Το χθεσινοβραδινό κτύπημα με πυραύλους Storm Shadow/SCALPEG κατά δύο αποβατικών σκαφών του ρωσικού Ναυτικού, του κέντρου επικοινωνιών του  Στόλου της Μαύρης Θάλασσας αλλά και κατά της αεροπορικής βάσης στο Μπελμπέκ ήταν μια ακόμη προσπάθεια των ουκρανικών δυνάμεων να πλήξουν τις ρωσικές δυνάμεις στην Κριμαία.

Τα δύο σκάφη των 112 μ. μήκους και μέγιστου εκτοπίσματος 4.080 τόνων  που επλήγησαν τα Yamal και  Azov κλάσης Ropuchas  θεωρούνται οριστικές απώλειες για το ρωσικό Ναυτικό. Μαζί με αυτά τα πλοία οι ουκρανικές δυνάμεις έχουν βυθίσει 8 ρωσικά αποβατικά σκάφη.

Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας ξεκίνησε τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία με εννέα αποβατικά πλοία, συμπεριλαμβανομένων έξι κλάσης Ropuchas και τριών κλάσης Tapirs. Αρκετά ακόμη αποβατικά πλοία ενίσχυσαν τον στόλο της Μαύρης Θάλασσας από τους στόλους της Βαλτικής και του Βόρειου Στόλου.

Έτσι ο Στόλος των αποβατικών σκαφών  του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας ενισχύθηκε  με πέντε επιπλέον σκάφη Ropucha  τα (Minsk (127), Korolev (130) και Kaliningrad (102) από τον στόλο της Βαλτικής καθώς και τα Georgy Pobedonosets (016) και Olenegorsky Gornyak (012) από το Βόρειο Στόλο.

Επίσης αναπτύχθηκε στη Μαύρη Θάλασσα από τον Βόρειο Στόλο το σκάφος κλάσης Ivan Gren Pyotr Morgunov (117).

Όλα τα σκάφη είχαν εισέλθει  στη Μαύρη Θάλασσα πριν τις 9 Φεβρουαρίου και από τον Μάρτιο του 2022 όλα βρίσκονταν σε ενεργές επιχειρήσεις στο πλαίσιο της SMO  στην Ουκρανία. Το Olenegorsky Gornyak υπέστη ζημιά κατά τη διάρκεια επίθεσης με drone στο λιμάνι του Novorossiysk στις 4 Αυγούστου 2023. Το Μινσκ υπέστη επίσης σοβαρές ζημιές από επίθεση ουκρανικού πυραύλου SCALP-EG  ενώ ήταν αγκυροβολημένο στη Σεβαστούπολη στις 12 Σεπτεμβρίου 2023.

Σε δύο χρόνια σκληρών μαχών, οι Ουκρανοί προκάλεσαν ζημιές ή έθεσαν εκτός ενέργειας, χρησιμοποιώντας πυραύλους και μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας, πέντε σκάφη από την κλάση  Ropuchas συν ένα σκάφος κλάσης Tapir. Έχουν επίσης καταστρέψει -από τα αρχικά τριάντα μεγάλα πλοία του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας – ένα καταδρομικό, ένα υποβρύχιο, ένα πλοίο εφοδιασμού, αρκετά  περιπολικά και δύο κορβέτες.

Τα χτυπήματα σε ρωσικά πλοία έχουν εξαντλήσει έως ενός ορίου τη μαχητική ισχύ του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας έχοντας δώσει τη δυνατότητα στην Ουκρανία να ξαναρχίσει το θαλάσσιο εμπόριο από τη Μαύρη Θάλασσα – ένα σημαντικό όφελος για την ουκρανική οικονομία.

Αλλά τα χτυπήματα ήρθαν πολύ αργά για να εξυπηρετήσουν έναν άλλο κύριο  στόχο του Κιέβωου: τον «στραγγαλισμό» των ρωσικών στρατών στην νότια Ουκρανία.

Μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, το Κρεμλίνο υπολόγιζε στα αποβατικά πλοία του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, καθώς και στη σιδηροδρομική και οδική γέφυρα που συνδέει τη Ρωσία με την Κριμαία, για να τροφοδοτεί  τα νότια συντάγματα και τις ταξιαρχίες της.

Τότε, ήταν δυνατό να διακόψουν τον ανεφοδιασμό των ρωσικών δυνάμεων  βυθίζοντας αποβατικά πλοία και χτυπώντας τη γέφυρα του Κερτς.

Όχι πια.

Με μια «ηράκλεια» προσπάθεια Ρώσων μηχανικών η Ρωσία πρόσθεσε έναν κύριο διάδσρομο ανεφοδιασμού με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή  που συνδέει το Ροστόφ στη νότια Ρωσία με τις πόλεις Ντόνετσκ και —στο νότο— το Μπερντιάνσκ και τη Μαριούπολη. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή μειώνει κατά αρκετές ημέρες τον χρόνο που χρειάζεται για να μεταφερθούν εφόδια  από τη νότια Ρωσία στη νότια Ουκρανία.

Αυτό σημαίνει ότι οι Ρώσοι δεν εξαρτώνται πλέον τόσο πολύ από τα αποβατικά πλοία τους για να τροφοδοτήσουν τις δυνάμεις τους κατά μήκος του νότιου μετώπου. Έτσι, ενώ μπορεί το Κίεβο να επαίρεται να δείχνει ρωσικά αποβατικά στις φλόγες  εντούτοις είναι ένα θέαμα όλο και πιο ανούσιο.

Ένας άλλος λόγος για τις επιθέσεις των Ουκρανών κατά σκαφών επιφανείας είναι ότι τα σκάφη είναι μάλλον εύκολοι στόχοι. Καθώς είναι ελλιμενισμένα είναι εύκολο για τους πυραύλους SCALP-EG να τα πλήξουν κάτι που αποδεικνύει βέβαια και τη χρησιμότητα των συγκερρ5ιμένων πυραύλων που διαθέτει και η ΠΑ καθώς μπορούν να εξουδετερώσουν πλοία μέσα σε ναυστάθμους. Βέβαια ο αριθμός των 90 SCALP-EG της ΠΑ είναι πολύ μικρός για συγκρούσεις τύπου Ουκρανίας, ενώ η δυνατότητα που υπήρχε για τον εξοπλισμό των φρεγατών FDI με τη ναυτική έκδοση των πυραύλων MdCN απορρίφθηκε από το ΠΝ.

Σε ότι αφορά το φόβο της Οδησσού, οι Ουκρανοί μπορεί να θεωρούν ότι τα σκάφη θα χρησιμοποιηθούν σε μια επίθεση κατά της στρατηγικού λιμένα, όχι όμως στην αρχική φάση, αλλά σε δεύτερο χρόνο για τη μεταφορά εφοδίων και μόνο.

Οι SCALP-EG, όμως έκαναν ζημιά και στο Μπελμπέκ. Όπως αναφέρεται τουλάχιστον τρία Su-27 υπέστησαν ζημιές από την επίθεση ενώ 34 άτομα σκοτώθηκαν στο έδαφος, από την επίθεση.

Σε ότι αφορά τις απώλειες των ρωσικών αποβατικών σκαφών σύμφωνα με ανοίκειες πηγές αυτές είναι:

Saratov: 24 Μαρτίου 2022 ένα αποβατικό σκάφος κλάσης Alligator κτυπήθηκε από τις ουκρανικές δυνάμεις και γ απώλειά του έχει επιβεβαιωθεί.

Serna: Ένα αποβατικό σκάφος της ομώνυμης κλάσης στις 7 Μαΐου του 2022 κτυπήθηκε από UAV  Bayraktar TB2 στο Φιδονήσι.

Olenegorsky Gornyak: 4 Αυγούστου 2023. Σκάφος κλάσης Ropucha κτυπήθηκε στο Νοβοροσίσκ πιθανότατα από μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας.

Minsk: Κτυπήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου του 2023 από ουκρανικό Su-24 με πύραυλο Storm Shadow. Αργότερα το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι το σκάφος επισκευάστηκε.

Novocherkassk: 26 Δεκεμβρίου 2023. Κτυπήθηκε ενώ ήταν αγκυροβολημένο στην Φεοντοσίγια από Storm-Shadow.

Tsezar Kunikov: 14 Φεβρουαρίου  2024. Απώλεια ενός ακόμη σκάφους  της κλάσης  Ropucha στην Κριμαία αυτή τη φορά από θαλάσσιο drone.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ