Μετά την μακροχρόνια «ναυμαχία» για την επιλογή της μελλοντικής ελληνικής φρεγάτας που ευτυχώς δεν κατέληξε στην πιο ακατάλληλη (λόγω AUKUS), ξεκίνησε όπως όλα δείχνουν μία δεύτερη, σε ότι αφορά την επιλογή κορβέτας η οποία θα αντικαταστήσει με την σειρά της μεγάλες μονάδες επιφανείας του ΠΝ.

Γιατί όπως και να το κάνουμε οι 3+1 Belharra δεν επαρκούν για την αναγκαστική ανανέωση του ελληνικού πολεμικού Στόλου.

Οι Γάλλοι με τις Gowind θεωρούνται φαβορί γιατί ούτε λίγο ούτε πολύ, αν και δεν εντάχθηκαν στην πρόσφατη ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία, ωστόσο αποτελούν κομμάτι της.

Οι επιτελείς από το Πολεμικό Ναυτικό καταδεικνύουν ότι η μελλοντική ομοιοτυπία των κορβετών με τις Belhara προσδίδει την απαιτούμενη οικονομία κλίμακος και γενικώς θα είναι πολύ εύκολες οι συντηρήσεις τους.

Συν τοις άλλοις οι Γάλλοι είναι οι μόνοι που δεσμεύονται να υπερασπιστούν την Ελλάδα σε περίπτωση που δεχτεί επίθεση από την Τουρκία χωρίς «ναι μεν αλλά»…

Ωστόσο Ολλανδοί, Αμερικανοί και Ιταλοί επιχειρούν να προωθήσουν τις δικές τους επιλογές από τν στιγμή που δεν κατάφεραν να αποσπάσουν το συμβόλαιο για το πρόγραμμα της ελληνικής φρεγάτας.

Βέβαια όλοι τους ξέρουν πια, πως θα πρέπει να προσφέρουν κάτι πολύ καλό για να βγουν νικητές, κάτι το οποίο όντως θα εξυπηρετεί τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα και ικανοποιεί τις ανάγκες του ΠΝ.

Οι Ιταλοί προσφέρουν την κορβέτα τύπου Doha, ένα πλοίο που έχει ομοιοτυπίες με τις φρεγάτες Belh@ra, ενώ το εκτόπισμά τους προσεγγίζει εκείνο των υφιστάμενων φρεγατών τύπου S του Ελληνικού στόλου.

Οι Ολλανδοί επανέρχονται με την Damen και την κορβέτα Sigma 10514, το πλοίο δηλαδή που είχε προταθεί στο Πολεμικό Ναυτικό ως ενδιάμεση καινούρια λύση, με κατασκευή σε χρόνο ρεκόρ στην Ελλάδα και παράδοση περίπου μέσα σε 2,5 χρόνια.

Οι μηχανές των Γαλλικών Gowind είναι σχεδόν ίδιες με των Belh@ra, κόπως και τα περισσότερα από από τα συστήματα που διαθέτουν οι δυο τύποι πλοίων, όπως ηλεκτρονικά, ανθυποβρυχιακά αλλά και τα όπλα των κορβετών, τις καθιστούν μία άκρως σοβαρή πρόταση.

Την ίδια στιγμή όμως το μεσημέρι της Πέμπτης σε ανακοίνωση του υπουργείου ανάπτυξης, ο ναυπηγοεπισκευαστικός Ιταλικός όμιλος της Fincantieri Group (σ.σ. των φρεγατών Fremm & κορβετών Doha) δήλωσε επισήμως το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στη διαδικασία εξυγίανσης των ναυπηγείων της Ελευσίνας.

Το αφήγημα αναφέρει πως ο ιταλικός όμιλος έχει τεράστιο φόρτο εργασίας αφού έχει αναλάβει μεγάλες παραγγελίες για λογαριασμό του αμερικανικού Ναυτικού.

Συνεπώς ζητά ναυπηγεία με τα οποία θα καταφέρει ν’ ανταπεξέλθει στον φόρτο εργασίας.

Φυσικά το ζήτημα των ναυπηγείων καίει και την κυβέρνηση η οποία θέλει να δώσει δουλειά σε ελληνικά χέρια.

Στην πραγματικότητα όμως είναι πιο σύνθετο: Οι ΗΠΑ δεν θέλουν η Ελλάδα να περάσει στην γαλλική επιρροή και αν σχεδόν όλο το ΠΝ γίνει… γαλλικό, ξέρουν πως το Παρίσι θα έχει πλέον μπει για τα καλά σε κρίσιμους τομείς της χώρας.

Έχουμε τονίσει πως η Γαλλία επιθυμεί την επάνοδό της στην παγκόσμια ηγεμονία όπως ήταν παλαιότερα ως Γαλλική Αυτοκρατορία.

Όπως και οι Ρώσοι και οι ΚΙνέζοι, έτσι και οι Γάλλοι έχουν καταλάβει ότι η γεωστρατηγική δύναμη των ΗΠΑ μειώνεται και θέλουν να λάβουν το «μερίδιό» τους στο νέο συσχετισμό δυνάμεων.

Βασικώς στόχος των Γάλλων είναι η Μεσόγειος και τα κοιτάσματά της.

Να πούμε πως ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, παρά το γεγονός πως βρίσκεται στις Βρυξέλλες, μέσω τηλεδιάσκεψης, πήρε μέρος στη συνάντηση που είχε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους της ΟΝΕΧ και της Fincantieri Group.

Το θέμα είναι αν θα έχουμε ναυπηγεία ικανά να παραδώσουν πλοία εντός λίγων ετών και όχι μετά από… δέκα χρόνια όπως στην περίπτωση της 7ης πυραυλακάτου «Βλαχάκος» η οποία αν όλα πάνε καλά, το καλοκαίρι του 2022 ίσως παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό από τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε ότι «έγινε ένα μεγάλο βήμα στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους Ναυπηγείων στον κόσμο, ο όμιλος Fincantieri, εξέφρασε γραπτώς το ενδιαφέρον του να ξεκινήσει τη διαδικασία για να συμμετάσχει στην προσπάθεια εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX».

Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν ο κ. Γεωργιάδης, μέσω τηλεδιάσκεψης ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος και ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης με τον πρόεδρο και CEO της ONEX, Πάνο Ξενοκώστα και τον αντιπρόεδρο και γενικό διευθυντή ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, Giuseppe Giordo, ο τελευταίος εξέφρασε και επισήμως το ενδιαφέρον του ομίλου να συμμετάσχει στην διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX.

Μετά τη συνάντηση, κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι «σήμερα έγινε ένα μεγάλο βήμα στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους Ναυπηγείων στον κόσμο, ο όμιλος Fincantieri, εξέφρασε γραπτώς το ενδιαφέρον του να ξεκινήσει τη διαδικασία για να συμμετάσχει στην προσπάθεια εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX.

H ελληνική κυβέρνηση καλωσορίζει αυτή την πρόταση και χαιρετίζει αυτό το εγχείρημα. Η Ελλάδα για να έχει ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία χρειάζεται και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Τα τελευταία χρόνια δουλεύουμε σταθερά με τα Ναυπηγεία της Σύρου, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας ώστε να φτιάξουμε επιτέλους ξανά μια ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία στη χώρα για την οποία όλοι οι Έλληνες θα είμαστε πολύ υπερήφανοι».

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, κ. Giuseppe Giordo επισήμανε πως «είναι ένα σημαντικό βήμα στην ελληνο-ιταλική επιχειρηματική συνεργασία. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε ώστε να δημιουργηθεί στην Ελλάδα μία από τις καλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες παγκοσμίως».

Ο κ. Ξενοκώστας τόνισε ότι «είμαστε πολύ χαρούμενοι που ξεκινά σήμερα μια πολύ μεγάλη συνεργασία. Έχουν τεθεί πλέον όλα τα θεμέλια ώστε να μπορέσει η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας να οδηγήσει σε ναυπηγικό κόμβο ηγέτη για την περιοχή. Μαζί με τον κόσμο μας είμαστε σίγουροι ότι θα πετύχουμε».

Συνάντηση με εργαζόμενους

Στη συνέχεια, όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, οι κύριοι Γεωργιάδης και Παπαθανάσης, παρουσία του κ. Ξενοκώστα, είχαν συνάντηση με αντιπροσωπεία εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Μετά τη συνάντηση ο κ. Νίκος Παπανικολάου εκ μέρους των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας δήλωσε ότι «εκ μέρους των 600 εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας θέλουμε να ευχαριστήσουμε την Κυβέρνηση, τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη τον υπουργό, Άδωνι Γεωργιάδη, τον αναπληρωτή υπουργό, Νίκο Παπαθανάση καθώς και τον κ. Πάνο Ξενοκώστα της ONEX για την επιμονή τους όλα αυτά τα χρόνια. Είμαστε στην ευχάριστη θέση, μετά από πάρα πολλά χρόνια, να νιώθουμε υπερήφανοι ως εργαζόμενοι για την επόμενη ημέρα που έρχεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Σας ευχαριστούμε όλους».

Εδώ θα πρέπει να πούμε κάποια πράγματα για την Fincantieri και γιατί είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένη με τους Αμερικανούς.

Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ το 2020 ανέθεσε στη Marinette Marine (FMM), θυγατρική της Fincantieri στις ΗΠΑ, τον σχεδιασμό και την κατασκευή μιας φρεγάτας καθοδηγούμενων πυραύλων στο πλαίσιο του προγράμματος FFG (X) του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Η συμφωνία κοστολογείται σε σχεδόν $800 εκατ.

Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή εννέα επιπλέον πλοίων, καθώς και την υποστήριξη μετά την παράδοση και την εκπαίδευση του πληρώματος, με τη συνολική αξία να ανέρχεται σε $5,5 δισ. Το Ναυτικό των ΗΠΑ σχεδιάζει να κατασκευάσει δέκα επιπλέον πλοία στο πλαίσιο του μελλοντικού προγράμματος φρεγατών, που περιλαμβάνει τη ναυπήγηση συνολικά είκοσι πλοίων.

Με αυτή την επιτυχημένη έκβαση, η Fincantieri δρέπει τους καρπούς μιας μακροχρόνιας δέσμευσης. Επιπροσθέτως, η FMM έλαβε τον Δεκέμβριο του 2019 μια παραγγελία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή τεσσάρων Multi-Mission Surface Combatants (MMSC), τα οποία θα παραδοθούν στο Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας ως μέρος του προγράμματος Εξωτερικών Στρατιωτικών Πωλήσεων των ΗΠΑ.

Ναι, είναι τα ίδια πλοία που μας είχαν προτείνει ως… μελλοντικές φρεγάτες.

Χάρη στην υποστήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, τα ναυπηγεία Fincantieri κατάφεραν να κερδίσουν τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ναυπήγηση των φρεγατών μεταξύ πολλών μεγάλων ναυπηγείων των ΗΠΑ.

Η FMM υπέβαλε στην αμερικανική κυβέρνηση και στο Ναυτικό των ΗΠΑ πρόταση για ένα έργο πρωτοποριακό, που βασίζεται στην πλατφόρμα φρεγατών FREMM, η οποία χαρακτηρίζεται από τεχνολογική καινοτομία.

Αυτή αποτελεί και τη βάση ενός προγράμματος κατασκευής δέκα πλοίων που ανέλαβε η Fincantieri για το Ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό, και μάλιστα μόλις το τελευταίο από αυτά βρίσκεται υπό κατασκευή.

Εν κατακλείδι, θεωρούμε πως η μάχη της κορβέτας θα παιχτεί ανάμεσα στους Γάλλους και τους Ιταλοαμερικανούς. 

Οι Ολλανδοί δεν μπορούν να κοντράρουν κανέναν από τους δύο, κυρίως στο γεωπολιτικό και στο πολιτικό τομέα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ