Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Defencenet.gr, την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ο κύριος ανάδοχος Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, εταιρία του ομίλου Thyssen, συμφώνησαν κατ’ αρχή στη διαδικασία η οποία θα επιτρέψει την παράδοση του υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120 στο Πολεμικό Ναυτικό.

Η οριστικοποίηση της συμφωνίας και ο καθορισμός του χρονοδιαγράμματος παράδοσης και θεραπείας των μειζόνων σχεδιαστικών και κατασκευαστικών προβλημάτων που εμφανίστηκαν στο υποβρύχιο κατά τη διάρκεια των δοκιμών του, θα γίνει μεθαύριο Τρίτη σε νέα συνάντηση των δύο πλευρών στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η συμφωνία έγινε παρά το γεγονός ότι προ τριημέρου οι συζητήσεις είχαν οδηγηθεί σε αδιέξοδο και υπήρξε ένταση μεταξύ των δύο πλευρών.

Προς το παρόν δεν έχουν γνωστές οι λεπτομέρειες της συμφωνίας αλλά λόγω της κρισιμότητας του ζητήματος θεωρούμε ότι θα πρέπει να απαντηθούν κυρίως από την πλευρά του υπουργείου πολλά ερωτηματικά, όπως:

-Ποιές εγγυήσεις δόθηκαν από τη γερμανική πλευρά για την επιτυχή θεραπεία των προβλημάτων;

-Θα ενεργοποιηθούν τελικά οι ρήτρες για την καθυστέρηση της παράδοσης κατά 12 μήνες από την αρχική συμβατική ημερομηνία της 30ης Σεπτεμβρίου 2005;

-Έχουν καθοριστεί νέες ρήτρες σε περίπτωση μη τήρησης του νέου χρονοδιαγράμματος;

-Έχει προβλεφθεί τρόπος για την αντιμετώπιση των συνεπειών της μη παραλαβής των υποβρυχίων; Δηλαδή με άλλα λόγια έχει μελετηθεί εναλλακτική λύση σε περίπτωση αποτυχίας της διαδικασίας θεραπείας;

-Έχει συμφωνηθεί για κάθε πρόβλημα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και ακριβής περιγραφή του τρόπου θεραπείας του; Και αν ναι, δεν πρέπει να κοινοποιηθούν τουλάχιστον τα βασικά σημεία; 

-Πως θα επηρεασθεί χρονικά το χρονοδιάγραμμα ναυπήγησης και παραδόσεων των υπολοίπων τριών υποβρυχίων που βρίσκονται ήδη υπό ναυπήγηση;

-Έχει ζητηθεί η εγγύηση του Γερμανικού Δημοσίου για την επιτυχή ολοκλήρωση της διαδικασίας αλλά και την πιστοποίηση των προτεινόμενων επιλογών; 

-Άραγε τι ρόλο έπαιξαν και τι σκοπό είχαν οι «ονομαστικές» διαρροές εγγράφων του φακέλου του προγράμματος από τη ΓΔΑΕΕ;

Όπως είναι γνωστό το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν προχώρησε ούτε στην μετατοπισμένη για 12 μήνες σε σχέση με τη συμβατικά προβλεπόμενη ημερομηνία (30 Σεπτεμβρίου 2005), παραλαβή του υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120, απαιτώντας  πρώτα την επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζει. Μάλιστα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης κατά τη διάρκεια της πρόσφατης άτυπης συνόδου των υπουργών άμυνας του ΝΑΤΟ, στο Portoroz της Σλοβενίας, και σε επαφή που είχε με τον Γερμανό ομόλογο του, δεν αποδέχθηκε τη γερμανική πρόταση όπως η Ελλάδα παραλάβει άμεσα το υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120, το πρώτο από τα τέσσερα τύπου 214 που ναυπηγούνται για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού, και τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί κατά τις δοκιμές, να αποκατασταθούν εντός πέντε μηνών. Ο Μεϊμαράκης δήλωσε ότι η παραλαβή του υποβρυχίου θα γίνει μόνο όταν ικανοποιηθούν πλήρως οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού όπως αυτές περιέχονται στη σύμβαση και σαφώς μετά την αποκατάσταση των προβλημάτων.

Όπως έχει ήδη αναφέρει το Defencenet.gr τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» είναι:

-Πρόβλημα ευστάθειας στην επιφάνεια υπό ορισμένες συνθήκες και συγκεκριμένα με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα, κυματισμός που συνήθως συναντάται στον Ατλαντικό, το υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Γενικά πάντως το υποβρύχιο παρουσιάζει αυξημένη διατοίχιση.

-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS, που οφείλονται στην ολοκλήρωση των υποσυστημάτων.

-Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar).

-Θόρυβο στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου. Το πρόβλημα σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού απαιτεί άμεση και ριζική αντιμετώπιση καθώς άπτεται της επιχειρησιακής λειτουργίας του υποβρυχίου. Για το ζήτημα υπάρχει έκθεση πανεπιστημιακού ιδρύματος του Αμβούργου η οποία εκτιμά το πρόβλημα περίπου ως άλυτο.

-Προβληματική λειτουργία ορισμένων ειδικών φίλτρων του αναερόβιου συστήματος πρόωσης (AIP: Air Independent Propulsion) που διασφαλίζουν την καθαρότητα του υδρογόνου σε ποσοστό 99,999%. Αν αυτή δεν επιτευχθεί έστω και αν η απόκλιση είναι πολύ μικρή, αυξάνει η θερμοκρασία του νερού που αποβάλλεται από τις κυψέλες καυσίμου (PEM-FC), με ότι αυτό συνεπάγεται για την παρατηρησιμότητα και κατ’ επέκταση την επιβιωσιμότητα του υποβρυχίου. Επιπρόσθετα αυξάνεται η φθορά και απομειούται η διάρκεια ζωής των  κυλίνδρων μεταλλικού υδριδίου.

Σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού μερικά από τα προβλήματα (και ιδιαίτερα τα σχετικά με την ολοκλήρωση ηλεκτρονικών συστημάτων) δεν είναι ασυνήθιστα για μία νέα σχεδίαση οποιουδήποτε τύπου, και παρουσιάζονται συχνά σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Το Πολεμικό Ναυτικό για τη μελέτη και αξιολόγηση των προβλημάτων συνέστησε ειδική επιτροπή διερεύνησης υπό τη Διοίκηση Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), η οποία εργάζεται παράλληλα με την επιτροπή παρακολούθησης της εξέλιξης της σύμβασης.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ