Σοβαρά ερωτήματα  δημιουργούνται από την τρίτη κατά σειρά αναβολή της συζήτησης  στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, του προγράμματος  της αναβάθμισης των μαχητικών F-16 block 50 της ΠΑ.

Πρόκειται για την αναβάθμιση των 38 F-16C/-D Block 50 του προγράμματος «Peace Xenia II», που εντάχθηκαν σε υπηρεσία πριν από 23-25 έτη, και ο οποίος και παρά το γεγονός ότι είχε συνδεθεί -και δικαίως- με το πρόγραμμα της αναβάθμισης των 84 F-16 block 52+/Adv. εντούτοις ακόμη είναι στον αέρα ή καλύτερα στο έδαφος.  

Η αναβάθμιση αυτή  θα αποδώσει μαχητικά σε διαμόρφωση όμοια με αυτή των Block 52+, δηλαδή  το μέγιστο επίπεδο στο οποίο μπορεί να βρεθούν χρησιμοποιώντας υπάρχοντα υλικά.

Και εδώ βέβαια τα ερωτήματα είναι καίρια: Για ποιο λόγο κάποιοι δεν θέλουν να προχωρήσουν στην αναβάθμιση των 38 μαχητικών ακόμη δε περισσότερο γιατί δεν εντάσσουν σε αυτή και την αναβάθμιση των 32 F-16 block 30;

Για ποιο λόγο κάποιοι προσπαθούσαν να πουλήσουν στο εξωτερικό τα 32 F-16 block 30 και ευτυχώς μια τέτοια συμφωνία δεν στάθηκε δυνατό να υλοποιηθεί,

Νομίζουν ότι με τα 24 Rafale  η ΠΑ ξαφνικά θα γίνει υπερδύναμη, έχοντας την πολυτέλεια να αποσύρει αεροσκάφη σαν η χώρα να συνορεύει με το Βέλγιο εξ ανατολάς και με το Λουξεμβούργο και τη Δανία από το βορρά;

Ή ο σκοπός της μη αναβάθμισης των block 50 είναι η σταδιακή απαξίωση των αεροσκαφών, όπως συνέβη και με τα block 30 έτσι ώστε να τα καταστήσουν «περιττά», σε μια περίοδο όπου ένας πόλεμος ή τουλάχιστον μια σύγκρουση με την Τουρκία φαίνεται όλο και πιο πιθανή.

Ζουν στην Ελλάδα αυτοί ή έχουν μεταναστεύσει κάπου στην κεντρική  Ευρώπη ή ακόμη μακρύτερα;

Να σημειωθεί ότι και τα block 30 με τις περισσότερες από τρεις δεκαετίες σε υπηρεσία, λόγω των προγραμμάτων δομικής αναβάθμισης που μέχρι σήμερα έχουν εφαρμοστεί, τα μαχητικά έχουν ακόμη σημαντικό υπολειπόμενο όριο ζωής.

Μάλιστα, με στοχευμένες δομικές τροποποιήσεις εκτιμάται ότι το όριο ζωής μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω στις 10.000 ώρες πτήσης (κατά μέσο όρο, κάθε μαχητικό της έκδοσης έχει συμπληρώσει 5.000 ώρες πτήσης).

Κοινό χαρακτηριστικό  του προγράμματος  είναι η χρήση απαρτίων (LRUs) που προέρχονται από τα 84 μαχητικά αξιοποιώντας  υλικά που αλλιώς θα διαγραφούν ως… άχρηστα!

Σε διαφορετική περίπτωση τα 70 Block 30 και Block 50, που αντιπροσωπεύουν το 45% του στόλου των F-16 και το 30% του συνολικού στόλου των μαχητικών, σταδιακά θα απαξιωθούν και εκ των πραγμάτων θα απαιτηθεί η αντικατάστασή τους.

Αντί την παρούσα περίοδο να συζητάμε τον εκσυγχρονισμό των 70 F-16 Block 30 και 50, θα έπρεπε να ασχολούμαστε με το πώς θα εκτελεστούν ομαλά και θα συντονιστούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα τρία προγράμματα εκσυγχρονισμού (Viper, Block 30 και Block 50), ώστε η Π.Α. να διαθέτει επαρκή αριθμό ετοιμοπόλεμων μαχητικών για να αντιμετωπίσει την τουρκική επιθετικότητα.

Όμως ακόμη και τώρα αν αποφασιστεί η αναβάθμιση των 70 μαχητικών, σε μερικά χρόνια η Π.Α. θα διαθέτει μία σύγχρονη δύναμη 154 F-16 που με αυξημένων δυνατοτήτων όπλα (όπως οι συλλογές κατεύθυνσης βομβών Spice και τα υπερηχητικά όπλα προσβολής ακριβείας Rampage, θα μπορεί να επιφέρει καταστρεπτικά πλήγματα στον αντίπαλο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ