Η Πολωνία είναι ανάμεσα στις 16 χώρες (πλην των ΗΠΑ) που απαρτίζουν το καθόλου… «κλειστό» κλαμπ των χρηστών του F-35. Η χώρα υπέγραψε στις 31 Ιανουαρίου του 2020 την επιστολή LOA (Letter of Offer and Acceptance) που στάλθηκε από τις ΗΠΑ για 32 F-35A, με τις πρώτες παραδόσεις να ξεκινούν εντός του 2024.

Βέβαια τα αεροσκάφη θα παραμείνουν στις; ΗΠΑ για δύο χρόνια ακόμη και τα πρώτα θα φτάσουν στη χώρα το 2026 στην αεροπορική βάση Łask, όπου θα συγκροτηθεί η πρώτη Μοίρα και το 2027 τα υπόλοιπα για τη δεύτερη Μοίρα στην αεροπορική βάση  Świdwin.

Κατά συνέπεια η Πολωνία θα έχει τα πρώτα F-35 στο έδαφός της 6 ολόκληρα χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας.

Η Γερμανία συμφώνησε για 35 F-35 έναντι σχεδόν 8 δισ.$ το Δεκέμβριο του 2022 και τα πρώτα αεροσκάφη θα παραδοθούν σε γερμανικό έδαφος το 2027-28.

Από τα παραπάνω είναι  αυταπόδεικτο πως οποιαδήποτε προμήθεια F-35 από την Ελλάδα, αυτή ακόμη και εάν υπογραφόταν αύριο, τα πρώτα F-35 από τον «τεράστιο» αριθμό των… 12 θα έρχονταν στη χώρα σε βάση της ΠΑ το 2030.

Επειδή όμως η LOA δεν έχει έρθει ακόμη από τις ΗΠΑ και κανείς δεν γνωρίζει πότε αυτό θα γίνει και επειδή θα απαιτηθούν περαιτέρω διαπραγματεύσεις είναι ζήτημα εάν υπογραφεί συμφωνία στα τέλη του 2024. Κατά συνέπεια το νωρίτερο που η Ελλάδα (υποθετικά) θα είχε τα πρώτα F-35 στο έδαφός τα θα ήταν το 2031.

Επομένως δεν μιλάμε για μια συμφωνία τύπου Rafale που τα αεροσκάφη ήρθαν τάχιστα. Τα αεροσκάφη σε οποιαδήποτε περίπτωση, εάν έρθουν, θα έρθουν μετά το 2030, τότε που κανείς  δεν γνωρίζει ποια κυβέρνηση  θα υπάρχει στη χώρα.

Εάν όμως οι ΗΠΑ καθυστερήσεων κι άλλο την αποστολή της  LOA, τότε είναι πιο πιθανό η Space-X να έχει στείλει τους πρώτους ανθρώπους  στον Άρη, παρά η ΠΑ να έχει πάρει F-35.

Έτσι βλέπουμε πως οι ΗΠΑ έχουν αποδεσμεύσει το αεροσκάφος σε χώρες όπως το Βέλγιο, η Δανία ή η Νορβηγία που δεν αντιμετωπίζουν κάποια άμεση απειλή για την ασφάλειά τους, ενώ κωλυσιεργούν χαρακτηριστικά για την Ελλάδα. Και να φανταστεί κάποιος πως οι σχέσεις ΗΠΑ και Ελλάδας είναι στο καλύτερο σημείο τους ιστορικά, όπως τονίζουν  στην κυβέρνηση.

Η Πολωνία όταν υπέγραψε για την προμήθεια ήταν η 14η χώρα κατά σειρά που παίρνει το αεροσκάφος και η 10η μέλος του ΝΑΤΟ.

Η προμήθεια της Πολωνίας για 32 F-35, 33 κινητήρες F-135 και πλήθιος άλλων συστημάτων υποστήριξης  όπως το ALGS (Autonomic Logistics Global Support System) ή το «αμαρτωλό» πρώην  ALIS (Autonomic Logistics Information System) τώρα ODIN, χωρίς τα όπλα έχει ένα εκτιμώμενο κόστος μεταξύ 4,6 δισ. και  6,5 δισ.$. (το μέγιστο).

Φυσικά τα ερωτήματα είναι πολλά: Πρέπει η ΠΑ να επενδύσει ένα πολύ μεγάλο κόστος όχι μόνο απόκτησης αλλά και χρήσης, για την απόκτηση ενός ελάχιστο αριθμού6 F-35 ο οποίος επιχειρησιακά είναι ασήμαντος;

Το 2020 κάθε F-35 σε υπηρεσία στις ΗΠΑ κόστιζε 41.986$ για κάθε ώρα πτήσης, ενώ η αντίστοιχη τιμή για το F-16 ήταν 26,927$.

Μήπως πρέπει, αφού υπάρχει και σχετική απροθυμία από τις ΗΠΑ, η ΠΑ  να κοιτάξει στην επένδυση του Rafale F.4 το οποίο είναι εφάμιλλο, αν όχι καλύτερο  του F-35 στα ηλεκτρονικά συστήματα εκτός μόνο μιας διαφοράς στις Η/Μ υπογραφές προς όφελος του αμερικανικού μαχητικού;

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ