Ο υπολογισμός του κόστους  χρήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους είναι μια  περίπλοκη υπόθεση. Στον υπολογισμό του υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες, με τον σημαντικότερο  από αυτούς να είναι η κατανάλωση καυσίμου ανά ώρα πτήσης.  Παρ΄όλα αυτά ο υπολογισμός του για να είναι συγκρίσιμος ανάμεσα σε διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών πρέπει να στηρίζεται στα ίδια κριτήρια.

Το  2022, το  Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ (GAO,) το όργανο δηλαδή του οικονομικού ελέγχου του Κογκρέσου, βασίστηκε σε ίδια κριτήρια για να καθορίσει το κόστος της ώρας πτήσης για κάθε αεροσκάφος σε υπηρεσία με την αμερικανική Αεροπορία. Είχε καθορίσει ότι αυτό ανερχόταν σε 83.000 € για το F-22A Raptor, 41.000 € για το F-35 και 22.000 € για το A-10 Warthog… Το  «έπαθλο»  όμως του πιο κοστοβόρου  αεροσκάφους  «απονεμήθηκε»  στο στρατηγικό βομβαρδιστικό B-1 Lancer, με 169.000 € την ώρα.

Το 2004, το γαλλικό Ελεγκτικό Συνέδριο υπολόγισε ότι το κόστος υποστήριξης ενός  Rafale ήταν στα«35.000 ευρώ ανά ώρα πτήσης». Τότε, το υπουργείο Άμυνας της Γαλλίας  είχε σημειώσει  ότι αναμένει να δει αυτό το ποσό  να μειώνεται σημαντικά, φτάνοντας στο σημείο να εκτιμήσει ότι θα έφτανε στο «επίπεδο των 10.000 €  ανά ώρα πτήσης» το 2012.

Τότε στελέχη του γαλλικού Ελεγκτικού Συνεδρίου είχαν εκφράσει την δυσπιστία τους απέναντι στις προβλέψεις του γαλλικού υπουργείου Άμυνας, λέγοντας πως βλέπουν δύσκολα να επιτυγχάνεται αυτός ο στόχος καθώς το Rafale είναι ένα πολύπλοκο αεροσκάφος και με δύο κινητήρες.

Στη σχετική έκθεσή τους κατέληγαν λέγοντας:

«Ως εκ τούτου, φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο να φανταστούμε ότι το κόστος υποστήριξης ενός τέτοιου αεροσκάφους θα μπορούσε, έως το 2012, να είναι το ίδιο με το τρέχον κόστος διατήρησης του αναβαθμισμένου  Super Étendard σε λειτουργική κατάσταση».

Μπορεί ο στόχος για το κόστος των 10.0000 € ανά ώρα πτήσης για το Rafale να μην επιτεύχθηκε τελικά , γεγονός όμως παραμένει ότι αυτό το κόστος ανά ώρα πτήσης μειώθηκε τα επόμενα χρόνια.

Έτσι, το 2014, σε μια νέα έκθεση για την «Συντήρηση σε επιχειρησιακή κατάσταση» [MCO] στρατιωτικού εξοπλισμού, το γαλλικό Ελεγκτικό Συνέδριο υποστήριξε ότι το κόστος προγραμματισμένης συντήρησης και εξοπλισμού [EPM] ανά ώρα πτήσης για το Rafale ανέρχεται σε 14.596 € . έναντι μόλις 8.802 € για το Mirage 2000.

Ποια είναι η όμως κατάσταση σήμερα;

Όπως αναφέρουν τα γαλλικά ΜΜΕ κατά  την διάρκεια μιας ακρόασης στη γαλλική Γερουσία ο στρατηγός Stéphane Mille, ο αρχηγός του επιτελείου της γαλλικής  Αεροπορίας [CEMAAE] ανέφερε ότι το κόστος ανά ώρα  πτήσης για ένα Rafale ανερχόταν στα 20.000 €.

Η  ακρόαση του Γάλλου Α/ΓΕΑ στη Γερουσία έγινε στο πλαίσιο του οικονομικού  νομοσχεδίου για τον αμυντικό προϋπολογισμό του 2024.

Τα παραπάνω στοιχεία είναι πολύ σημαντικά κα8ι για την ΠΑ. Αυτό γιατί το ΥΠΕΘΑ εξετάζει την προμήθεια του F-35 ένα αεροσκάφος που θα «εκτοξεύσει» το κόστος ανά ώρα πτήσης σύμφωνα με τα όσα έχει συνηθίσει η ΠΑ έως τώρα.

Έτσι τα 41.000€ για τοι F-35 έρχονται σε πλήρη αντιδιαστολή με τα 20.681 € (σύμφωνα με έκθεση της USAF του 2020) για το F-16, τα 8.802 € για το Mirage  2000 (τιμές 2014) ή τα 20.000€ (τιμές 2023) για το Rafale.

Όπως φαίνεται το κόστος του Rafale ανά ώρα πτήσης είναι ιδιαίτερα χαμηλό σχεδόν ίσο με αυτό του F-16 παρά τγο γεγονός ότι διαθέτει δύο κινητήρες ενώ του F-16 ένα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ