Είναι γνωστό ότι η ΠΑ φαίνεται πως έχει βάλει «προπορεία» προς το μαχητικό F-35A και αυτό όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα “stepping stone” της αναβάθμισης των F-16.

To “stepping stone” είναι ορολογία που χρησιμοποίησε ο πρεσβευτής των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ, λέγοντας πως, όπως η αναβάθμιση των F-16 είναι το βήμα προς το F-35 έτσι και η MMSC είναι το βήμα προς τις FFG-X.

Το αεροσκάφος όμως έχει αντιμετωπίσει σειρά  προβλημάτων και ταλαιπωρείται από θέματα αξιοπιστίας και υψηλού, υψηλότατου κόστους χρήσης.

 Μια ώρα πτήσης του F-35 στοιχίζει 36.000$ με  το αντίστοιχο κόστος ενός F-16 να ανέρχεται από 3.600 έως 8.000$ ενώ του Mitage 2000 είναι περί τα 2.700$.

Είναι πραγματικά έτοιμη η ΠΑ να προχωρήσει σε μια παραγγελία (οψέποτε) ενός αεροσκάφους που κοστίζει 36.000$ την ώρα; Πως θα το επιχειρεί; Τι ώρες θα πετούν οι πιλότοι σε ένα τέτοιο αεροσκάφος, όπου η πτήση θα είναι σκέτο «φαρμακείο»;

Αντιθέτως το επίσης εξελιγμένο, αν όχι περισσότερο, εκτός του περίφημου stealth, F-15ΕΧ  κοστίζει 29.000$ την ώρα και φυσικά με λιγότερες απαιτήσεις προσοχής συντήρησης.

Το κόστος ενός F-15EX ανέρχεται πλέον σε 100 εκατ. $ και αυτό θα πέσει στα 87,7 εκατ. $ για πτητική εκμετάλλευση τουλάχιστον 20.000 ωρών.  Το κόστος ενός F-35 μπορεί να εμφανίζεται στα 80 εκατ. $, όπως αναφέρουν όμως διεθνή δημοσιεύματα αυτό είναι εντελώς παραπλανητικό. Το αληθινό κόστος του σε υπηρεσία είναι κατά πολύ περισσότερο.

Ακόμη και η ίδια η USAF φαίνεται να απομακρύνεται από το “concept” F-35.

Για το  2022 η αμερικανική Αεροπορία ζητά -εφόσον υπάρξουν κονδύλια- την αγορά ακόμη 12 F-15EX, με εκτιμώμενο κόστος 1,2 δισ δολάρια, αντί F-35.

Έτσι μετά από χρόνια αγορών F-35, τόσο ως κανονική προμήθεια, είτε ως «επιθυμία χρηματοδότησης» (την οποία το Κογκρέσο συνήθως υλοποιούσε), έχουμε την Αμερικανική Αεροπορία να δείχνει προτίμηση σε τεχνολογίας F-15EX, παρά σε τεχνολογίες stealth.

Μήπως η ΠΑ θα έπρεπε μετά ή προς το τέλος του “stepping stone” της αναβάθμισης των F-16 να το ξανασκεφτεί  και να πάει προς το F-15EX;

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ