Συνεχής αύξηση των εξαγωγών ρώσικων ελικοπτέρων
Από τις 22 ως τις 24 Μαΐου πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην παγκόσμια βιομηχανία ελικοπτέρων, η 7η Διεθνής έκθεση βιομηχανίας ελικοπτέρων HeliRussia 2014.
Από το 2005 η παραγωγή ρωσικών ελικοπτέρων βρίσκεται σε συνεχή ανάπτυξη, ενώ από το 2009 σημειώνονται ποιοτικές αλλαγές στη δομή και στην ποικιλία των παραγόμενων σκαφών. Συνολικά, από το 2004 μέχρι σήμερα, η παραγωγή ρωσικών ελικοπτέρων αυξήθηκε κατά 3,5 φορές, κάτι που αποτελεί απόλυτο ρεκόρ στον τομέα μηχανοκατασκευών αυτού του είδους στη Ρωσία.
Το μερίδιο των πολεμικών και επιθετικών ελικοπτέρων στο χαρτοφυλάκιο των εξαγωγών, αυξάνεται. Σύμφωνα με τον υποδιευθυντή της Διεύθυνσης εξαγωγών ελικοπτέρων της Rosoboronexport, Βλαντισλάβ Κουζμιτσιόφ, η εταιρία σχεδιάζει ως το 2018 να εξάγει περισσότερα από 300 στρατιωτικά ελικόπτερα. Ειδικότερα, ανέφερε ότι το διάστημα 2015-2017 ο όγκος των πωλήσεων θα κυμανθεί στα 200 ελικόπτερα διαφόρων τύπων σε 12 χώρες, ενώ φέτος οι εξαγωγές θα διατηρηθούν στο επίπεδο του 2013 (140 σκάφη).
Ανάμεσα στις πιο ελπιδοφόρες αγορές είναι τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας, της Μέσης Ανατολής, περιλαμβανομένου του Ιράκ. Το 2014 προγραμματίζεται η παράδοση των ελικοπτέρων πολλαπλού ρόλου Mi-17Β-5 και Mi-171SH, καθώς και των μεταγωγικών-μαχητικών Mi-35Μ και μαχητικών Mi-28ΝΕ σε εννέα χώρες του κόσμου. Όσον αφορά το Ιράκ, φέτος αρχίζουν οι παραδόσεις του Mi-28ΝΕ.
Το Mi-28ΝΕ, απόγονος του θρυλικού Mi-24, έλαβε το παρατσούκλι Night Hunter χάρη στο μοναδικό σύστημα ραντάρ, τις συσκευές θερμικής απεικόνισης και άλλα όργανα, που επιτρέπουν την πραγματοποίηση πτήσεων και τη διεξαγωγή πολεμικών επιχειρήσεων τόσο τη μέρα, όσο και στη διάρκεια της νύχτας.
Λόγω του εντυπωσιακού οπλισμού και της θωρακισμένης καμπίνας, η οποία αντέχει το χτύπημα πυρομαχικών διαμετρήματος μέχρι 23 mm, το Mi-28ΝΕ το αποκαλούν συχνά «ιπτάμενο τανκ». Μοναδικό πραγματικά είναι το κινητό πυροβόλο που έχει τοποθετηθεί στο μπροστινό μέρος του ελικοπτέρου. Η ισχύς και πυκνότητα πυρός του, επιτρέπει εύκολα να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε ελαφρά θωρακισμένο όχημα του εχθρού. Για την αντιμετώπιση αρμάτων μάχης το ελικόπτερο είναι εξοπλισμένο με τις αντιαρματικές ρουκέτες «Ataka».
Το Ιράκ έγινε ο πρώτος παραγγελιοδότης των Night Hunter, ωστόσο μπορούν να αναμένονται και άλλες παραγγελίες. Πέρυσι στο αεροπορικό σαλόνι, Λε Μπουρζέ της Γαλλίας, ο διευθυντής της κοινοπραξίας «Ρωσικά Ελικόπτερα», Αλεξάντρ Μιχέεφ, ανέφερε ότι συνομιλίες για προμήθειες του Mi-28ΝΕ, βρίσκονται σε εξέλιξη με αρκετές χώρες.
Οι ρώσοι κατασκευαστές ελικοπτέρων εξακολουθούν να θεωρούν ως πιο ελπιδοφόρους εταίρους τις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Όπως έγινε γνωστό στη διάρκεια του HeliRussia 2014, η ρωσική πλευρά προτίθεται να ανοίξει στη Βενεζουέλα ένα κέντρο επισκευής και τεχνικής υποστήριξης των ελικοπτέρων Mi-17, Mi-35 και Mi-26. Ως το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσουν οι παραδόσεις Mi-171SH στο Περού. Συνολικά προγραμματίζεται η παράδοση 24 ελικοπτέρων αυτού του τύπου. Η συμφωνία μεταξύ Ρωσίας – Περού συνάφθηκε τα τέλη του 2013 και αποτέλεσε τη μεγαλύτερη στη σύγχρονη ιστορία της στρατιωτικοτεχνικής συνεργασίας με αυτή τη χώρα και μια από τις σημαντικότερες στη διεθνή αγορά στρατιωτικών-μεταγωγικών ελικοπτέρων.
Η γενική στρατηγική των ρώσων κατασκευαστών ελικοπτέρων είναι να «κατακτηθεί» το 20% της αγοράς ως το 2020. Ωστόσο, ενώ με τις εξαγωγές μεσαίων και βαρέων ελικοπτέρων δεν υπάρχουν προβλήματα, η κατάσταση με τη διάδοση των βασικών νέων σχεδιασμών της ρωσικής βιομηχανίας ελικοπτέρων δεν είναι και τόσο ευχάριστη. Αυτό αφορά τα νέα πολλαπλού ρόλου ελικόπτερα Ka-62 και Mi-38. Να πει κανείς με σιγουριά το πότε αυτά θα βρεθούν έτοιμα στον αέρα είναι για την ώρα δύσκολο, όπως και το ποιες θα είναι οι εξαγωγικές τους προοπτικές. Παρά ταύτα, αρχικές παραγγελίες για το Ka-62 ήδη υπάρχουν, καθώς τα ελικόπτερα αναμένουν να παραλάβουν το 2016 η Κολομβία και η Βραζιλία.
Ο επικεφαλής της υπηρεσίας αναλύσεων του πρακτορείου αεροπορικών Aviaport, Ολέγκ Παντελέεφ, ανέφερε στην RBTH ότι το Ka-62 αντιμετωπίζει ορισμένα προβλήματα με τους προμηθευτές κάποιων συστημάτων του. Πρόκειται για ένα αληθινά πρωτοποριακό σκάφος, γεμάτο με πολύπλοκα σύγχρονα συστήματα της μελλοντικής εποχής, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος πλοήγησης και τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του γενικότερα. Ωστόσο, οι δυσκολίες στη συνεργασία με τους προμηθευτές οδήγησαν στο γεγονός ότι το ελικόπτερο δεν έχει πετάξει ακόμη. Η πρώτη πτήση του αναμένεται στη διάρκεια του φετινού έτους.
Το άλλο πολλά υποσχόμενο νέο ελικόπτερο, το μεσαίο πολλαπλού ρόλου ελικόπτερο Mi-38, το οποίο το 2013 αναγνωρίστηκε ως εκείνο με το μεγαλύτερο υψόμετρο πτήσης στην κατηγορία του, έχει και αυτό προβλήματα. Σύμφωνα με τον Παντελέεφ, αυτά αφορούν του κινητήρες. Λόγω των ιδιαιτεροτήτων στις σχέσεις με την Pratt & Whitney Canada, έγινε στροφή σε κινητήρες ρωσικής προέλευσης, δήλωσε ο ειδικός του Aviaport. Οι κινητήρες ΤV-117-V θα διευρύνουν σημαντικά το φάκελο χρήσης του Mi-38 και θα αυξήσουν τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα χάρη στην οικονομία καυσίμου και την αύξηση της ισχύος του. Το προσεχές διάστημα θα αρχίσει η κατασκευή μια πειραματικής παρτίδας ΤV-117-V για τη διαδικασία της πιστοποίησης, η οποία αναμένεται να γίνει στο τέλος του 2014. Η σειριακή παραγωγή θα ξεκινήσει το 2015.
Η έκθεση HeliRussia 2014 έδειξε ότι τα ρωσικά ελικόπτερα εξακολουθούν να έχουν καλές εξαγωγικές προοπτικές. Όμως, όσο παραμένουν άλυτα κάποια βασικά προβλήματα στις τροποποιήσεις των νέων ελικοπτέρων για την Πολιτική Αεροπορία, οι ουρανοί στο εξωτερικό θα είναι ανοιχτοί κυρίως για τα στρατιωτικά ελικόπτερα.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr