Το υποψήφιο μαχητικό επόμενης γενιάς εναέριας υπεροχής που σχεδιάζει χωρίς τυμπανοκρουσίες το ιαπωνικό υπουργείο άμυνας (Bōei-shō) θα είναι μεγαλύτερο από το μήκους 18,8 μέτρων F-22 Raptor, εξ ου και το ανεπίσημο προσωνύμιο Godzilla και μοιάζει σαν να βγήκε από τις σελίδες κάποιου manga.

Έτi ως συμπλήρωμα των F-35 και με σκοπό την αντιμετώπιση της Κίνας και Ρωσίας και ειδικά λόγω του τεράστιου εχθρικού εναέριου στόλου η Ιαπωνία αποφάσισε να αναπτύξει ένα δικό της μαχητικό βασισμένο στην τεχνολογία και του σε ανάπτυξη Χ-2 Shinshin, ένα αεροσκάφος επίδειξης τεχνολογίας το οποίο θα αποδείξει ότι η ιαπωνική αεροπορική βιομηχανία είναι ικανή για ένα εγχώριο μαχητικό stealth εφάμιλλο των ξένων.

Η σχεδίαση stealth του Χ-2 απεδείχθη τόσο αποτελεσματική που σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της υπηρεσίας προμηθειών του υπουργείου Άμυνας στο Nikkei Asian Review το αεροσκάφος από απόσταση δεκάδων χιλιομέτρων «δεν δείχνει μεγαλύτερο από μεγάλο σκαθάρι».

Σημειωτέον ότι οι κινητήρες XF-9-1 που ανέπτυξε το 2018 η Ishikawa Heavy Industries –το ιαπωνικό αντίστοιχο των τουρμποφάν Pratt & Whitney F119 του F-22 Raptor– είναι ελαφρώς μικρότεροι σε μήκος από τους αμερικανικούς, αφήνοντας περισσότερο χώρο στην άτρακτο για όπλα, βασικό μειονέκτημα των F-35 με τις μικρές εσωτερικές αποθήκες οπλισμού.

Η συνεχή ένταξη σε υπηρεσία προηγμένων κινεζικών μαχητικών όπως τα  J-11, J-20 και FC-31 μειώνει το πλεονέκτημα που είχε η Ιαπωνία με τα F-15, F-2 και F-35.

Ο αμυντικός προυπολογισμός για το οικον. έτος 2020, προωθεί την έναρξη λειτουργίας του Γραφείου Ανάπτυξης Μελλοντικού Μαχητικού τον ερχόμενο Απρίλιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ιαπωνική Αεροπορική Δύναμη Αυτοάμυνας και το υπουργείο θα προσδιορίσουν το προκαταρκτικό πλαίσιο συνεργασίας των εμπλεκομένων εταιριών για την ανάπτυξη του F-X τον Δεκέμβριο του 2020, οπότε θα οριστικοποιηθεί το προσχέδιο του προϋπολογισμού του οικον. έτους 2021.

Η αρχική χρηματοδότηση αναμένεται να φθάσει τα 28 δισ. γιέν (256,5 εκατ. δολάρια). Από αυτά, το 60% (16,9 δισ. γιέν) προορίζονται για ερευνητικά προγράμματα που σχετίζονται με το μαχητικό F-X, με το υπόλοιπο 40% (11,1 δισ. γιέν) να διατίθεται σε δραστηριότητες που αφορούν ιαπωνικές σχεδιαστικές προτάσεις με το το συνολικό κόστος να φτάνει τα 40 δισ. δολάρια για ως 100 από τα νέα τζετ.

Μάλιστα στόχος είναι η Mitsubishi, η οποία ηγείται του προγράμματος, να παραδώσει το πρώτο μοντέλο παραγωγής πριν αρχίσει η απόσυρση των μαχητικών F-2 το 2035.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ