Παραδόθηκε σήμερα, 28 Ιανουαρίου 2009, η φρεγάτα κλάσης “ΕΛΛΗ”, τύπου “S”, “ΛΗΜΝΟΣ” (F-451), στο Πολεμικό Ναυτικό από τα ENAE (ναυπηγεία Σκαραμαγκά).

Παραδόθηκε σήμερα, 28 Ιανουαρίου 2009, η φρεγάτα κλάσης “ΕΛΛΗ”, τύπου “S”, “ΛΗΜΝΟΣ” (F-451), στο Πολεμικό Ναυτικό από τα ENAE (ναυπηγεία Σκαραμαγκά).

Η τελετή παράδοσης-παραλαβής έλαβε χώρα στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ. Με την παράδοσή της, ουσιαστικά επανεκκίνησε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 6 φρεγατών της ομώνυμης κλάσης το οποίο αντιμετώπισε σε κάποια φάση προβλήματα “συνεννόησης” μεταξύ του αναδόχου και του πελάτη. Το ΠΝ πλέον φαίνεται απόλυτα ικανοποιημένο από τις εργασίες και κατ’ αυτό τον τρόπο δέχτηκε να παραλάβει το σκάφος.

Η Φρεγάτα “ΛΗΜΝΟΣ” είναι η τέταρτη από τις έξι φρεγάτες τύπου “S” που εκσυγχρονίζονται για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με την ανακοίνωση των ναυπηγείων η φρεγάτα “ΛΗΜΝΟΣ” υποβλήθηκε σε “εκτεταμένες και απαιτητικές δοκιμές εν πλω, όλα της τα συστήματα δοκιμάσθηκαν επιτυχώς και τώρα η φρεγάτα είναι έτοιμη να ενταχθεί πάλι στις δυνάμεις του Πολεμικού Ναυτικού.”

Η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου “S” κατακυρώθηκε στα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. το 2003 από το υπουργείο Εθνικής Αμύνης και η προβλεπόμενη λήξη του προγράμματος είναι τον Οκτώβριο του 2009. Η πρώτη φρεγάτα “ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ” (F-462) παραδόθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό το Σεπτέμβριο του 2006.

Στην ανακοίνωση των ναυπηγείων σημειώνεται πως “Οι εργασίες εκσυγχρονισμού προέβλεπαν την ανανέωση των συστημάτων οπλικών αισθητήρων, τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων επικοινωνίας και πλοήγησης καθώς και την αντικατάσταση του συστήματος πρόωσης, παρακολούθησης και ελέγχου (IPMS) και ορισμένες άλλες εργασίες πλατφόρμας. Αυτές οι εξελίξεις καθιστούν τα σκάφη ιδιαίτερα αποτελεσματικά προκειμένου να ανταποκριθούν στις συγκεκριμένες επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και αποτελούν ένα σημαντικό βήμα στη διαδικασία εκσυγχρονισμού που πραγματοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό.”

(c) ENAE

Ας σημειωθεί πως ακόμα 2 φρεγάτες (η φρεγάτα “ΕΛΛΗ” (F-450) και η φρεγάτα “ΑΙΓΑΙΟΝ” (F-460)) εκσυγχρονίζονται αυτήν την περίοδο στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με προγραμματισμένη ημερομηνία παράδοσης για την Φρεγάτας “ΕΛΛΗ” στο Πολεμικό Ναυτικό την άνοιξη του 2009 και της “ΑΙΓΑΙΟΝ” τα τέλη του χρόνου.

Την τελετή παρακολούθησε ο υποναύαρχος Ι. Καραϊσκος (ΠΝ), Αρχηγός Στόλου, ενώ επίσης παραβρέθηκαν η κα Κρινιώ Κανελλοπούλου, Βουλευτής Ηλείας και Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών και ο κ. Νεράντζης Αναστάσιος , Γ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής.

Υπενθυμίζεται πως ο εκσυγχρονισμός των 6 φρεγατών τύπου “S” αποτελεί τo πρώτο από τα δύο μείζονα προγράμματα εκσυγχρονισμού των κύριων μονάδων επιφανείας του στόλου. Το δεύτερο πρόγραμμα το οποίο έχει περιληφθεί στο ΕΜΠΑΕ και βρίσκεται σε προκαταρτική φάση είναι ο  Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των 4 φρεγατών MEKO-200HN. Την παρούσα περίοδο επιτροπή του ΓΕΝ ολοκληρώνει τη σχετική μελέτη για το περιεχόμενο και την έκταση του εκσυγχρονισμού.

Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ περίπου, και όπως εμφατικά τόνισε ο Α/ΓΕΝ αντιναύαρχος Καραμαλίκης πρόθεση του ΓΕΝ είναι η όσο το δυνατόν ταχύτερη έναρξη του προγράμματος ώστε να το πρόγραμμα να είναι όντως ΕΜΖ στο μέσο της διάρκειας του επιχειρησιακού βίου των σκαφών.

Για την ακρίβεια τουλάχιστον σε ότι αφορά την φρεγάτα “ΥΔΡΑ” (F-452) για αυτήν έχει ήδη παρέλθει ο μέσος χρόνος ζωής αφού μπήκε σε υπηρεσία στις 12/11/1992 (ως χρόνος ζωής ενός σκάφους θεωρούνται τα 30 έτη) 

Σε ότι αφορά τα άλλα 3 σκάφη της κλάσης φρεγάτες “ΣΠΕΤΣΑΙ” (F-453), “ΨΑΡΑ” (F-454), “ΣΑΛΑΜΙΣ” (F-455) μπορεί να μην έχει παρέλθει τυπικά η ημερομηνία μέσης ζωής (η “ΣΠΕΤΣΑΙ” εισήλθε σε υπηρεσία στις 24/10/1996, η “ΨΑΡΑ” στις 30/04/1998 και η “ΣΑΛΑΜΙΣ” στις 16/12/1998) αλλά η μεγάλη καθυστέρηση του προγράμματος ναυπήγησής τους (η απόφαση για το πρόγραμμα λήφθηκε το 1988 και η “ηλικία” των τεχνολογιών που έχουν ενσωματωθεί στο οπλικό σύστημα της κλάσης “μετράει” περί τα 25 χρόνια!) έχει ως αποτέλεσμα το “σκαρί” να είναι σχετικά νέο και τα οπλικά συστήματα, αν όχι εντελώς ξεπερασμένα, πάντως σε τεχνολογική αποδρομή.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ