Η Ελλάδα δεν θα προμηθευτεί 10 επιπλέον μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 52+ σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) που συνεδρίασε σήμερα το πρωί στο Μέγαρο Μαξίμου.

Το ΚΥΣΕΑ λοιπόν, αποφάσισε να μην προβεί στην άσκηση του «δικαιώματος προαίρεσης» (option) για την προμήθεια επιπλέον 10 F-16 Block 52+ τα οποία κατασκευάζει η αμερικανική εταιρία Lockheed Martin. Αντιθέτως, το ΚΥΣΕΑ έδωσε το «πράσινο φως» για την προώθηση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν στην προμήθεια μαχητικού αεροσκάφους τέταρτης γενιάς για την Πολεμική Αεροπορία. Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα (15 Μαρτίου) έληγε η προθεσμία ενός μήνα που είχε ζητήσει η Ελλάδα για να δώσει την τελική της απάντηση για το αν και κατά πόσον θα προχωρούσε σε άσκηση της option.

«Με πολύ σεβασμό στα χρήματα του ελληνικού λαού, του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη, αλλά και με αίσθημα ευθύνης, ώστε να μην διαταραχθεί η ισορροπία δυνάμεων και το αξιόμαχο της Πολεμικής Αεροπορίας το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε ομόφωνα να μην προχωρήσει στην αγορά των επιπλέον 10 F-16», δήλωσε κατά την έξοδό του από το Μέγαρο Μαξίμου ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης. Το αν η Ελλάδα προχωρήσει απευθείας στην προμήθεια του EF-2000 Typhoon πιο γνωστού ως Eurofighter, ή θα προκρίνει τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού στον οποίο έχουν δηλώσει ότι θα συμμετάσχουν το γαλλικό Rafale της Dassault Aviation και το σουηδικό JAS-39 GRIPEN (SAAB – BAE Systems), με πιθανή τη συμμετοχή ακόμα και αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών (επί παραδείγματι F-16 Block 60) θα ξεκαθαρίσει το ερχόμενο χρονικό διάστημα.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης, ωστόσο, στις δηλώσεις του, ανέφερε ότι αποφασίστηκε να συνεχιστεί η υλοποίηση της απόφασης που είχε λάβει το ΚΥΣΕΑ το 2005 για την αγορά υπόλοιπων τριάντα τέταρτης γενιάς αεροσκαφών, κάνοντας λόγο για σύσταση επιτροπής που θα μελετήσει όλες τις παραμέτρους (επιχειρησιακές, οικονομικές) μιας τέτοιας προμήθειας πριν ληφθεί η τελική απόφαση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση για την άσκηση ή μη της option άλλαξε τις τελευταίες ημέρες πριν τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Αρχικά, η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να προχωρήσει στην προμήθεια των 10 επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών. Ωστόσο, μετά και από πιέσεις που άσκησαν ευρωπαϊκές κυβερνήσεις εκτιμήθηκε ότι η αμερικανική πλευρά θα πρέπει να είναι ικανοποιημένη με την αρχική προμήθεια 30 αμερικανικών μαχητικών και πως με την επόμενη προμήθεια θα πρέπει να ικανοποιηθούν οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας.

Πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ανέφεραν, ότι το κόστος άσκησης της option για τα F-16 Block 52+ θα ανερχόταν σε 539 εκατομμύρια δολάρια συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού εδάφους και 2 ατρακτιδίων αναγνώρισης. Η συνολική συμφωνία για τα 30 F-16 Block 52+ ανήλθε σε 1,628 εκατομμύρια δολάρια. Το κόστος ανά τιμή μονάδος για τα επιπλέον 10 μαχητικά χωρίς τον οπλισμό τους (fly away cost) θα ανερχόταν σε 39,8 εκατομμύρια δολάρια. Επίσης, εάν η Ελλάδα προχωρούσε στην απόκτηση των επιπλέον 10 F-16 Block 52+ η ισορροπία δυνάμεων στον αέρα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας θα μεταβαλλόταν από 7,8 προς 10 σε 8,2 προς 10. Συνυπολογιζόμενου του κόστους δημιουργίας πρόσθετης υποδομής και υποστήριξης, κρίθηκε η μεταβολή στο συνολικό ελληνοτουρκικό ισοζύγιο στρατιωτικής ισχύος θα ήταν οριακή, γι’ αυτό αποφασίστηκε η εξοικονόμηση του ποσού και η επένδυσή του σε πιο σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη τέταρτης γενιάς.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ