Ο μηχανολόγος Αεροναυπηγός Μηχανικός, Πραγματογνώμονας, Κώστας Λακαφώσης, μίλησε σε ραδιοφωνική εκπομπή για την πτώση του Canadair CL-215 στην Κάρυστο. 

«Δεν είναι η πρώτη και δεν θα είναι η τελευταία γιατί η δασοπυρόσβεση είναι πόλεμος. Πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι άλλο πράγμα το να πηγαίνει κάποιος σε μια κανονική πτήση και να μεταφέρει επιβάτες, είναι το αντίστοιχο του να κυκλοφορεί κάποιος στο δρόμο αν ξεκινήσει κάποιος να πηγαίνει στο δρόμο πρέπει να τηρεί τα μέτρα ασφαλείας, αν βλέπουμε όμως στην τηλεόραση αγώνα F1 δεν θα πούμε ”γιατί τρέχει τόσο πολύ”, είναι δουλειά του να τρέχει», είπε αρχικά ο Κ.Λακαφώσης.

«Αντίστοιχα αν βλέπουμε αεροπυρόσβεση πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι βλέπουμε κάτι που δεν λειτουργεί με τους φυσιολογικούς όρους των μεταφορών και των μέτρων ασφαλείας, είναι πόλεμος κανονικός. Πολεμάμε με τη φωτιά. Παίρνουμε τα μέτρα ασφαλείας με έναν άλλο τρόπο, τα όρια τα σπρώχνουμε πολύ μακρύτερα από ότι κανονικά και εκεί πια συμβαίνουν πράγματα. Γιατι παγκόσμια αν ψάξει κανείς την παγκόσμια βιβλιογραφία βλέπει συνέχεια κάθε χρονο δυστυχώς να έχουμε απώλειες αεροσκαφών διαφόρων ειδών και κατηγοριών πάνω στη αεροπυρόσβεση, είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα που αναγκαζόμαστε να κάνουμε γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λακαφώσης.

Αναφορικά με τη χαμηλή πτήση του Canadair, ο ειδικός είπε ότι: «Αυτό που βλέπουμε και αυτό που συνέβη δεν είναι κάτι πρωτοφανές και παράξενο, δυστυχώς έτσι γίνεται. Δηλαδή αν θέλεις να κάνεις τη δουλειά σου καλά θα την κάνεις από όσο πιο χαμηλά γίνεται και μπαίνοντας μέσα στα στενά. Γιατί αν κάποιος θέλει μην κάνει καλά την αεροπυρόσβεση και να είναι ασφαλής μπορεί να πάει από πολύ μακριά, να μην κατεβαίνει χαμηλά, να μην παίρνει κανένα ρίσκο και να μην πετυχαίνει και κανένα στόχο. Αν κάποιος πηγαίνει στην αεροπυρόσβεση και την κάνει σωστά αναγκαστικά παίρνει μεγάλα και πολύ σοβαρά ρίσκα».

Αναφορικά με τη συζήτηση ότι τα πυροσβεστικά αεροπλάνα δεν έχουν σύστημα εκτίναξης, διευκρίνισε ότι «δεν υπάρχει αυτό το σύστημα σε κανένα πυροσβεστικό αεροπλάνο στον κόσμο».

Για την αεροπυρόσβεση, ο κ. Λακαφώσης επισήμανε: «Όλοι αυτοί που δεν ξέρουν το αντικείμενο και το σχολιάζουν από μακριά ας πάρουν το παράδειγμα της Αμερικής που η φωτιά κάθε χρόνο μπαίνει στην Καλιφόρνια και καίει σπίτια. Όταν οι Αμερικάνοι που είναι Νο1 στον κόσμο σε τεχνολογία, σε μέσα, έχουν λεφτά ότι χρειάζεται το έχουν όταν αυτοί δεν καταφέρνουν να νικήσουν τη φωτιά σε κάποιες πολύ συγκεκριμένες και δύσκολες συνθήκες αυτό να μας υποψιάσει ότι η πυρκαγιά είναι κάτι άτιμο, δεν ελέγχεται πάντα τόσο εύκολα. Δεν πατάς ένα κουμπί και την έσβησες απλά εδώ χάζευες, αυτό συνολικά να το έχουμε στο μυαλό μας».

«Ο διοικητής μου στην Πολεμική Aεροπορία έλεγε ότι αν δεν την προλάβεις τη φωτιά στην πρώτη, στη δεύτερη ρήψη μετά η φωτιά σταματάει στη θάλασσα. Δεν μπορείς να την προλάβεις μετά. Ο στόχος του αεροπλάνου είναι να την προλάβει νωρίς», υπογράμμισε ο ίδιος.

«Ο πυροσβέστης λέει πάντα ”η φωτιά σβήνει πάντα από την μπότα του πυροσβέστη όχι από το αεροπλάνο”. Δηλαδή το αεροπλάνο ρίχνει το νερό τη σταματάει τη μεγάλη φωτιά αλλά πρέπει να έρθει το πεζοπόρο τμήμα να την πατήσει με το πόδι του για να σταματήσει. Άρα μπορεί να ρίχνεις νερό, να ρίχνεις, να κόβεις ένα μέτωπο αλλά μετά από λίγη ώρα αν έχει αέρα θα ξαναφουντώσει για αυτό λέμε ότι δυστυχώς οι μεγάλες φωτιές τελικά σταματάνε στη θάλασσα ή αν τύχει να αλλάξει φορά ο αέρα δεν ελέγχονται τόσο εύκολα όσο θα θέλαμε», κατέληξε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ