Ο Economist σε άρθρο του σκιαγραφεί την αγορά των γερμανικών υποβρυχίων Type-214 από την Τουρκία και το αρνητικό αποτέλεσμα που θα έχει αυτή η αγορά για την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

Στη νότια ακτή του Κόλπου της Ιζμίτ, στο ναυπηγείο Golcuk, διαμορφώνεται σταδιακά το ναυτικό μέλλον της Τουρκίας . Το πρώτο από τα έξι γερμανικά υποβρύχια βρίσκεται στο νερό, αφού ανυψώθηκε από την αποβάθρα τον Μάρτιο. τ

Το Piri reis θα ενταχθεί στον στόλο του επόμενου έτους · πέντε ακόμη υποβρύχια κατηγορίας Reis θα ακολουθήσουν διαδοχικά χρόνια. Ένας θρίαμβος για το τουρκικό Nαυτικό και πονοκέφαλος για την Ελλάδα.

Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η Τουρκία και η Ελλάδα, αν και και τα δύο μέλη του ΝΑΤΟ, συγκρούστηκαν στη Μεσόγειο. Τα πολεμικά πλοία τους συγκρούστηκαν το περασμένο καλοκαίρι αφού η Τουρκία έστειλε ένα σκάφος έρευνας σε αμφισβητούμενα ύδατα (σ.σ.: Έτσι αναφέρει ο Economist την ελληνική υφαλοκρηπίδα, εκεί μας οδήγησε η υποχώρηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη).

Η Ελλάδα αντέδρασε συγκεντρώνοντας συμμάχους στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή, αγόρασε πλήθος γαλλικών πολεμικών αεροσκαφών και, τον Δεκέμβριο, ανακοίνωσε διπλασιασμό των αμυντικών δαπανών σε 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ (6, 6 δισεκατομμύρια δολάρια).

Αυτό, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι λιγότερο από τις μισές τουρκικές δαπάνες. Το τουρκικό Ναυτικό είναι μεγαλύτερο και νεότερο. Και το Anadolu, ένα ισπανικής σχεδίασης ελαφρύ αεροπλανοφόρο, βρίσκεται στα τελικά στάδια ναυπήγησης.

Τα νέα υποβρύχια θα επιδεινώσουν το πρόβλημα για το ελληνικό Ναυτικό. Η κλάση Reis είναι μια έκδοση του γερμανικού Type 214, το οποίο υπηρετεί στ Ναυτικά της Πορτογαλίας, της Νότιας Κορέας και της ίδιας της Ελλάδας.

Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η ανεξάρτητη πρόωση αέρα (AIP), η οποία επιτρέπει στα υποβρύχια να απαλλαγούν από την παροχή αέρα που συνήθως χρειάζεται ένας κινητήρας ντίζελ. Ένα παραδοσιακό ντίζελ-ηλεκτρικό υποβρύχιο μπορεί να παραμείνει κάτω από το νερό για δύο ή τρεις ημέρες.

Όσοι έχουν AIP μπορούν να το κάνουν για τρεις εβδομάδες, λέει ο Johannes Peters του Ινστιτούτου Πολιτικής Ασφάλειας στο Kiel, και με «σχεδόν μηδενικές εκπομπές θορύβου» σε σύγκριση με τα θορυβώδη πυρηνικά υποβρύχια, των οποίων οι αντιδραστήρες δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν. Αυτό είναι ιδανικό για τα ρηχά νερά γύρω από τα ελληνοτουρκικά σημεία ανάφλεξης.

Η προσθήκη έξι υπερσύγχρονων σκαφών είναι ένα πλεονέκτημα για το ΝΑΤΟ. Η νότια πλευρά της συμμαχίας θερμαίνεται: στις 23 Ιουνίου, ρωσικά πλοία πυροβόλησαν βρετανικό πολεμικό πλοίο στα ύδατα της Κριμαίας.

Δύο ημέρες αργότερα, η Ρωσία ξεκίνησε αεροπορικές και θαλάσσιες ασκήσεις στη Μεσόγειο. Στη συνέχεια ένα αμερικανικό πυρηνικό υποβρύχιο εμφανίστηκε στο Γιβραλτάρ. Ταυτόχρονα, τα υποβρύχια «θα αναμορφώσουν τη ναυτική ισορροπία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας», εξηγεί ο Εμμανουήλ Καραγιάννης του King’s College London.

Τα υποβρύχια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή πληροφοριών σε αμφισβητούμενα νερά, συμπεριλαμβανομένης της κατασκοπείας γύρω από τα υποβρύχια καλώδια που σχεδιάζει να κατασκευάσει η Ελλάδα για να φτάσει στην Κύπρο, την Αίγυπτο και το Ισραήλ.

Τα υποβρύχια μπορούν να οπλιστούν με αντιπλοϊκούς πυραύλους μεσαίας εμβέλειας που θα μπορούσαν «να εξουδετερώσουν σε μεγάλο βαθμό τις ελληνικές αντι-υποβρύχιες πολεμικές δυνατότητες», προσθέτει ο Καραγιάννης, αν και πολλά εξαρτώνται από την ικανότητα της Τουρκίας να τα ενσωματώσει στον σχεδιασμό της.

Αν και η Ελλάδα δεν αντιτάχθηκε στην συμφωνία όταν αυτή έκλεισε το 2009, τα γεγονότα του περασμένου έτους έκαναν τη διαφορά. «Δεν λέμε, δεν πρέπει να τα πουλάτε στην Τουρκία », είπε ένας Έλληνας αξιωματούχος. «Αυτό που λέμε τώρα είναι:« Δεν πρέπει να τα πουλάτε σε αυτήν την Τουρκία. »

Η Ελλάδα θέλει η Γερμανία να σταματήσει την πώληση και να πει ότι τα υποβρύχια θα μπορούσαν να πουληθούν σε άλλη χώρα. Δίνει το παράδειγμα της Αμερικής, η οποία απαγόρευσε στην Τουρκία να αγοράσει αεροσκάφη F-35 πριν από δύο χρόνια μετά την αγορά ενός ρωσικού συστήματος αεροπορικής άμυνας. Ωστόσο, αυτές οι κλήσεις έχουν πέσει στα αυτιά.

Πολλές χώρες της ΕΕ περιόρισαν τις εξαγωγές όπλων στην Τουρκία το 2019, μετά την επίθεσή της στη Συρία. Όμως μετά από το χάος του περασμένου έτους στη Μεσόγειο, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία έβαλαν βέτο στις ελληνικές πιέσεις για πλήρες εμπάργκο όπλων.

Στη συνέχεια, στις 13 Ιουνίου, τα κυβερνώντα κόμματα στη Γερμανία απέρριψαν μια πρόταση που υποστηρίχθηκε από τα σοσιαλιστικά και πράσινα κόμματα για να σταματήσουν τις πωλήσεις όπλων στην Τουρκία.

Η αντίσταση της Γερμανίας στην επίλυση της συμφωνίας υποβρυχίων δεν αποτελεί έκπληξη. Πιστεύεται ότι αξίζει 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ένα σημαντικό ποσό σε σύγκριση με τις συνολικές εξαγωγές όπλων της Γερμανίας ύψους 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων την τελευταία δεκαετία.

Η χώρα ελέγχει την παγκόσμια αγορά συγκεκριμένων υποβρυχίων, έχοντας πουλήσει περισσότερα από 120 σε 17 Ναυτικά από τη δεκαετία του 1960. Ο τελευταίος δυνητικός πελάτης είναι η Αυστραλία, η οποία εξετάζει το ενδεχόμενο να αγοράσει Γερμανικά Type 214s για να καλύψει το κενό μέχρι την άφιξη νέων γαλλικών υποβρυχίων τη δεκαετία του 2030.

Ωστόσο, οι οικονομικοί λόγοι δεν είναι το παν. Οι σχέσεις της Τουρκίας με την ΕΕ και η θέση της στο ΝΑΤΟ έχουν γίνει βαθιά αντικρουόμενα ζητήματα εντός των δύο θεσμικών οργάνων. Η Γαλλία, η Ελλάδα και η Κύπρος είναι πρόθυμες να αποτρέψουν αυτό που βλέπουν ως επιθετική και επεκτατική συμπεριφορά της Τουρκίας. Αντίθετα, η Γερμανία, όπως η Ιταλία, η Πολωνία και η Ισπανία, θέλουν να αποτρέψουν την κατάρρευση της σχέσης σε ακμή.

Μέρος αυτού είναι ο έλεγχος της μετανάστευσης. Η Άνγκελα Μέρκελ, Γερμανίδα Καγκελάριος, «έχει εμμονή» από το θέμα, παραπονιέται ο Έλληνας αξιωματούχος. «Επιτρέπει στην Τουρκία να εκβιάζει την Ευρώπη», προσθέτει. Μετά από μια σύνοδο κορυφής της ΕΕ στις 24 Ιουνίου, η Μέρκελ δήλωσε ότι το μπλοκ συμφώνησε να παράσχει 3 δισεκατομμύρια ευρώ στους μετανάστες στην Τουρκία ως συνέχεια ενός πακέτου 6 δισεκατομμυρίων ευρώ που εγκρίθηκε το 2016.

Παρόλο που ο αριθμός των παράνομων διαβάσεων από την Ανατολική Μεσόγειο μειώθηκε κατά το ήμισυ μέχρι το προηγούμενο έτος, υπάρχουν περισσότεροι από 3 εκατομμύρια πρόσφυγες στην Τουρκία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ