Για πρώτη φορά στην ιστορία των πυραύλων cruise ένα βλήμα χρησιμοποίησε κατά την πτήση του σύστημα αυτοπροστασίας με άφεση θερμοβολίδων για την παραπλάνηση αντιαεροπορικών βλημάτων.

Την πρωτιά κατέχει ο ρωσικός πύραυλος cruise Kh-101 ο οποίος επέδειξε την ικανότητα αυτή στην ρωσική πυραυλική επίθεση της Παρασκευής.

Αν και σύμφωνα με αναλυτές η ρωσική αυτή δυνατότητα υπάρχει από τον περασμένο Ιανουάριο ένα βίντεο που ήρθε στη δημοσιότητα εχθές δείχνει ένα τέτοιο πύραυλο cruise να απελευθερώνει θερμοβολίδες κατά την διάρκεια της πτήσης του προς τον στόχο.

Αναφορές ότι η Ρωσία είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί μια νέα έκδοση του Kh-101 εξοπλισμένη με αντίμετρα, που ονομάζεται Izdeliye 504AP (Αντικείμενο 504AP), εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στα τέλη του 2022.

Μετά την ανακάλυψη των συντριμμιών ενός  Kh-101 με τον διανομέα των αναλώσιμων τον περασμένο  Ιανουάριο η ουκρανική Defense Express δημοσίευσε μια αναφορά σχετικά με τις δυνατότητες των αντιμέτρων, επικαλούμενη ανώνυμες πηγές.

Η ουκρανική αναφορά  έλεγε ότι ο πύραυλος θα μπορούσε να φέρει διανομείς είτε με φωτοβολίδες (“θερμικές παγίδες”) είτε με αερόφυλλα (επιμεταλλωμένο  χαρτί αναφέρονται και ως διπολικοί ανακλαστήρες) και τα δύο με στόχο την παραπλάνηση των αντιαεροπορικών πυραύλων είτε υπέρυθρης καθοδήγησης είτε με ραντάρ.

Η Defense Express δημοσίευσε επίσης φωτογραφίες μιας από τις μονάδες διανομής, συμπεριλαμβανομένης μιας εικόνας ακτίνων Χ, η οποία υποστήριξε ότι απέδειξε ότι τα φυσίγγια μέσα ήταν όντως θερμοβολίδες.

Όπως σημειώνεται, υπάρχει το ενδεχόμενο το Kh-101 που φαίνεται στο νέο βίντεο, να εκτοξεύει ένα μείγμα φωτοβολίδων και αερόφυλλων. Παραμένει πάντως  ασαφές πώς ενεργοποιείται η έναρξη των αντίμετρων. Αυτό γιατί στα μαχητικά αεροσκάφη συνήθως υπάρχουν τα συστήματα ESM όπως το RWR ή συστήματα προειδοποίησης επερχομένου βλήματος και η άφεση των αντιμέτρων γίνεται είτε χειροκίνητα από τον πιλότο είτε αυτόματα από το ίδιο το σύστημα αυτοπροστασίας του αεροσκάφους.

Στην περίπτωση όμως των Kh-101 θα ήταν τόσο σπατάλη όσο και παράλογο για να τοποθετηθεί ένα τέτοιο ολοκληρωμένο Σ/Α.

Έτσι το πλέον πιθανό είναι οι πύραυλοι να έχουν προγραμματιστεί εκ των προτέρων για να πραγματοποιούν έφεση αντιμέτρων  όταν φτάσουν σε ένα συγκεκριμένο σημείο διαδρομής, όπως στην τερματική φάση κοντά στον στόχο ή όπου τα αντιαεροπορικά συστήματα   πιστεύεται ότι βρίσκονται κατά μήκος της διαδρομής τους.

Τα Kh-101 με και χωρίς δυνατότητες αντιμέτρων (καθώς και άλλοι πύραυλοιcruise) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε κύματα μαζί, με τα πρώτα να βοηθούν στο άνοιγμα του δρόμου προς τις περιοχές-στόχους.

Πάντως διανομείς θερμοβολίδων έχουν χρησιμοποιηθεί σε μη επανδρωμένα συστήματα  όχι όμως σε πυραύλους cruise. Στις ΗΠΑ ο ιπτάμενος στόχος  BQM-167 Skeeter, έχει παρατηρηθεί ότι φέρει τέτοια αναλώσιμά όπως και ο ιπτάμενος στόχος Ryan Firebee, αλλά αυτά είναι ακριβώς αυτό, ιπτάμενοι στόχοι που χρησιμοποιούνται για δοκιμές αντιαεροπορικών όπλων και όχι επιχειρησιακά βλήματα cruise όπως ο Kh-101.

Λέγεται ότι ο ιπτάμενος στόχος Firebee χρησιμοποίησε σύστημα άφεσης αερόφυλλων στον δεύτερο πόλεμο του Κόλπου το 2003, αλλά όχι για να προσταχτεί το ίδιο αλλά πιθανότατα για να παραπλανήσει την ιρακινή αεράμυνα.

Η οικογένεια βλημάτων Kh-101/Kh-555 και Kh-55 είναι τα κύρια στρατηγικά όπλα cruise της ρωσικής Αεροπορίας.

Τα βλήματα Kh-101 έχουν πολεμική κεφαλή 450 χλγρ. και η μέγιστη εμβέλειά τους εκτιμάται στα 4.000 με 4.5000 χλμ. και μέγιστη ταχύτητα 900 με 970 χ.α.ω ή 0,73 έως 0,79 mach. O Κη-555 αποτελεί  μια αναβαθμισμένη έκδοση του -101 με νέα σύστημα ναυτιλίας και πολεμική κεφαλή η οποία εισήλθε σε υπηρεσία το 2044.

Ο Kh-55 αποτελεί τη βασική έκδοση με εμβέλεια περί τα 2.500 χλμ. Τα βλήματα αυτά μπορούν να μεταφερθούν από το σύνολο των βομβαρδιστικών της ρωσικής Αεροπορίας δηλαδή από τα Tu-95MS, Tu-160, Su-34και Tu-22.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ