Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Γιασάρ Γκουλέρ, δήλωσε πως η Τουρκία θα αποκτήσει 40 Eurofighter Typhoon, και ότι οι Βρετανοί υποσχέθηκα να πείσουν την Γερμανία να το αποδεχθεί!

Τόνισε μάλιστα πως η Ελλάδα έχει αποκτήσει αεροπορική υπεροχή στο Αιγαίο, μετά την απόκτηση των Rafale.

Καθίσταται σαφές γιατί ο Ρίσι Σουνάκ ακύρωσε την συνάντησή του με τον Κ.Μητσοτάκη. Η Βρετανία έχει μετατοπίσει τον άξονα των συμφερόντων της προς την Τουρκία και είναι διατεθειμένη να κάνει τα πάντα για να εξοπλίσει την τουρκική Αεροπορία.

Γιατί οι Τούρκοι σκοπεύουν να αγοράσουν την πιο σύγχρονη εκδοχή του Eurofighter, την Tranche 4.

Ο Γιασάρ Γκιουλέρ, απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, ανέφερε ότι γίνονται εργασίες για την προμήθεια Eurofighter Typhoon καθώς οι Αμερικανοί δημιουργούν προβλήματα στην προμήθεια των F-16 Viper.

Τα Eurofighter συμπαράγονται από την Βρετανία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γερμανία.

Ήδη, σύμφωνα με τον Γκιουλέρ, η Βρετανία και η Ισπανία είναι θετικές στην πώληση και προσπαθούν να πείσουν τη Γερμανία.

«Μας λένε πως “το πρόβλημα θα το λύσουμε εμείς”. Αν το θέμα προχωρήσει, σχεδιάζουμε να προμηθευτούμε 40 Eurofighter. Οι Ισπανοί και οι Βρετανοί έχουν την επιθυμία της πώλησης των Εurofighter στην Τουρκία», είπε.

Ο Γκιουλέρ ανέφερε ότι τα συγκεκριμένα μαχητικά είναι ισάξια με τα Rafale και έχουν καλύτερες επιδόσεις στους ελιγμούς και την ταχύτητα.

«Η Ελλάδα με τα 20 Rafale που απέκτησε έχει αποκτήσει αεροπορική υπεροχή στους αιθέρες του Αιγαίου απέναντι στα τουρκικά F-16. Έτσι θεωρείται πως η Τουρκία για να απαντήσει στα ελληνικά Rafale κάνει αυτή την κίνηση και επιχειρεί να αγοράσει τα ευρωπαϊκά Eurofighter», αναφέρουν τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης.

Την ίδια ώρα, η Άγκυρα συνεχίζει να διεκδικεί 40 νέα F-16 και να εκσυγχρονίσει 80 k των υπαρχόντων F-16 της στο ίδιο επίπεδο.

Τούρκοι αναλυτές επανέφεραν στη συζήτηση τους πυραύλους Tayfun. O Μεσού Χακί Τσασίν, στρατιωτικός αναλυτής ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι Tayfun «θα αλλάξουν τη μοίρα των πολεμικών συγκρούσεων. Έχουν εμβέλεια 250 και 500 χιλιομέτρων Όταν εκτοξευθεί πλήττει στόχους στα μετόπισθεν της Ελλάδας. Φτάνει μέχρι και την Αδριατική. Αν τα τοποθετήσεις στη Σμύρνη και τα εκτοξεύσεις, πάει τελείωσε και πλήττει τους στόχους και δεν μπορούν να ξεφύγουν.

Ξέρετε τι είναι αυτό; Είναι πως γλιτώνουμε από το σύστημα που μας έλεγε “πάρε αυτό, αν δεν κάνεις το άλλο, δεν σου δίνω αυτό”. Κάποτε οι Αμερικανοί μας έδιναν οπλικά συστήματα έναντι 2 δισ. δολαρίων. Τώρα τους δώσαμε 2,5 δισ. δολάρια και δεν μας δίνουν μαχητικά».

Σύμφωνα με το πρακτορείο Anadolu, τις δηλώσεις του Τούρκου πρέσβη στο Λονδίνο αλλά και την τουρκική έκδοση του πρακτορείου Bloomberg, Τουρκία και Βρετανία είναι στα πρόθυρα μιας πολύ μεγάλης συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου, ουσιαστικά την επικαιροποίησή της με στόχο να επεκταθεί σε τέτοιο βαθμό που να βοηθήσει στην ανάπτυξη και των δυο χωρών.

Η συμφωνία αναμένεται ότι θα καλύπτει εισαγωγές και εξαγωγές αγαθών, εμπόριο υπηρεσιών, επενδύσεις, ηλεκτρονικό εμπόριο, σύμφωνα με τον Τούρκο πρέσβη. Άρα Λονδίνο και Άγκυρα αναπτύσσουν αμυντική συμμαχία, αλλά και εμπορική συμμαχία, ως δύο μεγάλα κράτη εκτός ΕΕ (ένας εκ των βασικών λόγων για τους οποίους η Βρετανία αποχώρησε από την ΕΕ).

Εν προκειμένω υπάρχουν πολύ πιο σοβαρά ζητήματα που προκύπτουν από την ακύρωση της συνάντησης του Κ.Μητσοτάκη με τον Ρίσι Σουάκ, πολύ πέρα από τον μύθο της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.

Υπάρχουν ζητήματα που άπτονται των γενικότερων ελληνοβρετανικών σχέσεων, ειδικά μετά την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ, αλλά και της ενδυνάμωσης των τουρκο-βρετανικών σχέσεων.

Είναι γεγονός ότι η Βρετανία στρατηγικά αποχώρησε από την Ελλάδα το 1948 όταν η χώρα τέθηκε υπό την αμερικανική σφαίρα επιρροής, ενώ οι σχέσεις των δύο χωρών δέχθηκαν καίριο κτύπημα κατά τις δεκαετίες του ’50 και του ’60  λόγω Κύπρου.

Ο αγώνας της ΕΟΚΑ κατά των βρετανικών κατοχικών δυνάμεων, μέχρι την ίδρυση του κυπριακού κράτους, με τη Συμφωνία της Ζυρίχης το 1959, ήταν αιματηρός και για τις δύο πλευρές (και για τους Έλληνες της Κύπρου και για τους Βρετανούς) και σημάδεψε περαιτέρω τις ελληνοβρετανικές σχέσεις.

Σχέσεις οι οποίες παρέμειναν στο ναδίρ τις δεκαετίες και μετά το πραξικόπημα του 1967 και επί κυβέρνησης του Κ.Καραμανλή (1974-1980), αλλά και επί κυβερνήσεων Α.Παπανδρέου. 

Η έλευση του Κώστα Σημίτη στην εξουσία το 1996 και τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα προς στιγμήν βελτίωσαν τις ελληνοβρετανικές σχέσεις, ειδικά ενόψει της έγκρισης από τη Βρετανία της εισόδου της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι ελληνοβρετανικές σχέσεις όμως δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ πλήρως και ξεκίνησαν να δοκιμάζονται πάλι μετά το 2010, όταν το Λονδίνο άρθρωσε σοβαρές διαφωνίες σε ότι αφορά την διάσωση με τα λεφτά των Βρετανών φορολογουμένων, των γαλλικών και των γερμανικών τραπεζών, που είχαν δανειοδοτήσει την Ελλάδα, .

Οι ελληνοβρετανικές σχέσεις μπήκαν σε καθοδική τροχιά (δυστυχώς για τα ελληνικά συμφέροντα) με την ψήφιση του Brexit και την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ.

Ουσιαστικά τότε, ειδικά μετά την έλευση του Μπόρις Τζόνσον, που δεν είχε σε καμία υπόληψη τις ελληνικές κυβερνήσεις, οι σχέσεις αυτές «νεκρώθηκαν» πρακτικά, ενώ αντίθετα «άνθισαν» οι τουρκο-βρετανικές σχέσεις.

Πλέον η Βρετανία είναι ο νούμερο 1 εταίρος, μαζί με την Ισπανία, στην Ευρώπη, της Τουρκίας και η Ελλάδα απλά «υπάρχει», όσο «υπάρχει», για τους Βρετανούς.

Η Τουρκία είναι ένας κρίσιμος εταίρος για τους Βρετανούς, αφού μαζί της το Λονδίνο μπορεί να κάνει πολλά περισσότερα πράγματα απ’ ότι με την Ελλάδα, σε ότι αφορά το οικονομικό επίπεδο.

Δεν είναι τυχαίο που η Άγκυρα ζητά τώρα τα μαχητικά Eurofighter, ούτε και ότι πολλά από τα τουρκικά όπλα φέρουν βρετανικά εξαρτήματα.

Το μεγαλύτερο όμως deal για τους Βρετανούς, όμως, ναι οι κινητήρες της Rolls Royce που θα φέρουν τα νέα τουρκικά μαχητικά, πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφωνία για την Rolls Royce εδώ και δεκαετίες και σίγουρα είναι για τη Βρετανία πολύ μεγαλύτερη απ’ αυτή για τα Eurofighter, καθώς σε αυτή την περίπτωση τα χρήματα θα μοιραστούν δια τέσσερα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ