Το 2007 ο τότε υπουργός Άμυνας της Γαλλίας Ερβέ Μορίν, ήταν απόλυτα επιφυλακτικός για το εξαγωγικό μέλλον του γαλλικού μαχητικού Rafale. Ακριβό σε αγορά κόστος χρήσης ενώ στην Ευρώπη οι αμυντικοί προϋπολογισμοί έπαιρναν την κατιούσα εξαιτίας του τότε γεωπολιτικού κλίματος, το οποίο κυριαρχείτο από μια γενική ύφεση.

 Σήμερα και 14 χρόνια μετά, το μέλλον του Rafale μόνο ως απαισιόδοξο δεν μπορεί να περιγραφεί. Επί υπουργείας Jean-Yves Le Drian (2012-2017) το Rafale απέσπασε σειρά παραγγελιών από το Κατάρ, την Αίγυπτο και την Ινδία δίνοντας μια αρχική, πλην όμως σημαντική, ώθηση στην εξαγωγικές επιτυχίες του γαλλικού μαχητικού.

Όπως σημειώνει ο γαλλικός Τύπος, στα τέλη του Ιανουαρίου η Αθήνα και το Παρίσι θα υπογράψουν ένα συμβόλαιο για την προμήθεια 18 μαχητικών Rafale και μαζί με αυτών βλημάτων SCALP-EG, METEOR, MICA-NG και πιστοποίηση ΑΜ.39 Exocet ύψους 2,4 δισ.€.

«Τα Rafale» σημειώνεται «θα αποτελέσουν την ραχοκοκαλιά της Αεροπορίας της Ελλάδας  η οποία τα έχει απόλυτη ανάγκη απέναντι στην Τουρκία. Να σημειωθεί πως η Τουρκία μετά την παραγγελία των Rafale έχει αλλάξει στάση απέναντι στην ΕΕ ακόμη και με την Ελλάδα όσο και την Γαλλία ζητώντας την ομαλοποίηση των σχέσεων», λένε τα δημοσιεύματα.

Αλλά οι εξαγωγικές επιτυχίες του μαχητικού της Dassault δεν τελειώνουν εδώ. Η Κροατία είναι ένας υποψήφιος πελάτης η οποία θέλει να αποκτήσει 12 μεταχειρισμένα Rafale στο πρότυπο που έκανε και η Ελλάδα, αλλά δεν είναι αυτός ο σημαντικότερος πελάτης.

Η Ινδονησία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την Γαλλία για την προμήθεια 36 έως 48 Rafale, με την Τζακάρτα να ζητά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Στο δεύτερο μισό του 2021 την Dassault θα απασχολήσει ο ελβετικός διαγωνισμός για 30 έως 40 μαχητικά για την αντικατάσταση των F-5E και F/A-18. Βέβαια στον διαγωνισμό μετέχουν και άλλοι διεκδικητές όπως το Eurofighter Typhoon, το Super Hornet ή το F-35, με το Παρίσι να θεωρεί πως έχει ισχυρές ελπίδες για να πάρει το συμβόλαιο.

Έπειτα είναι και ο διαγωνισμός της Φινλανδίας για ένα νέο μαχητικό για την αντικατάσταση των F/A-18 Hornet, ο οποίος και αυτός θα έχει καταλήξει πριν το τέλος του 2021.

Την ίδια ώρα το Παρίσι αναμένει συμπληρωματική παραγγελία για 36 ακόμη  Rafale από την Ινδία στο πλαίσιο του διαγωνισμού MMRCA-2, ενώ δεν αποκλείει και συμπληρωματική παραγγελία και από την Αίγυπτο, αν και η τελευταία για να προχωρήσει σε μια τέτοια θέλει να εξασφαλίσει την εξαγωγή του SCALP-EG.  

Από την άλλη υπάρχουν και οι διαπραγματεύσεις με τα ΗΑΕ για την αγορά 40 έως 60 αεροσκαφών αν και το θέμα θα εξαρτηθεί από την υπόθεση των F-35 και στο Παρίσι δεν περιμένουν κάποια απόφαση πριν το  2022.

Τέλος το Κατάρ είναι πολύ πιθανό να ασκήσει την προαίρεση για την παραγγελία 36 ακόμη Rafale.

Όπως εξηγούν τα γαλλικά δημοσιεύματα, δύο είναι οι λόγοι για την εξαγωγική «ανάσταση» του Rafale. Ο πρώτος έχει να κάνει με την επιδείνωση του κλίματος ασφάλειας σε παγκόσμιο επίπεδο και ο δεύτερος με τον αμερικανικό νόμο CAATSA ο οποίος θέτει σοβαρές κυρώσεις σε χώρες που προτιμήσουν ρωσικά μαχητικά.

Έτσι το ενδιαφέρον της Ινδονησίας αλλά και του Ιράκ είναι αποτέλεσμα αυτού του νόμου, με το γαλλικό μαχητικό να παρουσιάζεται ως μια ικανή εναλλακτική λύση στην αγορά ενός μαχητικού 4,5 γενιάς αντί των φθηνότερων ρωσικών.

Έτσι μπορούμε να πούμε πως ο αμερικανικός νόμος για τις κυρώσεις βοηθά πρακτικά την γαλλική βιομηχανία.

Τέλος όπως αναφέρεται το Rafale στην διαμόρφωση F4 θα βρίσκεται πρακτικά στο επίπεδο των μαχητικών 5ης γενιάς και έχει καταφέρει να διεισδύσει  σε μια αγορά όπου το πρώτο λόγο είχαν τα μονοκινητήρια μαχητικά όπως το f-16V.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ