Ρωσία και Κίνα δημιουργούν τον «Πολικό Δρόμο του Μεταξιού» και «παρακάμπτουν» τις ΗΠΑ

Το Πεκίνο αποκτά πρόσβαση σε Βαλτική και Βόρεια Ευρώπη

Ρωσία και Κίνα προχωρούν ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο για την δημιουργία του «πολικού δρόμου του μεταξιού», μίας διαδρομής κατά πολύ μικρότερης, φθηνότερης, ευκολότερης και ασφαλέστερης από τις υπάρχουσες «οδούς του μεταξιού» με τις οποίες η Κίνα μεταφέρει τα προϊόντα της στην Ευρώπη.

Το σχέδιο αυτό είναι στρατηγικής φύσεως και από μόνο του καταδεικνύει γιατί οι δύο υπερδυνάμεις θα αντιμετωπίσουν μαζί τις ΗΠΑ, εάν οι Αμερικανοί επιχειρήσουν να προβούν σε εχθρικές ενέργειες κατά της μίας ή της άλλης.

Ο «πολικός δρόμος του μεταξιού» δε μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη της Ρωσίας και πρόκειται για ρωσική παραχώρηση στην Κίνα στα πλαίσια της στρατηγικής τους σχέσης για την ίδρυση ενός άξονα της Ανατολής, ως αντίπαλο δέος αυτού της Δύσης.

Η Ρωσία εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει σε ξένα πλοία να μεταφέρουν ρωσικούς ενεργειακούς πόρους μέσω του Βορείου Περάσματος, να έχουν παγοθραυστικές δραστηριότητες και να ακολουθούν παράκτια πλεύση, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Kommersant που επικαλείται σχέδιο κυβερνητικής απόφασης.

Τα μέτρα, που προτείνονται από το υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου, θα αποκλείσουν πλοία που έχουν κατασκευασθεί εκτός της Ρωσίας από το Βόρειο Πέρασμα, το οποίο η Μόσχα επιδιώκει να μετατρέψει σε σημαντική ζώνη ναυσιπλοΐας, καθώς η θερμοκρασία της Αρκτικής αυξάνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο.

Σύμφωνα με την Kommersant, το υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου κατήρτισε την 1η Νοεμβρίου κατάλογο δραστηριοτήτων που θα επιτρέπονται μόνο στα ρωσικής κατασκευής πλοία σε αυτόν τον δίαυλο ναυσιπλοΐας στον Αρκτικό Ωκεανό που ανήκει στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Ρωσίας.

Στις απαγορευμένες δραστηριότητες περιλαμβάνεται, σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης, η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, φυσικού αερίου, συμπυκνώματος φυσικού αερίου και άνθρακα μέσω του διαύλου αυτού, καθώς και οι παγοθραυστικές δραστηριότητες και οι υδροτεχνικές και υποβρύχιες μηχανικές εργασίες.

Η απαγόρευση, η οποία αναμένεται να τεθεί σε ισχύ την 1η Μαρτίου, συναντά την αντίδραση ορισμένων στελεχών της κυβέρνησης που ανησυχούν μήπως τα ρωσικής κατασκευής πλοία και τα ρωσικά ναυπηγεία δεν θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν την αιφνιδιαστική αλλαγή, αναφέρεται στο δημοσίευμα της Kommersant.

Η Ρωσία ελπίζει ότι ο δίαυλος ναυσιπλοΐας κατά μήκος των βορείων ακτών της, ο οποίος θα μικρύνει την απόσταση ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη, θα μπορεί να διαπλέεται καθ΄όλη την διάρκεια του έτους το 2022 ή το 2023.

Με λίγα λόγια το Βόρειο Πέρασμα θα είναι αποκλειστικής χρήσης από τους Ρώσους και τους Κινέζους.

Η Κίνα προσπαθεί να “σπρώξει τα πιόνια της” προς τη Σκανδιναβία. Ένα μεγαλεπήβολο πρόγραμμα που φανερώνει τις ορέξεις του Πεκίνου στη Βόρεια Ευρώπη.

Κινέζοι επενδυτές, εδώ και πολλά χρόνια, προσπαθούν να αγοράσουν υποδομές σε λιμάνια στη Σουηδία και ολόκληρα τεμάχια γης στην Ισλανδία.

Επιχειρήσεις φιλοδοξούν επίσης να αποκτήσουν συμβόλαια κατασκευής του αεροδρομίου του Groenland και λιμάνια στη Νορβηγία. Μέχρι σήμερα, οι Σκανδιναβικές χώρες έχουν επιτύχει να κατευνάσουν (όπως αναφέρουν τα Χανιώτικα Νέα) τη μεγάλη όρεξη των Κινέζων επενδυτών χωρίς ωστόσο να αντισταθούν σε εξαγορές επιχειρήσεων που αποτελούν τοπικές ναυαρχίδες: Volvo (Σουηδία) και Supercell (Φινλανδία).

Κινέζικη παρουσία στη Σκανδιναβία
Αυτή εκδηλώνεται ως εξής.
• Σιδηροδρομικοί σταθμοί εμπορευμάτων από και προς κίνα
• Ινστιτούτα Confucius (Κινέζικο soft power)
• Χώρες όπου η Huawei προσφέρει δίκτυο 4G ή ένα τηλεπικοινωνιακό χειριστή.
• Βαλτική θάλασσα: Κοινοί ελιγμοί από ρώσικα και κινέζικα πλοία του ναυτικού (Καλοκαίρι 2017).

Υπό κατασκευή
• Σιδηροδρομική γραμμή Baltica: υπερταχεία γραμμή που συνδέει Tallin – Riga -Kaunas– Varsovia (χρηματοδότηση 85% από την Ευρωπαϊκή Ένωση)
• Σιδηροδρομική υποθαλάσσια σήραγγα μεταξύ Tallinn και Helsinki (χρηματοδότηση από Κίνα)
• Αρκτική σιδηροδρομική γραμμή Rovaniemi-Kirkenes
• Λιμενικά τερματικά για τα κινέζικα φορτηγά.

Επενδυτικά σχέδια που απέτυχαν
• Αγορά γης στην Ισλανδία
• Περιοχές κοντά στο Tallin και στο Lysekil της Σουηδίας.

15 δις ευρώ νέες επενδύσεις

Για να προωθήσει τις πωλήσεις εμπορευμάτων της, η Κίνα σχεδιάζει να επενδύσει 15 δις στις ακτές της Βαλτικής, για να δημιουργήσει τον Πολικό Δρόμο του Μεταξιού. 

Οι σκεπτικιστές εκτιμούν ότι πρόκειται για μια τεράστια επένδυση για δύο πόλεις (Tallinn και Helsinki) που και οι δύο μαζί ξεπερνούν μόλις 1.5 εκατ. κατοίκους.

Βλέπουν ένα μέσο για την Κίνα να επεκταθεί σε μια περιοχή με αυξανόμενη στρατηγική σημασία. Με βάση τις προβλέψεις, το θαλάσσιο εμπόριο από το βορειοανατολικό πέρασμα που ακολουθεί τη ρωσική αρκτική ακτή πρόκειται να ανθίσει με το λιώσιμο των πάγων.

Αν και η πλοήγηση είναι προβληματική το χειμώνα στην περιοχή αυτή, η Κίνα θέλει απολύτως να διαφοροποιήσει τους διαδρόμους εξαγωγής των προϊόντων της.

Ο νέος δρόμος του μεταξιού

Πλοία που έρχονται από την Ασία με ενισχυμένα κύτη, θα ξεφορτώσουν τα φορτία τους στο λιμάνι του Kirkenes, στο βορειοανατολικό σημείο της Νορβηγίας.

Τα εμπορεύματα στη συνέχεια θα διαμετακομιστούν με μια μελλοντική αρκτική σιδηροδρομική γραμμή μέχρι τη φινλανδική πόλη Rovaviemi (τουριστικός προορισμός: η πόλη του Αγιου Βασίλη).

Από εκεί, τα εμπορεύματα θα φθάσουν στο Helsinki και περνώντας από το υποθαλάσσιο τούνελ θα περάσουν στο Tallinn. Με μια υπερταχεία σιδηροδρομική γραμμή που είναι υπό κατασκευή (85% χρηματοδότηση Ε.Ε.), θα φθάσουν στην Πολωνία και από εκεί στη Γερμανία.

Η σήραγγα αυτή είναι δύο φορές μεγαλύτερη από αυτή της Μάγχης. Ο στόχος είναι να συνδεθούν οι δύο ακτές σε λιγότερο από 30 λεπτά και να σχηματιστεί το “τρίγωνο της επιτυχίας”: Helsinki – Tallinn – Stockholm (η πρωτεύουσα της Σουηδίας βρίσκεται περίπου 400χιλ. δυτικά).

Συμπερασματικά, η αυξανόμενη δυσπιστία των Ευρωπαίων σε σχέση με το Πεκίνο, παρατηρείται επίσης και στη Φινλανδία.

Η κυβέρνηση της Sanna Marin δεν έχει την υποθαλάσσια σήραγγα στις προτεραιότητες της. Ως προς το επενδυτικό σχέδιο της σιδηροδρομικής γραμμής από Kirkenes προς Πολωνία – Γερμανία θεωρείται μη αποδοτικό.

Στην Εσθονία επίσης ανησυχούν από τα στρατιωτικά και στρατηγικά οράματα του Πεκίνου. Το 2017, ρωσικά και κινέζικα στρατεύματα πραγματοποίησαν από κοινού ελιγμούς στη Βαλτική Θάλασσα.

Επιπλέον, η αρκτική στρατηγική του Πεκίνου ενδιαφέρεται για φυσικούς πόρους. Ειδικά, για σπάνια ορυκτά τα οποία δεν έχουν εκμεταλλευτεί πλήρως στη Βόρεια Ευρώπη. 

Η Ρωσία κατακτά τον πλανήτη μέσω του φυσικού αερίου και η Κίνα μέσω της πλημμυρίδας εμπορευμάτων.

Μάλιστα η Μόσχα αποκτά μέσω Πεκίνου την δυνατότητα ανάκτησης της Βαλτικής και «δορυφοροποίησης» των βαλτικών κρατών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ΗΠΑ προσπαθούν να τις αποκόψουν από τον κόσμο, βιαίως.

Σε μερικά χρόνια δεν θα είναι σε θέση να τις αντιμετωπίσουν και θεωρούν ότι πρέπει να γίνει αυτό τώρα.

Για να γίνει αυτό έχουν δημιουργήσει και τα κατάλληλα «αφηγήματα» για να πεισθούν οι δυτικές κοινωνίες.

To βασικό πλεονέκτημα του «Πολικού Δρόμου του Μεταξιού» είναι ότι στο σύνολο της διαδρομής του περνάει από περιοχές που δεν μπορούν να ελεγχθούν από τις ΗΠΑ.

Google news logo Ακολουθήστε το defencenet.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Instagram Subscribe button Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολουθήστε το defencenet.gr στο Instagram για να «δεις» τα πραγματικά γεγονότα σε άμυνα και ασφάλεια Youtube Subscribe button

DefenceNet TV