Η Αεροπορία του Πακιστάν (PAF) λέει ότι βρίσκεται στην διαδικασία προμήθειας των  κινεζικής κατασκευής μαχητικών stealth Shenyang FC-31, μια κίνηση που θα μπορούσε να την καταστήσει τον πρώτο χρήστη  του συγκεκριμένου τύπου, καθώς η κινεζική Αεροπορία δεν το έχει παραγγείλει,  αλλά και που θα πρόσθετε ταυτόχρονα έναν άλλο τύπο σε ένα ήδη εξαιρετικά ποικίλο στόλο αεροσκαφών.

Οι διαδικασίες  για την αγορά του FC-31 ανακοινώθηκαν από τον αρχηγό της Αεροπορίας, Στρατάρχη Zaheer Sidhu, κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης τελετής παρουσίασης νεοαποκτηθέντων  αεροσκαφών σε μια αεροπορική βάση στο Πακιστάν.

«Έχουν ήδη τεθεί τα θεμέλια για την απόκτηση του μαχητικού αεροσκάφους stealth J-31, το οποίο είναι έτοιμο να γίνει μέρος του στόλου στο εγγύς μέλλον», ανέφερε ο Πακιστανός ανώτατος στρατιωτικός.

Σε αυτό το στάδιο, δεν υπάρχει καμία πληροφορία για το πόσα FC-31 θα μπορούσαν να αποκτηθούν από το Πακιστάν ή πότε αυτά θα μπορούσαν να παραδοθούν. Δεν είναι επίσης σαφές πόσο μακρόπνοη  μπορεί να είναι μια τέτοια αγορά. Αλλά ακόμα κι αν οι λεπτομέρειες της αγοράς εξακολουθούν να συζητώντας μεταξύ Πακιστάν και Κίνας σε αυτό το στάδιο, είναι ωστόσο μια σημαντική ανακοίνωση.

Η ανάπτυξη μιας ναυτικής έκδοσης τουFC-31, γνωστής ως J-35, συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς για την Κίνα, με ισχυρές ενδείξεις ότι πρόκειται να αποτελέσει τελικά μέρος της αεροπορικής πτέρυγας του τελευταίου αεροπλανοφόρου, του εξοπλισμένου με καταπέλτη Fujian.

Ωστόσο, η Κίνα μέχρι στιγμής δεν έχει δείξει κανένα εμφανές ενδιαφέρον για μια έκδοση του αεροσκάφους που θα επιχειρεί από αεροδρόμια, η οποία έχει προσφερθεί για εξαγωγή ως FC-31, ευρέως γνωστό ως Gyrfalcon.

Πράγματι, φαίνεται πιθανό ότι το FC-31 αναπτύχθηκε αρχικά έχοντας κατά νου πολύ τις εξαγωγικές δυνατότητες. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αυτό το αεροσκάφος αναφέρεται μερικές φορές ως J-31, το οποίο θα μπορούσε να γίνει ο χαρακτηρισμός του στην κινεζική Αεροπορία, εάν το προμηθευόταν ποτέ.

Το  FC-31, έχει προσελκύσει σαφώς το ενδιαφέρον της PAF, η οποία έχει μια καθιερωμένη παράδοση στην αγορά μαχητικών κινεζικής σχεδίασης, καθώς και στην από κοινού ανάπτυξη και κατασκευή τους.

Το Πακιστάν έγινε επίσης ο πρώτος πελάτης εξαγωγής για το μαχητικό πολλαπλών ρόλων J-10 της Chengdu. Η πρώτη έκδοση J-10CE παραδόθηκε στο Πακιστάν στις αρχές του 2022 και υπάρχουν αναφορές ότι θα μπορούσαν τελικά να αποκτηθούν 15 ή έως και 36 αεροσκάφη.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η ακριβής ικανότητα stealth  που παρέχει το FC-31 δεν είναι γνωστή και είναι αμφίβολο εάν ποτέ γίνει.

Από την άλλη πλευρά, ακόμη και μια μειωμένη Η/Μ υπογραφή, ειδικά από το μπροστινό ημισφαίριο, είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

Οι stealth  ικανότητες του αεροσκάφους σε συνδυασμό με αυτό που υποτίθεται ότι είναι ένα προηγμένο ραντάρ ενεργού ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) και πιθανώς μια σειρά προηγμένων όπλων, θα αντιπροσώπευαν μια σημαντική πρόοδο έναντι των JF-17 και J-10, πόσο μάλλον σε σχέση με «αρχαία» Mirage ΙΙΙ και 5 που εξακολουθούν να εξοπλίζουν ακόμη τη μαχητική δύναμη της PAF.

Το άλλο σημαντικό μαχητικό που χρησιμοποιείται από την PAF είναι το F-16 που αποκτήθηκε σε πολλές παρτίδες που ξεκινούν τη δεκαετία του 1980, που ανέρχονται σε περίπου 80 αεροσκάφη συνολικά. Οι παραδόσεις F-16 στο Πακιστάν διακόπηκαν λόγω εμπάργκο όπλων και  ως απάντηση στο πρόγραμμα πυρηνικών όπλων της χώρας. Έκτοτε, έχουν παραδοθεί 18 προηγμένα αεροσκάφη F-16C/D Block 52, αλλά εν τω μεταξύ, το Πακιστάν έχει  δημιουργήσει όλο και πιο στενούς στρατιωτικούς δεσμούς με την Κίνα. Αυτό θέτει ένα ερωτηματικό στις πιθανότητες μελλοντικών παραδόσεων F-16 — καθώς και στην υποστήριξη του υπάρχοντος στόλου, ειδικά σε καιρό πολέμου.

Με το Πακιστάν να έχει μια καθιερωμένη βάση κατασκευής αεροδιαστημικής, καθώς και μια υπάρχουσα συμφωνία συνεργασίας για το πρόγραμμα JF-17, είναι επίσης πιθανό να εμπλακεί στη συναρμολόγηση ή την κατασκευή εξαρτημάτων για το FC-31.

Η εργασία σε ένα stealth μαχητικό, ακόμη και ως υπεργολάβος, θα παρείχε στο Πακιστάν πολύτιμη εμπειρία, σε προηγμένες κινεζικές τεχνολογίες.

Εξάλλου, ο κύριος περιφερειακός αντίπαλός της PAF, η ινδική Αεροπορία, δεν έχει παρουσιάσει ακόμη κανένα είδος μαχητικού stealth και οι εγχώριες προσπάθειές του να αναπτύξει ένα μαχητικό  αυτής της κατηγορίας είναι απίθανο να αποφέρουν αποτελέσματα σύντομα. Από την άλλη, το FC-31 πετάει από το 2012, αν και μέχρι στιγμής παραμένει μόνο σε πρωτότυπη μορφή.

Εάν η PAF παρουσίαζε το FC-31, σίγουρα θα προκαλούσε έκπληξη στην Ινδία και μπορεί επίσης να δει ανανεωμένο ενδιαφέρον για το αμερικανικής κατασκευής μαχητικό F-35 stealth, το οποίο έχει παρουσιαστεί στη χώρα στο πρόσφατο παρελθόν.

To FC-31, πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ακόμα κι αν δεν πλησιάζει το επίπεδο των δυνατοτήτων που προσφέρει το F-35, μπορεί εξακολουθεί να είναι ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο, ειδικά εάν μπορεί να αποκτηθεί και να λειτουργήσει με πολύ χαμηλότερο κόστος.

Εάν το Πακιστάν ακολουθήσει τα σχέδιά του για το FC-31, μπορεί κάλλιστα να τερματίσει κάθε προοπτική απόκτησης του  τουρκικού μαχητικού ΚΑΑΝ το οποίο μάλλον θα καθυστερήσει κι άλλο.

Τον Αύγουστο του 2023, ο  πρώην Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ είχε αναφέρει  ότι το Πακιστάν σκέφτεται να αγοράσει το μαχητικό.

Ακόμα κι αν η  PLAAF παραμείνει «χλιαρή» σχετικά με το FC-31, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να προσελκύσει ξένους πελάτες, ειδικά καθώς είναι πιθανό να προσφερθεί με σημαντικά χαμηλότερο κόστος από to αμερικανικό μαχητικό   και χωρίς τους αυστηρούς περιορισμούς εξαγωγής που συνήθως συνοδεύουν το F-35.

Υπό αυτή την έννοια, το βελτιστοποιημένο για εξαγωγές FC-31 ακολουθεί το πρότυπο του νοτιοκορεατικού KF-21 Boramae:  είναι δηλαδή και τα δύο προηγμένα μαχητικά μεσαίου βάρους με διάφορες προσπάθειες μείωσης της υπογραφής ραντάρ, ενώ παράλληλα προσφέρουν  υψηλή απόδοση και προηγμένο ηλεκτρονικά και άλλα συστήματα.

Βασικά, για εκείνες τις χώρες που δεν μπορούν να αποκτήσουν ένα F-35 ή ακόμα και ένα από αυτά τα άλλα αεροσκάφη, το FC-31 θα μπορούσε να προσφέρει σε ένα σύγχρονο μαχητικό μερικά από τα πλεονεκτήματα του ανταγωνισμού με χαμηλότερο κόστος.

Για άλλη μια φορά, λαμβάνοντας υπόψη τη στενή στρατιωτική σχέση μεταξύ Κίνας και Πακιστάν, το FC-31 φαίνεται να είναι η πιο πιθανή επιλογή για ένα μαχητικό stealth.

Η PAF, έχει προβεί και σε άλλες προμήθειες από την Κίνα όπως το ραντάρ YLC-8E, τα οποίο έχει  διαφημιστεί από την Κίνα ως ραντάρ «anti-stealth», καθώς και του α/α συστήματος HQ-9B μεγάλης εμβέλειας εδάφους -αέρος. Και οι δύο αυτές αγορές υποδεικνύουν τη συνεχιζόμενη προσπάθεια για τη δημιουργία τεχνολογικού πλεονεκτήματος έναντι της ινδικής Αεροπορίας.

Θα πρέπει επίσης να υπενθυμιστεί ότι το Πακιστάν έχει φιλοδοξίες να παράγει το δικό του μαχητικό νέας γενιάς. Σε ένα βίντεο  που κυκλοφόρησε περιλαμβάνει ένα σχέδιο για  ένα  νέας γενιάς μαχητικό, δικινητήριο, με πτερύγια κάναρντς. Τον Μάρτιο του 2021, η PAF είπε ότι στόχευε να έχει ένα νέο μαχητικό στον αέρα μέχρι το 2028, στο πλαίσιο του Project AZM. Αυτός όμως φαίνεται να είναι ένας μη ρεαλιστικός στόχος, αν και αν το Πακιστάν προσχωρούσε στο πρόγραμμα FC-31, μια τέτοια φιλοδοξία θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί, τουλάχιστον εν μέρει.

Σε αυτό το στάδιο, δεν υπάρχει καμία επιβεβαίωση κάποιας συγκεκριμένης  πακιστανικής παραγγελίας για το FC-31. Ωστόσο, το γεγονός ότι ο αρχηγός της Αεροπορίας του Πακιστάν βλέπει το μαχητικό stealth ως μέρος των μελλοντικών του σχεδίων ενισχύει το γεγονός ότι συνεχίζονται οι προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της Αεροπορίας για την αντιμετώπιση των απειλών από την Ινδία και αλλού.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ