Στις 19 Σεπτεμβρίου δύο γαλλικά Rafale και δύο αμερικανικά F-35 πραγματοποίησαν μια κοινή «εμφάνιση» πάνω από την Συρία και το Ιράκ, στο πλαίσιο της διαρκούς επιχείρησης Inherent Resolve για την καταπολέμηση της οργάνωσης ISIS.

Η συγκεκριμένη επιχείρηση ήταν μια  «συγκεκριμένη απεικόνιση του υψηλού επιπέδου συντονισμού και συνεργασίας στο πλαίσιο της Επιχείρησης Inherent Resolve» , σχολίασε απλώς το γενικό Επιτελείο Ενόπλων Δυνάμεων [ΕΜΑ], της Γαλλίας μέσω X/Twitter.

Στην άσκηση ή την επιχειρησιακή αποστολή συμμετείχαν ακόμη δύο F-35 και δύο F-16, σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Άμυνας το οποίο κατηγόρησε ΗΠΑ και Γαλλία για κατάφωρη παραβίαση του συριακού εναέριου χώρου.

Όπως ανέφερε ο  αναπληρωτής επικεφαλής του Ρωσικού Κέντρου Συντονισμού στη Συρία, Vadim Collet, τα αεροσκάφη παραβίασαν 19 φορές συνολικά τον συριακό εναέριο χώρο στην περιοχή Al-Tanf, στα σύνορα της Συρίας με την Ιορδανία.

«Τέσσερα ζεύγη αεροσκαφών F-35, δύο ζεύγη αεροσκαφών F-16, δύο ζεύγη μαχητικών αεροσκαφών Rafale, καθώς και τρία μη επανδρωμένα αεροσκάφη πολλαπλών αποστολών MQ-1C εντοπίστηκαν στην περιοχή Al-Tanf όπου διέρχονται διεθνείς πτήσεις», ανέφερε το ρωσικό υπουργείο σε ανακοίνωσή του.

Αυτό που φαίνεται να απασχολεί τη γαλλική Αεροπορία και την αμερικανική είναι η αδυναμία των Rafale να επικοινωνήσουν με τα F-35, όπως και τα F-35 δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με τα F-22.

Τα F-35 χρησιμοποιούν το σύστημα MADL για να ανταλλάσσουν πληροφορίες μεταξύ τους,  αλλά δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το σύστημα In-Flight Data Link (IFDL) των F-22. Για να λύσουν το πρόβλημα αυτό οι ΗΠΑ, η εταιρεία Northrop Grumman δημιούργησε το σύστημα BACN [Battlefield Airbone Communication Node] το οποίο επιτρέπει στα δύο αεροσκάφη να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Με τη διαφορά ότι το σύστημα αυτό δεν μεταφέρεται από τα δύο αεροσκάφη, αλλά από ένα… άλλο.

Πρόκειται για το E-11A της Bombardier, ένα business jet  το οποίο έχει τροποποιηθεί ανάλογα. Ήδη η USAF έχει παραλάβει τρία τέτοια αεροσκάφη και αναμένει την παράδοση ακόμη δύο, αλλά το πρόβλημα της επικοινωνίας των F-22 με τα F-35 προφανώς και δεν μπορεί να λυθεί έτσι.

Ίδια προβλήματα αντιμετωπίζει το F-35 και τα υπόλοιπα μαχητικά του ΝΑΤΟ, όπως τα Eurofighter και τα Rafale. Τα τελευταία αν και διαθέτουν Link 16 το οποίο μπορεί να μοιράσει δεδομένα με το MADL εντούτοις η ανταλλαγή δεδομένων έχει διάφορα προβλήματα και επιπλέον πολλές φορές μπορεί να αποκαλύψει τη θέση του F-35 που βασίζεται στα stealth χαρακτηριστικά του, για να επιβιώσει στη μάχη.

Ο Eric Trappier, εκτελεστικός πρόεδρος της Dassault Aviation, δήλωσε  ότι ενώ η  “συνεργατική μάχη” προϋποθέτει  στενούς δεσμούς επικοινωνίας μεταξύ των μαχητικών αεροσκαφών, επιτρέποντας αποτελεσματικά στον υπολογιστή του ενός να προσβάλλει ένα στόχο μέσω του υπολογιστή του άλλου, οι Αμερικανοί  «κατάφεραν ένα καταπληκτικό κατόρθωμα:  Κατασκεύασαν για το F-35 ένα αποκλειστικά αμερικανικό, μη συμβατό με το ΝΑΤΟ πρότυπο”, είπε. “Είναι εντελώς κλειστό”, πρόσθεσε.

Όπως μάλιστα είπε ακόμη “Σήμερα, μια συνεργατική μάχη αυτό μπορεί να γίνει μόνο μεταξύ Rafale και Rafale.  Εάν έχετε F-16, ή Rafale με F-35, αυτό δεν μπορεί να γίνει. Και δεν νομίζω ότι θα γίνει ποτέ. “

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο απόστρατος πτέραρχος  Frédéric Parisot, πρώην υποδιοικητής της γαλλικής Αεροπορίας  ανηγσυχεί  για την έλλειψη διαλειτουργικότητας μεταξύ του Rafale και του αμερικανικού F-35.

«Θα θέλαμε να είμαστε σε θέση να λειτουργήσουμε με τον ίδιο τρόπο που κάναμε το 2018 με άλλα αεροσκάφη κατά τη διάρκεια της επιδρομής κατά του συριακού χημικού προγράμματος αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό είναι εφικτό αυτή τη στιγμή, γιατί υπάρχουν όλο και περισσότερα F-35 εντός του ΝΑΤΟ και η διαλειτουργικότητά μας μεταξύ του F-35 και του Rafale είναι ακόμα ένα έργο σε εξέλιξη», είχε εκμυστηρευτεί στο Breaking Defense.

Το πρόβλημα της επικοινωνίας (όχι φωνητικής βέβαια αλλά ανταλλαγής δεδομένων), του F-35 επομένως είναι υπαρκτό και θα πρέπει να απασχολήσει και την ΠΑ στο πλαίσιο της μελλοντικής απόκτησης των αμερικανικών stealth μαχητικών.

Το κατά πόσο στις ασκήσεις που πραγματοποίησαν τα τέσσερα μαχητικά πάνω από το Ιράκ και τη Συρία έγινε δυνατή μια ικανοποιητική ανταλλαγή δεδομένων μέσω του Link-16 των Rafale και του MADL των F—35 είναι άγνωστο, αλλά φαίνεται πως το θέμα της επικοινωνίας απασχολεί τις Αεροπορίες του ΝΑΤΟ είτε διαθέτουν το F-35 είτε άλλα μαχητικά όπως τα Rafale  ή τα f-16.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ