Το πορτογαλικό Ναυτικό ανέθεσε στην ολλανδική Damen Shipyards Group μέσω συμφωνίας τον σχεδιασμό, την ναυπήγηση και τον εξοπλισμό ενός υπερσύγχρονου σκάφους πολλαπλών επιχειρήσεων., το οποίο ουσιαστικά ένα μίνι ελικοπτεροφόρο και σκάφος αμφίβιων επιχειρήσεων.

Αυτό βέβαια που αξίζει να σημειωθεί είναι πως η χρηματοδότηση σχεδιασμού και ναυπήγησης χρηματοδοτείται από αποκλειστικά  από το  Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (RRF) της Ευρωπαϊκής Ένωσης!

Η σύμβαση υπεγράφη από τον Αντιναύαρχο Jorge Pires εκ μέρους του Ναυτικού της Πορτογαλίας και τον CCO της Damen Shipyards Group, Jan Wim Dekker.

Το έργο ακολούθησε την  ευρωπαϊκή διαδικασία υποβολής προσφορών και χρηματοδοτείται  πλήρως από το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (RRF) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την υποστήριξη των κρατών μελών της ΕΕ,

Η Damen ανέπτυξε αυτό το σκάφος μήκους 107 μέτρων το οποίο χαρακτηρίζεται ως πλατφόρμα UAV και Μη επανδρωμένων Σκαφών Επιφανείας και υποβρυχίων με βάση τις συγκεκριμένες απαιτήσεις του πορτογαλικού Ναυτικού.

Ο σχεδιασμός που προκύπτει είναι πραγματικά μια πλατφόρμα πολλαπλών χρήσεων, με κύριες λειτουργίες αποστολής, όπως έρευνα και διάσωση και καθώς και επιχειρήσεις θαλάσσιας ασφάλειας και ναυτικής υποστήριξης. Για το σκοπό αυτό, το σκάφος θα είναι σε θέση να αναπτύξει drones και μη επανδρωμένα ελικόπτερα στο κατάστρωμα του.

Όσον αφορά τη ναυτική υποστήριξη, το σκάφος θα περιλαμβάνει ειδική ράμπα στην πρύμνη  για UUV και USV (Μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα και μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας), καθώς και κατάστρωμα  πτήσης 94×11 μέτρων και υπόστεγα για UAV και ελικόπτερα.

Το νέο σκάφος θα ταξινομηθεί από το Πορτογαλικό Ναυτικό ως Πολυλειτουργική Ναυτική Πλατφόρμα (PNM). Για να ταιριάζει πλήρως με αυτόν τον χαρακτηρισμό του πλοίου, η Damen συνεργάστηκε στενά με το πορτογαλικό Ναυτικό για να ενσωματώσει τη μελλοντική ευελιξία στο σχεδιασμό.

Το σκάφος διαθέτει χώρο 650 τ.ν.  και χώρο για δώδεκα κοντέινερ 20 ποδιών. Ως εκ τούτου, μπορούν να εγκατασταθούν αρθρωτά συστήματα, όπως νοσοκομειακές εγκαταστάσεις με εμπορευματοκιβώτια, υπερβαρικοί θάλαμοι ή εξοπλισμός ROV.

«Είμαστε περήφανοι που επιλέξαμε να ναυπηγήσουμε αυτό το εντυπωσιακό πλοίο για το πορτογαλικό Ναυτικό», δήλωσε ο CEO της Damen Shipyards Group, Arnout Damen, μετά την τελετή υπογραφής της σύμβασης.

«Είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτό το σκάφος θα αποτελέσει σημαντικό ορόσημο στον ναυτικό τομέα. Είναι το πρώτο στο είδος του, με τις υψηλότερες δυνατότητες ανάπτυξης και διαχείρισης όλων των τύπων drones.

Η πολλαπλή λειτουργικότητα αυτού του σκάφους θα επιτρέψει στο πορτογαλικό ναυτικό να εκτελεί τις πιο απαιτητικές αποστολές και ταυτόχρονα τη δυνατότητα να διεξάγει ερευνητικές δραστηριότητες στις βαθύτερες περιοχές του ωκεανού. Υπογραμμίζει επίσης τη σταθερή σχέση του Damen με το πορτογαλικό ναυτικό και δείχνει ένα ακόμη παράδειγμα ευρωπαϊκής συνεργασίας στην αμυντική βιομηχανία».

Το πορτογαλικό Ναυτικό έχει επί του παρόντος δύο πλοία που κατασκευάστηκαν από την Damen σε υπηρεσία. Πρόκειται για φρεγάτες της κλάσης Bartolomeu Dias, μήκους 122 μέτρων, NRP Bartolomeu Dias και NRP D. Francisco de Almeida.

Και τα δύο πλοία υπηρέτησαν αρχικά στο Βασιλικό Ολλανδικό Ναυτικό (ως φρεγάτες κλάσης Karel Doorman) πριν υποβληθούν σε ένα ουσιαστικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού από την Damen και την ολλανδική υπηρεσία Command Materiel and IT (COMMIT).

Και η Ελλάδα πως αξιοποιεί το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (RRF); Σίγουρα με βαρύγδουπες ανακοινώσεις:

«Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας συνιστά μία ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα, την οποία έχουμε εθνικό καθήκον να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Το Ταμείο αυτό είναι διαφορετικό, σε σχέση με οποιαδήποτε ευρωπαϊκή πρωτοβουλία του παρελθόντος.» λέει μεταξύ άλλων το ΥΠΟΙΚ. Από ουσία όμως; Αυτή μάλλον πήγε στην Πορτογαλία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ