεται και αυτή στην ευρύτερη αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων.
Άρα λοιπόν, με ακριβώς αυτήν τη στρατηγική πυξίδα αντιμετωπίζουμε τις δραστηριότητες του Υπουργείου. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, διότι το να προβαίνει κανείς σε γενικόλογες διακηρύξεις λίγα σημαίνει, υλοποιεί συγκεκριμένα 21 έργα ενεργειακής αναβάθμισης στρατιωτικών εγκαταστάσεων, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ, αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους.
Και αυτό δεν είναι σύνηθες για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ενδεικτικά αναφέρω, έργα ενεργειακής αναβάθμισης στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, στις Στρατιωτικές Σχολές, στα Επιχειρησιακά Στρατηγεία αλλά και στο Πολεμικό Μουσείο».
Σημείωσε επίσης ότι «αναγνωρίζουμε τον κρίσιμο ρόλο, παραδείγματος χάριν, των Στρατιωτικών Εργοστασίων. Υλοποιούμε έτσι ένα συνολικό πρόγραμμα, άλλο πρόγραμμα, το οποίο υπερβαίνει τα 100 εκατομμύρια και προβλέπει την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων συνολικού εμβαδού άνω των 100 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων σε 23 στρατιωτικές παραγωγικές εγκαταστάσεις.
Υπάρχει όμως πάντοτε ένας συμβολισμός και ένα κεντρικό παράδειγμα. Και γι’ αυτό το κεντρικό παράδειγμα και τον κεντρικό συμβολισμό επελέγη ακριβώς το ίδιο το κτήριο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Είναι ένα κτήριο το οποίο και περιβαλλοντικά αλλά, θα μου επιτρέψετε να πω, και αισθητικά, όπως και ολόκληρο το Στρατόπεδο, αποτελούσε πρόκληση.
Πρόκληση -θα μου επιτρέψετε πάλι τη βαριά έκφραση- ασχήμιας και υπερκατανάλωσης πόρων. Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, έχουν υλοποιηθεί και συνεχίζουν και υλοποιούνται μια σειρά από δράσεις που αφορούν όλες τις προσόψεις των κτηρίων.
Αυτή τη στιγμή εκτελείται το υπόλοιπο του έργου, η βόρεια πρόσοψη του κτιρίου, η οποία είναι βιοκλιματική, η οποία μειώνει ουσιαστικά το ενεργειακό αποτύπωμα, όπως επίσης και μονώσεων στη στέγη του κτηρίου και επίσης σημαντικής συντήρησης στο εσωτερικό του κτηρίου, σε 10.000 τετραγωνικά μέτρα εσωτερικών χώρων. Τα εξωτερικά τετραγωνικά μέτρα της βόρειας μόνον πλευράς υπερβαίνουν τις 26.000 τ.μ. Αντιλαμβάνεται κανείς το μέγεθος του έργου, αλλά και σε μια σειρά μηχανολογικών επεμβάσεων που θα εξοικονομήσουν ενέργεια. Ως απλό παράδειγμα, σας λέω τους δεκάδες ανελκυστήρες του κτηρίου. Και βεβαίως εκατοντάδες δέντρα φυτεύονται στον ευρύτερο χώρο».
Παράλληλα, ανέφερε πως «διεκδικούμε το Στρατόπεδο «Παπάγου», το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, να μετατραπεί σε ένα περιβαλλοντικό και αισθητικό υπόδειγμα, το οποίο θα αποτελεί κεφάλαιο για την ευρύτερη περιοχή, κεφάλαιο για την Πατρίδα, κεφάλαιο για την Εθνική Άμυνα. Αλλά επανέρχομαι, αυτό συνιστά τον συμβολισμό. Αυτό συνιστά το απτό, ορατό στον μέσο Έλληνα πολίτη, ο οποίος δεν έχει την ευκαιρία και τη δυνατότητα να επισκεφθεί τα εκατοντάδες στρατόπεδα και εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, όμως βλέπει, διέρχεται μπροστά από το Υπουργείο».
Την ίδια στιγμή όμως και ενώ ο υπουργός ασχολείται με βιοκλιματικές προσόψεις και εξοικονόμηση ενέργειας σε κτίρια, η ελληνική άμυνα παραμένει με σοβαρές δομικές αδυναμίες:
Δεν αναπτύσσεται ουσιαστικά εγχώρια αμυντική βιομηχανία που θα μπορούσε να παράγει όπλα, πυρομαχικά και συστήματα για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.
Αγοράζονται ακριβές πλατφόρμες (αεροσκάφη, πλοία, οχήματα) συχνά χωρίς τα απαραίτητα όπλα και πυρομαχικά, αφήνοντας τα συστήματα ημιτελή.
Οι οπλίτες κατά τη διάρκεια της θητείας τους ρίχνουν ελάχιστες σφαίρες, με αποτέλεσμα η εκπαίδευση να είναι ανεπαρκής και η ετοιμότητα των μονάδων περιορισμένη.
Όλα αυτά, γίνονται «για να μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα»;
Μήπως στο ΥΠΕΘΑ έχουν μπερδέψει ποιες είναι οι προτεραιότητες;
Ποιος είναι ο πραγματικός ρόλος των Ενόπλων Δυνάμεων; Οι Ένοπλες Δυνάμεις υπάρχουν για να υπερασπίζονται την εθνική κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.
Δεν είναι περιβαλλοντική οργάνωση, ούτε το ΥΠΕΘΑ είναι υπουργείο Πράσινης Μετάβασης.
Όταν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας προβάλλει ως κεντρικό έργο την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και τη μείωση του αποτυπώματος CO₂, υποβαθμίζει τον πυρήνα της αποστολής του θεσμού που υπηρετεί.
Η εστίαση σε τέτοιες πολιτικές δείχνει είτε άγνοια είτε εσκεμμένη υποβάθμιση των αμυντικών αναγκών.
Σε μια γεωπολιτικά τεταμένη περιοχή, τέτοιες προτεραιότητες δεν είναι απλώς ακατάλληλες — είναι επικίνδυνες.
Η προστασία του περιβάλλοντος είναι υπόθεση ολόκληρης της κοινωνίας και του κράτους. Δεν μπορεί να είναι το «μέγιστο έργο» των Ενόπλων Δυνάμεων.
Κάπου στο ΥΠΕΘΑ θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί σε αυτά που λένε, γιατί τα ακούνε και τα διαβάζουν και στην γειτονική χώρα και βγάζουν τα ανάλογα «συμπεράσματα».