Η είδηση στα τέλη Αυγούστου ότι τα ουκρανικά MiG-29 χρησιμοποιούν βλήματα αντι-ραντάρ AGM-88 HARM block 2 προκάλεσε αίσθηση. Όπως έγινε γνωστό αργότερα οι ΗΠΑ είχαν προμηθεύσει από τον Ιούνιο κιόλας του 2022 αριθμό βλημάτων HARM.

Σύμφωνα με βίντεο που είδε το φως της δημοσιότητας οι πύραυλοι HARM εκτοξεύονται από τον φορέα τους τον LAU-118/A, ο οποίος έχει προσαρμοστεί στην πτέρυγα του MiG-29 μέσω ενός αντάπτορα που ακουμπά στον υπάρχον φορέα οπλισμού του ρωσικού μαχητικού.

Ο πύραυλος δεν παίρνει ηλεκτρική ισχύ από το αεροσκάφος αλλά από μια μπαταρία η οποία είναι τοποθετημένη στην άτρακτο. Όπως αναφέρεται ο HARM χρησιμοποιείται σε δύο, από τις τρεις διαμορφώσεις του.

Η πρώτη έχει να κάνει με την εκτόξευση του πυραύλου προς μια γενική περιοχή χωρίς  να έχει εγκλωβίσει πρώτα κάποια εχθρική εκπομπή (LOAL Lock On After Launch)  και η άλλη διαμόρφωση όπου ο ίδιος ο πύραυλος χρησιμοποιείται σαν αισθητήρας (“HARM as sensor” ) ειδοποιώντας τον πιλότο πότε έχει εντοπίσει εχθρική Η/Μ εκπομπή.

Σε καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν χρειάζεται κάποιο ειδικό ατρακτίδιο έρευνας Η/Μ εκπομπών  όπως το HTS. Όπως αναφέρεται οι Ουκρανοί πιλότοι  πριν πραγματοποιούσουν κάποια αποστολή SEAD πιθανότατα ενημερώνονται από αεροσκάφη του ΝΑΤΟ συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών για τις περιοχές όπου παρατηρείται δραστηριότητα συστημάτων αεράμυνας των ρωσικών δυνάμεων.

Αναμφίβολο η ολοκλήρωση του βλήματος στο ρωσικό μαχητικό της ουκρανικής Αεροπορίας έχει γίνει με αμερικανική βοήθεια και πιο συγκεκριμένα από την κατασκευάστρια εταιρεία Raytheon, αλλά η τελευταία φυσικά αρνείται να σχολιάσει αυτές τις πληροφορίες.

Πάντως μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει αποτελέσματα των βολών του HARM στην Ουκρανία κατά ρωσικών στόχων (ραντάρ αεράμυνας) και κατά πόσο αυτά ήταν επιτυχημένα ή όχι. Βασικό μειονέκτημα του HARM είναι μικρή πολεμική κεφαλή που διαθέτουν των 66 χλγρ. που δεν προκαλεί εκτεταμένες ζημιές, αλλά μπορεί να θέσει ένα ραντάρ εκτός λειτουργίας για κάποιο διάστημα.  

H  ΠΑ έχει στη διάθεσή της 84 βλήματα AGM-88B HARM με τις Μοίρες 343 και 341 η πρώτη  με F-16 block 52+ και η δεύτερη με F-16 block 50.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ