Σε θαλάσσιες δοκιμές βρίσκεται το τουρκικό υποβρύχιο Pirireis τύπου 214TN της κλάσης REIS η οποία θα αποδώσει συνολικά 6 σκάφη.

Το S-330 Pirireis  το οποίο καθελκύστηκε στις 23.3.2021, βρίσκεται, όπως αναφέρουν τα τουρκικά ΜΜΕ, στο τελικό στάδιο των δοκιμών και αναμένεται να ενταχθεί στο τουρκικό Ναυτικό εντός του έτους.

Σε ναυπήγηση βρίσκονται τέσσερα   υποβρύχια (3ο ,4ο ,5ο ,6ο  κατά σειρά) τα TCG Murat Reis (S-332), TCG Aydın Reis (S-333), TCG Seydi Ali Reis (S-334) και το TCG Selman Reis (S-335).

Το δεύτερο σκάφος της κλάσης το HızırReis S-331 έχει καθελκυστεί,.

Τα τουρκικά Type 214ΤΝ, έχουν μήκος 66,3μ. (65μ. για τα κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ»), βύθισμα 6,8μ., διάμετρο 6,3μ., ύψος στον πυργίσκο 13,1μ., εκτόπισμα στην επιφάνεια 1.845 τόνους (έναντι 1.690 τόνων των ελληνικών) και σε κατάδυση 2.023 τόνους.

Η μέγιστη ταχύτητα σε κατάδυση θα ανέρχεται στους 20 κόμβους και στους 6 κόμβους με το σύστημα AIP. Το τελευταίο αποτελείται από 2 x HDW PEM κυψέλες BZM120 (των 120 kW η κάθε μια) για σύνδεση με έναν ηλεκτροκινητήρα Siemens Permasyn (2.85 MW) παρέχοντας αυτονομία 1.264 ν.μ.

Ο οπλισμός του αποτελείται από οκτώ τορπιλοσωλήνες των 533 χλστ., εκ των οποίων οι τέσσερις μπορούν να βάλουν πυραύλους UGM-84 Harpoon για ένα σύνολο 16 όπλων.

Ο συσχετισμός των δυνάμεων ΠΝ και TDK

O συσχετισμός του υποβρυχιακού Στόλου για Ελλάδα και Τουρκία είναι:

Για το ΠΝ: Υποβρύχια  10

Κλάση «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» Type 214HN  (4): ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S120), ΠΙΠΙΝΟΣ (S121),ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S122), ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S123)•

Κλάση «ΩΚΕΑΝΟΣ» Type 209/ΑΙΡ  (1):ΩΚΕΑΝΟΣ (S118)

Κλάση «ΓΛΑΥΚΟΣ» Type 209/1100 (2):ΝΗΡΕΥΣ (S111), TΡΙΤΩΝ (S112)

Κλάση «ΠΟΣΕΙ∆ΩΝ» Type 209/1200 (3)

ΠΟΣΕΙ∆ΩΝ (S116), AMΦΙΤΡIΤΗ (S117), ΠΟΝΤΟΣ (S119)

Για το ΤDK: Υποβρύχια 12

Κλάση“GUR”Type 209/1400mod (4)

GÜR (S357),ÇANAKKALE (S358), BURAKREİS (S359),I.İNÖNÜ (S360)

Κλάση“PREVEZE”Type 209/1400 (4): PREVEZE (S353), SAKARYA (S354), 18 MART (S355), ANAFARTALAR (S356)

Κλάση“AY”Type209/1200 (4): BATIRAY (S349),YILDIRAY (S350), DOĞANAY (S351), DOLUNAY (S352).

Τα 209/1100 κλάσης Γλαύκος έχουν υποβληθεί στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού Neptune I, και καθώς πρόκειται για παλαιά σκάφη, (παράδοση 1971, 1972) το πρόγραμμα ήταν εξαιρετικά εκτεταμένο και υπερέχουν της κλάσης Atilay ενώ ο εξοπλισμός τους θεωρείται ανάλογος της κλάσης Preveze (τακτικό σύστημα Κανάρης της Unisys, σόναρ CSU-83/90 και σύστημα ESM AR-700).

Αν και ο αρχικός σχεδιασμός του  TDK προέβλεπε ένα ευρύτατο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που αφορούσε τα 4 τελευταία σκάφη της κλάσης AΥ η οποία αρχικά αριθμούσε 6 σκάφη (πριν την απόσυρση των S-347 Atilay και του S-348 Saldiray) τελικά αυτό περιορίστηκε στα S-351 Doğanay και S-352 Dolunay και περιέλαβε εγκατάσταση  νέου περισκοπίου, αναβάθμιση των συστημάτων επικοινωνίας και των συσκευών ESM/ECM και τροποποίηση των τεσσάρων τορπιλοσωλήνων για την εκτόξευση βαρέων τορπιλών Mk48 ADCAP Mod6.

Η κλάση Preveze υπερέχει όπως είναι φυσικό σε αυτονομία με χρήση αναπνευστήρα και στην επιφάνεια της θάλασσας λόγω του ισχυρότερου συστήματος πρόωσης καθώς χρησιμοποιεί τέσσερις κινητήρες MTU-12V-396 ισχύος 700 Kw έκαστος έναντι των τεσσάρων MTU-12V-493 των κλάσεως Γλαύκος και Ποσειδών με ισχύ 409 Kw έκαστος.

Οι χρόνοι παραμονής σε κατάδυση ωστόσο είναι ανάλογοι. H κλάση Γλαύκος παρέχει δυνατότητα μέγιστης εμβέλειας σε κατάδυση 400 ν.μ. με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων, 230 ν.μ. με ταχύτητα οκτώ κόμβων και με χρήση αναπνευστήρα (snorkel) 8.600 ν.μ. με ταχύτητα οκτώ κόμβων.

Συγκριτικά η κλάση Gür/Preveze παρέχει μέγιστη εμβέλεια σε κατάδυση 390 ν.μ. με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων, 230 ν.μ. με ταχύτητα οκτώ κόμβων και με χρήση αναπνευστήρα 10.000ν.μ. με ταχύτητα οκτώ κόμβων.

Τα πράγματα είναι διαφορετικά για τα τρία σκάφη κλάσης Ποσειδών 209/1200 τα οποία δεν εκσυγχρονιστήκαν.

Το πρόβλημα είναι ότι στα τέλη της δεκαετίας θα εξαντληθεί και η ωφέλιμη ζωή της κλάσης Γλαύκος, (αν όχι νωρίτερα) συνεπώς το Π.Ν. θα βρεθεί αντιμέτωπο με την αντικατάσταση επτά εν ενεργεία σκαφών.

Έτσι η υπεροχή του ΠΝ εξαντλείται έως  το 2028 (χρόνος που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί του τουρκικό πρόγραμμα) καθώς διαθέτει 4+1 σκάφη τεχνολογίας AIP.

Οι επιδόσεις των Υ/Β με σύστημα πρόωσης AIP δεν είναι συγκρίσιμες με τα υπόλοιπα συμβατικής πρόωσης υποβρύχια ειδικά σε ότι αφορά την διάρκεια παραμονής σε κατάδυση:

Το Type 214HN παρέχει μέγιστη διάρκεια αποστολής σε κατάδυση, δεκαεπτά ημέρες με μέγιστη εμβέλεια 1550 ν.μ. με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων.

Στην κλάση U-209/1200 AIP, ο χρόνος σε κατάδυση επιμηκύνεται σε 14 ημέρες με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων και έως οκτώ ημέρες με ταχύτητα έξι κόμβων.

Η τουρκική κλάση 209/1200 AΥ παρέχει μέγιστη εμβέλεια σε κατάδυση 460 ν.μ. με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων και μέγιστη εμβέλεια με χρήση αναπνευστήρα 11.300ν.μ. με ταχύτητα τεσσάρων κόμβων.

Ανάλογες είναι οι επιδόσεις της κλάσης «Ποσειδών» χωρίς την αναβάθμιση του Ωκεανός με το σύστημα AIP-PEMFC.

Επιπλέον το Type-214HN υπερέχει και στο μέγιστο επιχειρησιακό βάθος που φθάνει τα 400 με 450 μ. συγκρινόμενο με τα 320μ. της κλάσης 209/1400 Gür/Preveze και των 250μ. των Υ/Β 209/1100 και 209/1200.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ