Τραγωδία Germanwings: Πρόκειται πιθανότατα για αυτοκτονία του πιλότου – Διαβάστε τι κατέγραψε το “μαύρο κουτί”
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ DEFENCENET.GR

Η συντριβή του αεροπλάνου της Germanwings πιθανώς οφείλεται σε απόφαση αυτοκτονίας του συγκυβερνήτη που έμεινε κλειδωμένος στο πιλοτήριο, εκτιμούν Γάλλοι ειδικοί που μιλούν στο AFP (Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων) και επιβεβαιώνουν όλα όσα αναμετέδωσε πρώτο στην Ελλάδα το defencenet.gr τη νύχτα για το δεύτερο πιλότο που είχε κλειδωθεί έξω από την καμπίνα και προσπαθούσε να εισέλθει μέσα.
Σημειώνεται ότι, όπως μετέδωσε πρώτο στην Ελλάδα το defencenet.gr, οι ήχοι που έχει καταγράψει το μαύρο κουτί του αεροπλάνου είναι οι εξής: Στην αρχή μια χαλαρή συνομιλία μεταξύ των πιλότων. Μετά το ένα κάθισμα να πηγαίνει προς τα πίσω, την πόρτα να ανοίγει και μετά να κλείνει. Μετά κτυπά κάποιος την πόρτα ελαφρά, προφανώς για να ανοίξει ο δεύτερος πιλότος και μετά πιο δυνατά..
Στο τέλος ακούγεται καθαρή προσπάθεια να σπάσει η πόρτα, αλλά μάταια, αφού οι πόρτες αυτές είναι ειδικά σχεδιασμένες για να αντέχουν σε ισχυρά κτυπήματα μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001.. Λίγο πριν την συντριβή ακούγεται το σήμα κινδύνου ότι το αεροσκάφος πλησιάζει επικίνδυνα το έδαφος.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, για να αρχίσει το αεροπλάνο πορεία καθόδου επί 11 λεπτά, μία κανονική προσγείωση δηλαδή, πρέπει να γίνουν συνειδητές και πολύ προσεκτικές κινήσεις μέσα στο πιλοτήριο.
Για την ακρίβεια, οι Γάλλοι ειδικοί αναφέρουν ότι μόνο δύο λόγοι μπορούν να συντρέχουν με δεδομένο ότι ο συγκυβερνήτης έμεινε μόνος του στο πιλοτήριο: ή ήθελε να αυτοκτονήσει ή αρρώστησε ξαφνικά.
Ωστόσο, προσθέτουν ότι το ενδεχόμενο ασθένειας είναι σχεδόν απίθανο γιατί οι προσεκτικοί χειρισμοί που απαιτούνται για να αρχίσει να προσγειώνεται το Airbus δε θα μπορούσαν να γίνουν από έναν άνθρωπο που παρουσίασε ξαφνικό πρόβλημα υγείας.
«Το να πετάξεις κατευθείαν πάνω στο βουνό δε βγάζει νόημα», αναφέρει εις εκ των ειδικών και συνεχίζει: «Είτε πρόκειται για μία μη φυσιολογική αλλά απολύτως συνειδητή απόφαση των πιλότων είτε δείχνει ότι δεν μπορούσαν να αντιδράσουν στην πτώση για κάποιο λόγο».
Την ίδια ώρα αξίζει να σημειωθεί πως, ακόμη και τρία 24ωρα μετά την τραγωδία, λίγες έως ανύπαρκτες είναι οι πληροφορίες για τους δύο πιλότους της μοιραίας πτήσης. Τα ονόματά τους δεν έχουν δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα ενώ το μόνο που έχει γίνει γνωστό είναι πως ο κυβερνήτης είχε δέκα χρόνια εμπειρία στην αεροπορική εταιρεία Lufthansa και περισσότερες από 6.000 ώρες πτήσης σε αεροσκάφη Airbus στο ενεργητικό του.
Μιλώντας στο AFP, Γάλλοι ειδικοί εκτιμούν ότι με δεδομένο ότι ο συγκυβερνήτης έμεινε μόνος του στο πιλοτήριο για αρκετά λεπτά καθώς και ότι το αεροσκάφος βρισκόταν σε τροχιά καθόδου επί εξίσου πολλά λεπτά, δύο μπορεί να είναι τα ενδεχόμενα: Ή ο συγκυβερνήτης να ήθελε να αυτοκτονήσει ή να αρρώστησε ξαφνικά, με το δεύτερο να φαίνεται λιγότερο πιθανό καθώς οι προσεκτικοί χειρισμοί που απαιτούνται για να αρχίσει την καθοδική του πορεία το Airbus δε θα μπορούσαν να γίνουν από έναν άνθρωπο σε τέτοια κατάσταση.
Ακολούθως ο πιλότος χτυπά την πόρτα και αφού αυτή δεν ανοίγει, προσπαθεί με μεγαλύτερη δύναμη να την ανοίξει, προσπαθεί να τη σπάσει.
Το τραγικότερο όλων είναι ότι στη συνέχεια ακούγεται το σήμα κινδύνου ότι το αεροσκάφος πλησιάζει προς το έδαφος…
Εντωμεταξύ, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει δώσει ακόμη στη δημοσιότητα τα ονόματα των πιλότων ούτε έχει αναφερθεί στην καταγωγή τους. Τα μόνα γνωστά στοιχεία για αυτούς είναι ότι ο κυβερνήτης (που κλειδώθηκε απέξω) ήταν εξαιρετικά έμπειρος με πάνω από 6.000 ώρες πτήσεις και τουλάχιστον 10 χρόνια στην Lufthansa και την Germanwings και ότι ο συγκυβερνήτης είχε προσληφθεί το 2013 και ότι είχε στο ενεργητικό του μόνο 630 πτήσεις.
Προς το παρόν το BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la sécurité de l’aviation civile), το Γαλλικό Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, δεν έχει επίσημα αποκαλύψει καμία λεπτομέρεια για την καταγραφή των συνομιλιών μέσα στον θάλαμο διακυβέρνησης και οι σχετικές πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας προέρχονται από διαρροές υπαλλήλων.
Ο Frank Taylor, πρώην διευθυντής του «Cranfield Aviation Safety Centre», δήλωσε για το θέμα στο BBC ότι όσα έχουν μέχρι σήμερα διαρρεύσει για το τραγικό δυστύχημα, παρόλο που δεν προέρχονται από την επίσημη πηγή, το BEA, ακούγονται να είναι αυθεντικά.
Πόσο ασφαλής είναι η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης;
Πολύ ασφαλής. Μέχρι τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 η πόρτα μεταξύ του θαλάμου διακυβέρνησης και της καμπίνας ήταν σαθρή. Έτσι, ήταν εύκολο για τους αεροπειρατές να εισβάλλουν μέσα στο κοκ-πιτ με μαχαίρια και να πάρουν τον έλεγχο του αεροσκάφους από τους πιλότους.
Μετά από μια σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων οι αεροπορικές εταιρείες εγκατέστησαν ενισχυμένες πόρτες που κόστιζαν χιλιάδες ευρώ και έχουν σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να κρατούν μακριά ανεπιθύμητους εισβολείς και επιθέσεις με σφαίρες.
Δεν υπάρχει τρόπος για το εξουσιοδοτημένο προσωπικό να εισέλθει ξανά στον θάλαμο διακυβέρνησης;
Ναι. Υπάρχει σύστημα με κωδικό εισόδου αλλά… υπάρχει και ένας διακόπτης παράκαμψης, κάτι σαν «αδιέξοδο», που θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία από το εσωτερικό του θαλάμου και έτσι η πόρτα δεν είναι δυνατόν να ανοίξει απέξω για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα από πέντε μέχρι είκοσι λεπτά.
Υπάρχει μια τυπική διαδικασία όταν ένας πιλότος εγκαταλείπει τον θάλαμο διακυβέρνησης;
Αυτό ποικίλλει ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία. Σε ορισμένες αυτό θεωρείται φυσιολογικό, ενώ σε άλλες είναι υποχρεωτικό όταν ο ένας πιλότος εγκαταλείπει το κοκ-πιτ, ένα άτομο από το προσωπικό του πληρώματος καμπίνας να τον αντικαθιστά μέχρι εκείνος να επιστρέψει. Η συγκεκριμένη πολιτική της Germanwings δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί.
Από τα μέχρι σήμερα γνωστά γεγονότα για την αεροπορική τραγωδία, τι θα μπορούσε να έχει συμβεί;
Δύο από τις πιο πειστικές θεωρίες που θα μπορούσαν να θεωρηθούν έγκυρες, είναι ή ότι ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ήταν ανίκανος εκείνη την στιγμή, από πιθανή ασθένεια ή ότι το αεροσκάφος σκόπιμα κατευθυνόταν σε μια πορεία σύγκρουσης αυτοκτονίας ή μαζικής δολοφονίας… Οι δύο αυτές πιθανότητες τις οποίες επικαλείται ο διεθνής Τύπος εγείρουν περισσότερα ερωτηματικά.
Αν ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ασθένησε ξαφνικά θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ήθελε να πραγματοποιήσει μια προσγείωση έκτακτης ανάγκης στο αεροδρόμιο της Μασσαλίας. Επίσης, υπάρχει η πιθανότητα την ίδια στιγμή να τέθηκε εκτός λειτουργίας ο μηχανισμός που αναφέρθηκε παραπάνω και ανοίγει απέξω την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης.
Ένα άλλο ερώτημα, που έχει ήδη απάντηση είναι, αν ο πιλότος που βρισκόταν εντός του θαλάμου διακυβέρνησης αρρώστησε ξαφνικά και έπεσε πάνω στο χειριστήριο (control column), οδηγώντας το σε καθοδική πορεία… Αυτό όμως δεν θα μπορούσε να συμβεί καθώς η Boeing έχει παραδοσιακά εγκαταστήσει στα πιλοτήρια των αεροσκαφών της ένα σύστημα (side – stick), το οποίο ελέγχει τις κινήσεις των πιλότων τόσο δεξιά, όσο και αριστερά.
Έχει συμβεί παρόμοια περίπτωση στο παρελθόν;
Αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί αφού ακόμα βρισκόμαστε στο στάδιο διερεύνησης των γεγονότων που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα. Πάντως, τον Νοέμβριο του 2013 αεροσκάφος των Mozambique Airlines συνετρίβη στην Ναμίμπια και η προκαταρκτική έκθεση που συντάχθηκε ανέφερε ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από σκόπιμη ενέργεια του πιλότου.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr