Ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος εκτόξευσε πύραυλο εναντίον βρετανικού αεροσκάφους επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών που πετούσε πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά ευτυχώς λόγω δυσλειτουργίας αποφεύχθηκαν τα χειρότερα, δηλαδή η κατάρριψη του αεροσκάφους που θα σήμαινε ακόμα και την έναρξη ενός Γ’ ΠΠ.

Σύμφωνα με αξιωματούχους αμερικανικού Πενταγώνου και μια απόρρητη έκθεση πληροφοριών των ΗΠΑ που διέρρευσε πρόσφατα το περιστατικό ήταν πολύ πιο σοβαρό από ό,τι είχε αρχικά απεικονιστεί και θα μπορούσε να ισοδυναμεί με πράξη πολέμου.

Σύμφωνα με δύο αξιωματούχους άμυνας των ΗΠΑ, ο Ρώσος πιλότος είχε παρερμηνεύσει αυτά που του έλεγε ένας χειριστής ραντάρ στο έδαφος και νόμιζε ότι είχε άδεια να εμπλακεί κάνοντας χρήση πυραύλου αέρος-αέρος.

Ο πιλότος, που είχε κλειδώσει το βρετανικό αεροσκάφος, εκτόξευσε τον πύραυλο, αλλά δεν εκτοξεύτηκε σωστά.

Τον Οκτώβριο, ο υπουργός Άμυνας της Βρετανίας, Μπεν Γουάλας, περιέγραψε το περιστατικο σε μια ενημέρωση προς τα μέλη του κοινοβουλίου ως «δυνητικά επικίνδυνη» αφού το ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος «απελευθέρωσε έναν πύραυλο στην περιοχή» του βρετανικού αεροσκάφους.

Ωστόσο, ένα από τα έγγραφα που διέρρευσαν ανέφερε ότι το γεγονός της 29ης Σεπτεμβρίου ήταν μια «παραλίγο κατάρριψη».

Η ρωσική πρεσβεία στην Ουάσιγκτον δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.

Οι προστριβές μεταξύ των αεροσκαφών παρακολούθησης από τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες του ΝΑΤΟ και των ρωσικών μαχητικών αεροσκαφών πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα λαμβάνου χώρα εδώ και χρόνια, ειδικά μετά την ανάκτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014.

Οι εντάσεις έχουν αυξηθεί καθώς η Ουκρανία βασίζεται όλο και περισσότερο στις πληροφορίες που συλλέγει η Δύση για να έχει επιτυχίες στο πεδίο των μαχών.

Τον περασμένο μήνα, ένα ρωσικό μαχητικό κατέρριψε ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος παρακολούθησης των ΗΠΑ πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα.

Οι δύο αξιωματούχοι άμυνας των ΗΠΑ με άμεση γνώση της παραλίγο κατάρριψης τον Σεπτέμβριο επιβεβαίωσαν τη σοβαρότητα της εμπλοκή μεταξύ του βρετανικού αεροσκάφους – ενός τετρακινητήριου αεροσκάφους γνωστού ως RC-135 Rivet Joint – και δύο ρωσικών μαχητικών αεροσκαφών Su-27.

Το βρετανικό αεροσκάφος είναι συχνά επανδρωμένο με πλήρωμα περίπου 30 ατόμων και είναι ικανό να παρεμποδίζει τις τηλεπικοινωνίες.

Οι αξιωματούχοι άμυνας, οι οποίοι μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας για να συζητήσουν ευαίσθητα θέματα, δήλωσαν ότι το βρετανικό Rivet Joint άκουγε τις επικοινωνίες μεταξύ ενός Ρώσου ελεγκτή ραντάρ στο έδαφος και ενός από τους πιλότους των ρωσικών Su-27.

Το βρετανικό Rivet Joint βρισκόταν στον διεθνή εναέριο χώρο στα ανοικτά των ακτών της ρωσικής Κριμαίας.

Οι πιλότοι του ρωσικού αεροσκάφους δεν βρίσκονταν στην οπτική εμβέλεια του βρετανικού αεροσκάφους, αλλά ήταν εξοπλισμένοι με πυραύλους ικανούς να το χτυπήσουν, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.

Ένας από τους αξιωματούχους που ενημερώθηκε για τη συνάντηση την αποκάλεσε «πραγματικά, πραγματικά τρομακτικό».

Στην ενημέρωσή του προς τους βουλευτές τον Οκτώβριο, ο κ. Γουάλας είπε ότι μετέφερε τις ανησυχίες του μετά το περιστατικό στις ρωσικές ένοπλες δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένου του υπουργού Άμυνας της Ρωσίας, Σεργκέι Κ. Σοϊγκού.

Το Κρεμλίνο ανέφερε ότι υπήρξε «τεχνική δυσλειτουργία», είπε ο κ. Γουάλας, προσθέτοντας ότι δεν θεωρεί το περιστατικό σκόπιμη κλιμάκωση από τους Ρώσους, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters εκείνη την εποχή.

Ο κ. Wallace είπε ότι μετά το περιστατικό, οι πτήσεις επιτήρησης αρχικά ανεστάλησαν, αλλά στη συνέχεια ξεκίνησαν ξανά με συνοδεία μαχητικών αεροσκαφών.

Τώρα, τα British Rivet Joints που περιπολούν πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα πετούν μαζί με τουλάχιστον ένα μαχητικό αεροσκάφος Typhoon.

Το επεισόδιο του Σεπτεμβρίου θυμίζει Ψυχρό Πόλεμο, όταν τα σοβιετικά μαχητικά αεροσκάφη προσπάθησαν να αναχαιτίσουν αυτό που φοβόντουσαν ότι ήταν ένα εχθρικό αεροσκάφος που ήταν στην πραγματικότητα η πτήση 007 της Korean Air Lines, ένα επιβατικό αεροσκάφος Boeing 747.

Το αεροσκάφος είχε πετάξει κατά λάθος στον σοβιετικό εναέριο χώρο και αφού ένας Σοβιετικός πιλότος έδωσε μια μερική περιγραφή του επιβατικού αεροσκάφους σε έναν επίγειο σταθμό ραντάρ, του δόθηκε η άδεια να το καταρρίψει.

Και οι 269 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν όταν δύο πύραυλοι αέρος-αέρος έπληξαν το αεροσκάφος.

Οι πτήσεις επιτήρησης του ΝΑΤΟ πετούν τώρα πιο μακριά από την Κριμαία από ό,τι επιτρέπεται από το διεθνές δίκαιο.

Αντί για 12 μίλια από την ακτή, η οποία μετράει ως διεθνής εναέριος χώρος, ο αμερικανικός στρατός τηρεί επί του παρόντος ένα ευρύτερο όριο περίπου 46 μιλίων, το οποίο περιγράφεται σε ένα από τα έγγραφα που διέρρευσαν ως «SECDEF Directed Standoff».

Τα απόρρητα έγγραφα αναφέρουν επίσης έναν αριθμό περιστατικών με ρωσικά μαχητικά και αεροσκάφη του ΝΑΤΟ και μη επανδρωμένα αεροσκάφη που συνέβησαν μετά την κατάρριψη της 29ης Σεπτεμβρίου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ