Ρωσία: Υποψίες για εμπλοκή υπαλλήλου του αερολιμένα στην τοποθέτηση βόμβας στο ρωσικό Airbus

Ο επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ασφαλείας της Ρωσίας (FSB), δήλωσε ότι η συντριβή του ρωσικού αεροπλάνου στη Χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο τον περασμένο μήνα ήταν το αποτέλεσμα μιας τρομοκρατικής επίθεσης. Ένας αυτοσχέδιος εκρηκτικός μηχανισμός με 1,5 κιλά ΤΝΤ εξερράγη στο αεροσκάφος λίγο μετά την απογείωσή του.
Εμπειρογνώμονες της FSB συμμετείχαν στις έρευνες και τις αναλύσεις στον τόπο της συντριβής του Airbus A321.
Μετά την αποκάλυψη της FSB στις 17 Νοεμβρίου,ανακοινώνεται η αμοιβή των $ 50 εκατομμυρίων για πληροφορίες σχετικά με τους τρομοκράτες που διευκόλυναν την πτώση του αεροσκάφους.
Σε λιγότερο από μία ώρα αργότερα, το Reuters, επικαλούμενο δικές του πηγές, ανέφερε τη σύλληψη δύο υπαλλήλων στο αεροδρόμιο του Σαρμ ελ-Σέιχ, απ ‘όπου η πτήση της Metrojet.
Οι ερευνητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε αμέλεια κατά την επιθεώρηση των επιβατών ή των αποσκευών στο αεροδρόμιο, αλλά συμφωνούν ότι η τοποθέτηση μιας βόμβας πραγματοποιήθηκε μάλλον από μέλος των αερολιμενικών υπηρεσιών συντήρησης του αεροσκάφους.
Το πιθανότερο είναι ότι η βόμβα τοποθετήθηκε εκεί αφότου οι αποσκευές πέρασαν από τις ακτίνες Χ του ελέγχου, ενδεχόμενο που προϋποθέτει την εμπλοκή κάποιου υπαλλήλου , μάλλον στις αποσκευές.
Μετά τους ελέγχους με ακτίνες Χ, οι αποσκευές από την κορδέλα φτάνουν στους χειριστές οι οποίοι τις τοποθετούν σε καροτσάκια ή σε εμπορευματοκιβώτια, τα παραδίδουν στο αεροπλάνο και τα ξεφορτώνουν μόνοι τους στον ειδικό χώρο αποσκευών.
Το αεροπλάνο διαθέτει δύο διαμερίσματα αποσκευών, ένα μπροστά από το κεντρικό μέρος και ένα από πίσω. Καθώς το αεροσκάφος έχασε την πίσω πτέρυγά του, το πιθανότερο είναι ότι η βόμβα βρισκόταν πίσω από το κεντρικό τμήμα, » είπε ο Vadim Lukashevich, ανεξάρτητος εμπειρογνώμονας του Ιδρύματος Skolkovo . Δεν αποκλείεται, όμως, και η περίπτωση μιας αυτοκτονικής επίθεσης , αν και αυτό είναι το λιγότερο πιθανό , σύμφωνα με τον Lukashevich.
« Ένας βομβιστής αυτοκτονίας μεταφέρει εκρηκτικά στο σώμα του με μια ποικιλία των συστατικών, που συναρμολογεί κατά τη διάρκεια της πτήσης. Αλλά σε αυτή την περίπτωση, πιθανότατα η βόμβα ήταν στις αποσκευές ή στο χώρο αποσκευών , κάπου στη δομή του αεροσκάφους, δήλωσε ο Lukashevich σε μια συνέντευξη στο RIR.
Ωστόσο, αν ο τρομοκράτης ήταν πράγματι μέλος του προσωπικού του αερολιμένα, θα μπορούσε να είχε τοποθετήσει τον εκρηκτικό μηχανισμό βόμβα, όχι μόνο στο χώρο αποσκευών, αλλά και σε άλλα μέρη του αεροσκάφους .
«Υπάρχουν καταπακτές στην δομή του αεροσκάφους γνωστές στο προσωπικό και μπορεί να υπάρξει πρόσβαση. Μπορούν να τοποθετήσουν κάτι σε αυτές τις καταπακτές κατά τη διάρκεια της συντήρησης του αεροσκάφους, » δήλωσε ο Magomed Tolboyev, επίτιμος πρόεδρος της Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας και Διαστήματος Salon MAKS .
Σύμφωνα με τον ίδιο, αρκούν 200 g εκρηκτικών σε κάψουλες για μια ισχυρή έκρηξη. Αυτό θα μπορούσε να γίνει κατά τον τελευταίο έλεγχο πριν κλείσουν οι καταπακτές. Παλαιότερα, προβλεπόταν ένας μηχανικός πτήσης επί του σκάφους, αλλά αυτές οι θέσεις έχουν πια καταργηθεί.
Στο έδαφος, θα ήταν επίσης δυνατό να τοποθετηθεί μια βόμβα σε μια κόγχη του πλαισίου: Ενώ το αεροπλάνο βρίσκεται στο έδαφος, οι πόρτες είναι ανοικτές . «Θα μπορούσαν να το περάσουν ας πούμε, κάπου στο ράφι», εξήγησε ο Lukashevich.
Επιπλέον, τόνισε, ότι κατά τη συντήρηση μπορούν να εισέλθουν στο αεροπλάνο για να καθαρίσουν την καμπίνα και τις τουαλέτες πολλά άτομα, ενώ αν το πλήρωμα παίρνει σίτιση επί του σκάφους, η βόμβα θα μπορούσε επίσης να τεθεί σε ένα δοχείο τροφίμων.
»Ελέγχονται αυτοί οι άνθρωποι; Θεωρητικά, ναι. Όμως αυτό αποτελεί μεγάλο τμήμα της ασφάλειας των αερομεταφορών, όπως και η σάρωση των επιβατών στην είσοδο του αεροδρομίου. Σύμφωνα με τον Leonid Koshelyov, το προσωπικό των υπηρεσιών του αεροδρομίου συνήθως ελέγχεται με διάφορους τρόπους – για παράδειγμα πετάμε κάτι μέσα στην περίφραξη της πίστας για να δούμε αν το παρατήρησαν ή όχι.
»Ωστόσο, το προσωπικό του αεροδρομίου μπορεί να μην έχει ελεγχθεί ιδιαίτερα στενά, μόνο και μόνο επειδή αν ένα άτομο έχει εργαστεί στον τομέα αυτό ή στην εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα , θεωρείται « ένα από τα δικά μας παιδιά. »