Τις δεκαετίες 1960 και 1970, οι μεγάλες στρατιωτικές δυνάμεις εργάστηκαν στη δημιουργία αεριοστρόβιλων κινητήρων για τα τεθωρακισμένα οχήματα. Οι εργασίες προς αυτήν την κατεύθυνση έλαβαν χώρα στο Νίζνι Ταγκίλ, στο σχεδιαστικό γραφείο της φημισμένης ρωσικής εταιρείας ΟυραλΒαγκονΖαβοντ (UZV).

Εκεί, στην UZV, το 1964, εμφανίστηκε μια τροποποίηση του πειραματικού μεσαίου άρματος «Object 167», που είχε κατασκευαστεί τρία χρόνια νωρίτερα. Σε αυτήν την έκδοση, με το γράμμα «Τ», αντί του πετρελαιοκινητήρα V-26 των 700 ίππων, εγκαταστάθηκε ο αεριοστρόβιλος κινητήρας ελικοπτέρου GTD-3T του σχεδιαστικού γραφείου OKB-29 στο Όμσκ με την ίδια ιπποδύναμη. Ο κινητήρας ήταν μια έκδοση ελικοπτέρου που τοποθετήθηκε στο συγκρότημα ισχύος του άρματος μάχης «Object 167» όπως αναφέρει το proelasi.com.

Το βάρος του κινητήρα ήταν μόλις 350 κιλά, το μήκος του 1700 χιλιοστά, το πλάτος του 640 χιλιοστά και το ύψος του 700 χιλιοστά. Η θερμοκρασία των καυσαερίων άγγιζε τους 857 βαθμούς. Η περίοδος εγγύησης ήταν διάρκειας 100 ωρών.

gurkhan.blogspot.com | Ο αεριστρόβιλος κινητήρας του «Object 167T»

Από την στιγμή που το βάρος του άρματος ήταν 36700 κιλά, η αναλογία ισχύος/τόνου ήταν 19.07 ίπποι ανά τόνο. Η ανώτατη ταχύτητα ήταν 64 χλμ/ώρα. Την ίδια στιγμή, ο κινητήρας διέθετε «μεγάλη όρεξη»: το καύσιμο έφτανε για την κίνηση 211 χιλιομέτρων, καθώς το ντιζελοκίνητο 167αρι έφτανε τα 450-500 χλμ.

Το 115 χλστ πυροβόλο U5-TS «Molot» με 40 βλήματα, το οποίο συνδυάστηκε με ένα πολυβόλο SGMT των 7,62 χλστ και με απόθεμα 2500 φυσιγγίων, χρησιμοποιήθηκε ως το κύριο όπλο. Διέθετε το σκοπευτικό τηλεσκοπικής διόπτρας TSh-2, και το νυχτερινό σκοπευτικό TPN-1 όπως επίσης και το σύστημα σταθεροποίησης όπλων Meteor.

Το άρμα είχε τετραμελές πλήρωμα και κατασκευάστηκε έχοντας ως βάση το T-62.

Το «Object 167T» θεωρείται ως το πρώτο άρμα παγκοσμίως που διέθετε αεριοστρόβιλο κινητήρα. Οι δοκιμές του πραγματοποιήθηκαν μέχρι το 1965, αλλά λόγων των εγγενών ελλείψεων στους αεροστρόβιλους επι οχημάτων το «Object 167T» δεν έλαβε έγκριση να προχωρήσει στην μαζική παραγωγή. Κατά την δοκιμαστική περίοδο, το «Object 167T» διήνυσε 1270 χλμ και ο κινητήρας λειτούργησε 103,15 ώρες εκ των οποίων το 60% ήταν υπό φορτίο.

Ένας ταλαντούχος σχεδιαστής, ο Έρι Μπορίσοβιτς Μπαμπιλόνσκι, που απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών την 21η Νοεμβρίου 2021, συμμετείχε ενεργά στη δημιουργία αυτού του άρματος μάχης.

Σήμερα, το μοναδικό δείγμα αυτού του μοναδικού άρματος εκτίθεται στο μουσείο τεθωρακισμένων οχημάτων της UVZ, στην Ρωσία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ