Σοβαρά
προβλήματα αποδοχής φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν τα νέα μαχητικά
αεροσκάφη F-16 της Πολωνίας, καθώς, μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό
διάστημα 3 αεροσκάφη του τύπου, παρουσίασαν σοβαρές μηχανικές βλάβες.

Σοβαρά προβλήματα αποδοχής φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν τα νέα μαχητικά αεροσκάφη F-16 της Πολωνίας, καθώς, μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα 3 αεροσκάφη του τύπου, παρουσίασαν σοβαρές μηχανικές βλάβες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αναλυτικό δημοσίευμα στην πολωνική εφημερίδα Rzeczpospolita, στις 17 Φεβρουαρίου, ένα μαχητικό F-16 πραγματοποίησε σχεδόν ελεύθερη πτώση (σ.σ. almοst fell frοm the skίes) από υψόμετρο 10.000 μέτρων κατά την διάρκεια εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στην επαρχία Krzesiny κοντά στο Poznan της δυτικής Πολωνίας.

Στην εξέλιξη του συμβάντος και μετά από «βουτιά» δυο χιλιομέτρων, ο πιλότος κατάφερε να επαναφέρει το αεροσκάφος αποφεύγοντας τα χειρότερα και στην συνέχεια έσπευσε να προσγειώσει το αεροσκάφος του.

Η υπόθεση διερευνάται από την Επιτροπή Ερευνών Αεροπορικών Ατυχημάτων της πολωνικής Αεροπορίας.

Το 2006, η Πολωνία προμηθεύτηκε συνολικά 48 μαχητικά F-16 από τις Ηνωμένες Πολιτείες γινόμενη έτσι η 23η χώρα που θα γινόταν χρήστης του τύπου.

Τα μαχητικά ήταν της πιο πρόσφατης έκδοσης Block 52+ και θεωρήθηκαν τότε ως το πιο προηγμένο τεχνολογικά μαχητικό που μπορούσε να προμηθευθεί η χώρα. Ωστόσο η αξιοπιστία των μαχητικών τέθηκε σε αμφισβήτηση μετά από μια σειρά ατυχών συμβάντων που επηρέασαν την διαθεσιμότητα του στόλου.

Το πιο πρόσφατο περιστατικό, εκτός από αυτό της 17ης Φεβρουαρίου, συνέβη τον Ιούλιο του 2008, όταν ο πιλότος μαχητικού F-16 αναγκάστηκε να προχωρήσει σε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο Okecie της Βαρσοβίας.

Τον Οκτώβριο του 2007 δε, δυο μαχητικά του ίδιου τύπου στην αεροπορική βάση του Krzesiny αναγκάστηκαν επίσης να πραγματοποιήσουν αναγκαστική προσγείωση.

Πιο πριν, τον Μάρτιο του 2007 και σύμφωνα πάντα με δημοσιεύματα του τοπικού τύπου (άρθρο στην εφημερίδα Dziennik) πέντε από τα έντεκα μαχητικά που είχαν παραληφθεί είχαν σοβαρά τεχνικά προβλήματα και συνολικά ο στόλος παρουσίαζε βλάβες κάθε επτά ώρες πτήσης. Μάλιστα το αεροσκάφος παρομοιαζόταν από πλευράς επιδόσεων και διαθεσιμότητας με τα σοβιετικής προέλευσης εικοσαετίας Su-22 καθώς αυτά ήταν ελάχιστα χειρότερα, με βλάβες κάθε έξι ώρες πτήσης!

Πιο πριν, στις 8 Νοεμβρίου του 2006, όπως το www.defencenet.gr είχε αναφέρει, η πολωνική κυβέρνηση ζήτησε επίσημα εξηγήσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία για τους λόγους που ανάγκασαν τέσσερα νέα μαχητικά F-16 καθοδόν για την Πολωνία προς παράδοση να επιστρέψουν εσπευσμένα πίσω στις ΗΠΑ δυο ημέρες πριν.

Σύμφωνα με την εταιρεία, εντοπίστηκαν τεχνικά προβλήματα σε ένα από τα αεροσκάφη με αποτέλεσμα να ανακληθούν για λόγους ασφαλείας, αλλά και την δεύτερη φορά που αναχώρησαν παρουσιάστηκαν νέα προβλήματα που ανάγκασαν τα δυο από τα τέσσερα αεροσκάφη να προσγειωθούν στην Ισλανδία αντί για την Γερμανία όπου ήταν προγραμματισμένο.

Τελικά, τον Μάρτιο του επόμενου έτους, το υπουργείο Άμυνας της Πολωνίας αναγκάστηκε να προχωρήσει σε συμπληρωματική παραγγελία ανταλλακτικών συνολικής αξίας 127 εκατομμυρίων δολαρίων.

Πάντως το 2003, μετά την επιλογή του αμερικανικού μαχητικού, ο τότε αντιπρόεδρος επιχειρηματικής ανάπτυξης της Lockheed-Martin είχε δηλώσει με αφορμή την συμφωνία προμήθειας αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με Α.Ω. ύψους 6,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων: «Το αεροπλάνο που αγοράζει η πολωνική κυβέρνηση είναι το καλύτερο F-16 που πετάει. Θα παραλάβουν τα πιο σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, τα πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα. Η απόδοση του αεροσκάφους δεν ξεπερνιέται σε κανέναν τομέα. Το αεροπλάνο έχει ικανότητας που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμα και αυτές των F-16 της αμερικανικής Αεροπορίας».

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη παρτίδα των ελληνικών F-16C/D Block 30  σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα χρήσης είχαν αναγκαστεί να οδηγηθούν στην ΕΑΒ προκειμένου να περάσουν από εργασίες δομικής ενίσχυσης διότι τα μέταλλα είχαν καταπονηθεί πολύ συντομότερα (σχεδόν στο ένα τρίτο) από ό,τι είχε υποσχεθεί η εταιρεία.

Επισημαίνεται δε ότι τα 30 νέα F-16C/D Block 52+ Advanced που πρόκειται να παραλάβει φέτος η ΠΑ βασίζονται κατασκευαστικά στα F-16 της Πολωνίας, ενώ είναι τα αμέσως επόμενα μαχητικά του τύπου που βγαίνουν από την γραμμή παραγωγής της εταιρείας στο Τέξας, μετά τα πολωνικά.

Τα πρώτα από τα 48 πολωνικά μαχητικά F-16 παραδόθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2006, ενώ τα τελευταία τον Οκτώβριο του 2008, όπως είχαμε αναφέρει σχετικά.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

Μπορείτε να σχολιάσετε την παραπάνω είδηση και να ανταλλάξετε απόψεις με άλλους αναγνώστες στο forum του defencenet.gr ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο:

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ