Κατάρριψη ή βόμβα; – Ενισχύεται η εκτίμηση για τρομοκρατική ενέργεια στην μοιραία πτήση KGL9268 του ρωσικού Airbus
ΠΙΘΑΝΗ Η ΧΡΗΣΗ SHORAD SA-8 ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΙΣΛΑΜΙΣΤΕΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ

Παγκόσμια είναι η αγωνία προκειμένου να διακριβωθούν τα αίτια της χθεσινής αεροπορικής τραγωδίας με το ρωσικό επιβατικό αεροσκάφος στο Σινά που στοίχισε τη ζωή των 224 ανθρώπων που επέβαιναν στην πτήση KGL9268.
Το ερώτημα έγκειται στο αν ήταν ατύχημα ή τρομοκρατική ενέργεια και αν ήταν τρομοκρατική ενέργεια αν προέκυψε από βόμβα ή από εκτόξςυση αντιαεροπορικού πυραύλου, κάτι που αλλάζει τα δεδομένα στην πολιτική αεροπορία παγκοσμίως.
“Οι πρώτες αναφορές λένε ότι το αεροπλάνο κόπηκε στα δύο και αυτό συνιστά ότι κάτι καταστροφικό συνέβη και όχι ότι υπήρχε μηχανικό πρόβλημα. Δείχνει ότι ίσως να έγινε μία έκρηξη στο αεροπλάνο”, ανέφερε μιλώντας στο BBC ο καθηγητής Μάικλ Κλαρκ, διευθυντής του ινστιτούτου Royal United Services. Μάλιστα, ο ίδιος τόνισε ότι θεωρεί πιο πιθανό το σενάριο της βόμβας, παρά του πλήγματος με πύραυλο που εκτοξεύθηκε από το έδαφος.
Ενας παθολόγος από το κεντρικό νεκροτομείου του Καΐρου δήλωσε στην Telegraph ότι τα θύματα έχουν απανθρακωθεί πέραν αναγνώρισης. Σύμφωνα με τα ρωσικά ΜΜΕ, οι σοροί αναμένεται να επαναπατριστούν σήμερα.
Εχει υπάρξει και στο παρελθόν απόπειρα προσβολής πολιτικού αεροσκάφους με βλήμα από MANPAD (φπρητό αντιαεροπορικό σύστημα) στην Κένυα, αλλά το βλήμα δεν πρόλαβε να “κλειδώσει” τον στόχο – ένα ισραηλινό αεροσκάφος – και πέρασε ξηστά δίπλα του.
Οι έρευνες συνεχίζονται στο σημείο της τραγωδίας και η σχετική περίμετρος επεκτάθηκε σήμερα στα 15 χιλιόμετρα.
Σύμφωνα με αξιωματικό του στρατού της Αιγύπτου μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί 163 σοροί των επιβαινόντων στο μοιραίο αεροσκάφος. Ενας παθολόγος από το κεντρικό νεκροτομείου του Καΐρου δήλωσε στην Telegraph ότι τα θύματα έχουν απανθρακωθεί πέραν αναγνώρισης. Σύμφωνα με τα ρωσικά ΜΜΕ, οι σοροί αναμένεται να επαναπατριστούν σήμερα.
Οι ειδικοί όμως, από την Αίγυπτο αλλά και τη Ρωσία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, έχουν ήδη ξεκινήσει τις έρευνες, προκειμένου να απαντήσουν στο αγωνιώδες ερώτημα: τι προκάλεσε τη συντριβή του Airbus.
Ηδη τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους έχουν εντοπιστεί, ενώ οι ερευνητές εξετάζουν τα συντρίμμια, στον τόπο της τραγωδίας. Την ίδια ώρα, τέσσερα εμφανίζονται- με τα έως τώρα δεδομένα- ως τα πιθανά σενάρια για τη συντριβή.
Οι ισλαμικές ομάδες της περιοχής, όπως πρώτο δημοσιοποίησε χθες το pronews.gr έσπευσαν να αναλάβουν την ευθύνη για την τραγωδία, ισχυριζόμενοι ότι κατέρριψαν το αεροπλάνο.
Ομως είναι δύσκολο να έχει συμβεί κάτι τέτοιο με MANPAD, αφού έχουν ακτίνα δράσης 12.000-15.000 πόδια τα συστήματα της αγοράς, ακόμα και τα νεότερα.
Δεν αποκλείεται όμως με κάποιο τρόπο να έχουν καταφέρει και να έχουν αποκτήσει κάποιο σύστημα SHORAD (π.χ. SA-8 από την την Λιβύη και να κατάφεραν με τέτοιο όπλο την κατάρριψη.
Σημειώνεται ότι αυτοκινούμενοι εκτοξευτές SA-8 έχουν περιέλθει στα χέρια και των Σύρων (στην φωτό σύστημα του συριακού Στρατού0 και των Λίβυων ισλαμιστών και η ιστορία έχει αποδείξει ότι μπορει να υπάρξει μεταφορά τέτοιων συστημάτων χωρίς να γίνουν αντιληπτά…
Η ανάλυση των μαύρων κουτιών- που καταγράφουν τις συνομιλίες στο πιλοτήριο αλλά και τα τεχνικά δεδομένα της πτήσης- θα βοηθήσουν τους ερευνητές να δώσουν μία απάντηση και σε αυτό.
Πάντως, έως τώρα δεν υπάρχει κάποια ισχυρή απόδειξη που να καθιστά ιδιαίτερα πιθανό το σενάριο ότι υπήρχε βόμβα στο αεροσκάφος και η οποία να προκάλεσε τη συντριβή του.αλλά το στοιχείο που αποκάλυψε χθες το pronews.gr ότι δεν υπήρξε εκπομπή σήματο κινδύνου, δηλαδή όλα έγιναν ακαριαία, συντείνει στο ότι “κάτι έγινε”!
Οι ειδικοί, πάντως, δεν μπορούν να αποκλείσουν εντελώς την πιθανότητα τοποθέτησης βόμβας.
Ο πρωθυπουργός της Αιγύπτου δήλωσε ότι ένα τεχνικό πρόβλημα είναι η πιο πιθανή εξήγηση για την τραγωδία. Ομως, ο υπουργός αερομεταφορών της χώρας, Χοσάμ Καμάλ, τόνισε ότι δεν υπήρχε ένδειξη οποιουδήποτε προβλήματος στην πτήση, διαψεύδοντας αρχικές πληροφορίες ότι ο πιλότος είχε ζητήσει άδεια για να κάνει αναγκαστική προσγείωση, επειδή υπήρχε κάποιο τεχνικό ζήτημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύζυγος του συγκυβερνήτη της πτήσης, Σεργκέι Τρουκάτσεφ, δήλωσε στο ρωσικό δίκτυο NTV ότι γνώριζε πως υπήρχαν προβλήματα. Σύμφωνα με την ίδια, ο σύζυγός της είχε εκφράσει την ανησυχία του για την κατάσταση του συγκεκριμένου αεροπλάνου, σε τηλεφωνική συνομιλία που είχε με την κόρη του πριν από την απογείωση της μοιραίας πτήσης.
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, ο πιλότος του Airbus Βαλερί Νεμόφ, είχε πάνω από 12.000 πτήσης στο ενεργητικό του, μεταξύ των οποίων 3.860 ώρες με το συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνο, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει λόγος να υποπτευθούν ότι ένα ανθρώπινο λάθος προκάλεσε τη συντριβή.
Και πάλι, αυτό θα ξεκαθαριστεί μετά από την εξέταση των μαύρων κουτιών, προκειμένου να διαπιστωθεί αν κάποιο λάθος του πληρώματος προκάλεσε ή συνέβαλε στην τραγωδία, η οποία συνέβη ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές. Πντως, όπως έγινε γνωστό, τυα μέλη του πληρώματος είχαν υποβληθεί σε ιατρικές εξετάσεις πρόσφατα και δεν είχαν εντοπιστεί τυχόν προβλήματα υγείας, ενώ είχαν κριθεί ικανοί για πτήση, όπως ανακοίνωσαν οι ρωσικές εισαγγελικές αρχές.
Ενας αξιωματικός εδάφους, που εξέτασε το ρωσικό αεροσκάφος πριν από την απογείωση, έσπευσε να δηλώσει ότι το Airbus φαινόταν σε καλή κατάσταση. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο αεροπλάνο είχε αντιμετωπίσει προβλήματα φέτος, το Μάρτιο, μία φορά όταν δεν κατέβηκαν οι τροχοί για την προσγείωση και μία ακόμη όταν υπήρξε ζήτημα με τον εξοπλισμό στο πιλοτήριο.