Προβληματισμό έχει προκαλέσει στους αναλυτές η αποτυχία της ουκρανικής αλλά και της πολωνικούς αεράμυνας να καταρρίψουν ρωσικά βλήματα cruise σε δυο διαφορετικές περιπτώσεις.

Παρά το γεγονός ότι η ουκρανική αεράμυνα των Patriot, Iris-T και NASAMS κατάφερε να καταρρίψει ένα μεγάλο αριθμό ρωσικών βλημάτων (ισχυρίζεται την κατάρριψη 87 από 90 συνολικά  Kh-101/55/555 και 27 από 36 Shahed 136 αλλά οι ισχυρισμοί είναι υπερβολικοί) δεν κατάφερε να καταρρίψει ούτε ένα βλήμα  Kh-22.

Σύμφωνα με το ουκρανικό  Defense Express η αντίδραση της ουκρανικής αεράμυνας δεν κατέληξε στην κατάρριψη κανενός από τα:

14 S-300/S-400/Iskander-M που εκτοξεύτηκαν από κινητούς εκτοξευτές από την Κριμαία, το Κουρσκ και το Μπέλγκοροντ .

8 Kh-22/Kh-32 που εκτοξεύτηκαν από βομβαρδιστικά RTu-22M3.

5 Kh-47M2 ‘Dagger’ που εκτοξεύτηκαν από MiG-31K

4 Kh-31

Και τέλος το 1 Kh-59.

Όπως ανέφερε το Defense Express:

«Η κατάρριψη αυτών πυραύλων είναι μια ιδιαίτερη πρόκληση.  Δυστυχώς τα διαθέσιμα συστήματα αεράμυνας δεν μπορούν να τα αντιμετωπίσουν και ο εχθρός το γνωρίζει αυτό και επιχειρεί να το εκμεταλλευτεί».

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ουκρανικής Αεροπορίας Yuriy Ignat:

«Δεδομένης της ικανότητας του Kh-22 να πετά σχεδόν με 4.000 χ.α.ω. και της ικανότητας να ακολουθεί κυρίως βαλλιστικής τροχιά χρειάζεται να ληφθούν άμεσα μέτρα. Με τον εχθρό να προχωρά σε ένταξη σε υπηρεσία 300 τέτοιων πυραύλων τα προβλήματα απέχουν από το είναι λυμένα. Επιπρόσθετα υπάρχει και η αναβαθμισμένη έκδοση του Kh-32», σημείωσε.

Σύμφωνα με όλες τις καταγραφές από την αρχή του πολέμου στην ανατολική Ουκρανία δεν έχει καταρριφθεί κανένα βλήμα  Kh-22.

«Επομένως», είπε ακόμη ο εκπρόσωπος της Αεροπορίας της Ουκρανίας «δεν είναι δυνατό να καταρριφθεί κανένα τέτοιο βλήμα με τις συμβατικές μεθόδους».

Το Kh-22 γνωστό ως AS-4 ‘Kitchen στο ΝΑΤΟ, έχει μέγιστη εμβέλεια 600 χλμ. αναπτύσσει ταχύτητα 4,6 Μach και ως σύστημα καθοδήγησης χρησιμοποιεί αδρανειακό INS για την ενδιάμεση φάση και ενεργό ερευνητή ραντάρ για την τελική φάση της προσβολής. Μεταφέρεται αποκλειστικά από βομβαρδιστικά  Tu-22M, Тu-22К και Тu-95К22. Το -32 αποτελεί μια αναβαθμισμένη έκδοση του -22, με μέγιστη ταχύτητα 5 mach και εμβέλεια 1.000 χλμ. Τα βλήματα χρησιμοποιούνται κυρίως για την προσβολή ναυτικών στόχων χωρίς να έχει γίνει κατά ποίων στόχων χρησιμοποιήθηκαν στην Ουκρανία.

Το  Kh-22 προωθείται από έναν κινητήρα Tumansky  υγρού καυσίμου, ο οποίος χρησιμοποιεί ως καύσιμο το μείγμα TG-02 [Tonka-250] και IRFNA [νιτρικό οξύ]. Αυτή η ισχύς του επιτρέπει να επιτυγχάνει εκπληκτικές ταχύτητες έως και 4,6 Mach.

Υπάρχουν δύο δυνατότητες εκτόξευσης του Kh-22, Μια από μεγάλο και μια από μικρό ύψος. Όταν εκτοξεύεται από μεγάλο ύψος  ο πύραυλος θα επιταχύνει πρώτα υπερηχητικά στα 27.000 πόδια και στη συνέχεια θα πραγματοποιήσει βύθιση με 4+Mach στο στόχο του. Η εκτόξευση από χαμηλό ύψος περιλαμβάνει ταχεία άνοδο του πυραύλου στα 39.000 πόδια (σχεδόν 12 χλμ.) και στη συνέχεια βύθιση αλλά με μικρότερη ταχύτητα περίπου στα 3,5 Mach.

Και στις περιπτώσεις όμως είναι πρακτικά μη ανασχέσιμος.

Ταυτόχρονα προβληματισμός επικρατεί και στην Πολωνία καθώς τα συστήματα αεράμυνας της χώρας (μεταξύ αυτών και το Patriot) απέτυχαν να καταρρίψουν ένα ρωσικό Kh-101 ο οποίος εισήλθε στον πολωνικό εναέριο χώρο.

Συμφώνα με τις πολωνικές αρχές ο πύραυλος εισήλθε σε μια απόσταση 40 χλμ. εντός του πολωνικού εναέριου χώρου και πέταξε σε αυτόν για τρία λεπτά πριν, πάντα σύμφωνα με τους Πολωνούς, εκτελέσει στροφή και γυρίσει πίσω στην Ουκρανία.

Είναι άγνωστο εάν ο Kh-101 έχει τέτοια δυνατότητα, να εκτελεί δηλαδή σύντομη παράκαμψη και να επιστρέφει στον στόχο του, αλλά απόσπασμα 200 αστυνομικών πραγματοποίησαν έρευνες στην περιοχή που πέταξε ο Kh-101 μην έπεσε… κατά λάθος σε πολωνικό έδαφος.

Για το Kh-47M2 φυσικά δεν υπάρχει καμία «ανησυχία» αφού το πολυηχητικό βλήμα δεν μπορεί να αναχαιτιστεί έτσι κι αλλιώς.

Η πτήση του Kh-101 μάλιστα καταγράφηκε από το έδαφος από ένα απλό κινητό τηλέφωνο, αλλά η πολωνική αεράμυνα δεν αντέδρασε καθώς είτε δεν είχε εντοπίσει το βλήμα, είτε γιατί δεν πήρε διαταγή για την κατάρριψή του εάν το είχε εντοπίσει. . (Δείτε το βίντεο στο 1:21)

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ