Καθυστέρηση στην έναρξη επιχειρησιακής ετοιμότητας
F-35B & F-35C
Περισσότερα από 12 χρόνια από το ξεκίνημα της φάσης ανάπτυξης ένα νέο σενάριο καθυστέρησης ένταξης σε υπηρεσία για το μαχητικό 5ης γενιάς F-35 έρχεται να «ταράξει τα νερά», τη στιγμή που άνθρωποι της Lockheed Martin διαβεβαιώνουν πως το αεροσκάφος πρόκειται να ενταχθεί κανονικά σε υπηρεσία.
Η τελευταία διαφωνία αφορά την κυκλοφορία της τελευταίας ετήσιας έκθεσης εκτίμησης του από το γραφείο δοκιμών και εξέλιξης (DOT&E).του F-35.
Τον περασμένο Ιούλιο το γραφείο είχε ενημερώσει το αμερικανικό Κογκρέσο ότι αναμένει το λογισμικό Block 2B για τα αεροσκάφη F-35B των Πεζοναυτών που είναι απαραίτητο για να γίνουν επιχειρησιακά, με καθυστέρηση οκτώ μηνών. Η νέα αυτή εκτίμηση φέρνει την επιχειρησιακή ένταξη των αεροσκαφών σε υπηρεσία ακόμη τέσσερις μήνες πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα τοποθετώντας τώρα την ένταξη σε υπηρεσία όχι νωρίτερα για τον Ιούλιο του 2016, αλλά ένα χρόνο αργότερα από ότι αρχικά υπολογιζόταν. .
Το Σώμα όμως των Πεζοναυτών επιμένει πως το πρόγραμμα εξακολουθεί να βρίσκεται σε σωστή τροχιά και ότι η αρχική επιχειρησιακή ικανότητα (IOC) αναμένεται για τον Ιούλιο του 2015. Παράλληλα η αμερικανική Αεροπορία και το Ναυτικό αποφάσισαν ότι πρέπει να περιμένουν τουλάχιστον ένα χρόνο για το λογισμικό Block 3F πριν κηρύξουν την IOC για τα δικά τους αεροσκάφη.
Η Lockheed από τη μεριά της κατηγόρησε το γραφείο DOT&E ότι η εκτίμησή του για την καθυστέρηση του ενός χρόνου βασίζεται σε «φουσκωμένα» δεδομένα του ρυθμού ανάπτυξης. Σύμφωνα με το DOT&E το Βlock 2B παρουσίασε μια αύξηση 120% στο χρόνο δοκιμών και ανάπτυξης για το 2013 προεξοφλώντας πως το ίδιο θα συμβεί και το 2014. Από την πλευρά της η Lockheed υποστηρίζει πως το 41% του έργου του ρυθμού ανάπτυξης οφειλόταν σε διορθώσεις σφαλμάτων στο σκοπευτικό επί κράνους, ενώ το DOT&E εκτίμησε το αντίστοιχο νούμερο στο 22%, ενώ στη μελέτη του το ίδιο γραφείο αναφέρει πως η εκτίμηση του ενός χρόνου καθυστέρησης δεν περιλαμβάνει το χρόνο για την διόρθωση των προβλημάτων στο σκοπευτικό.
Σύμφωνα με την έκθεση του γραφείου αξιολόγησης η λειτουργία του σκοπευτικού παραμένει ένα πρόβλημα. Η ομάδα ανάπτυξης του F-35 αφιέρωσε ούτε λίγο ούτε πολύ 42 δοκιμαστικές πτήσεις για την επίλυση των προβλημάτων και οι ατέλειες (bugs) του λογισμικού δεν είναι καινούργιες αλλά γνωστές. Τον περασμένο χρόνο το γραφείο προγραμματισμού απείλησε με αλλαγή των προμηθευτών αλλά τελικά παρέμεινε στην Vision Systems International, για την προμήθεια του σκοπευτικού επί κράνους μιας κοινοπραξίας που αποτελείται από την ισραηλινή Elbit Systems και την Rockwell Collins.
Κάποια προβλήματα θα απαιτήσουν και από τους πελάτες του F-35 να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για τη διόρθωσή τους. Η έκεθση του DOT&E επισημαίνει η οξύτητα όρασης μέσα από το σύστημα νυκτερινής παρατήρησης θα βελτιωθεί μόνο όταν υιοθετηθεί ένα τρίτης γενιάς σύστημα για το σκοπευτικό το οποίο θα εμπεριέχει μια πολύ καλύτερη κάμερα παρατήρησης νυκτός.
Αλλά τα προβλήματα ανάπτυξης για το F-35 παραμένουν και σε άλλα ζητήματα. Το λογισμικό για την διαχείριση των χειριστηρίων και των συστημάτων αποστολής παραμένει ένα ακόμη πρόβλημα.
Την ώρα που οι Πεζοναύτες αναμένουν το Block 2B η Lockheed Martin ακόμη προσπαθεί να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα για το block 2A.
Παρά το γεγονός ότι αυτό έχει τοποθετηθεί σε δεκάδες αεροσκάφη τα οποία έχουν βγει από τη γραμμή παραγωγής χαμηλού ρυθμού, οι μισές από τις συμβατικές λειτουργίες του λογισμικού παραμένουν ατελείς. Ακόμη και όταν η Lockheed εξακολουθούσε να δουλεύει στο λογισμικό 2A η εταιρεία παρέδιδε τον περασμένο Φεβρουάριο τις πρώτες γραμμές κώδικα για το 2B.
Μια δεύτερη έκδοση του λογισμικού 2B παραδόθηκε τον Οκτώβριο του 2013 αλλά ούτε τότε οι αρχικές δοκιμές είχαν κριθεί ως ικανοποιητικές. Το λογισμικό παρουσίαζε προβλήματα στον τομέα σύντηξης δεδομένων από το ραντάρ APG-81, το σύστημα αυτοπροστασία ASQ-236 Barracuda, τους ηλεκτροπτικούς αισθητήρες (EOTS) και στο περιφερειακό σύστημα διάταξης αισθητήρων (EO DAS).
Τρία ακόμη βελτιωτικά πακέτα λογισμικού πρόκειται να παραδοθούν το 2014 ελπίζοντας σε διόρθωση των προβλημάτων και των διάφορων κοριών (bugs).
Περισσότερο ελπιδοφόρα είναι τα μηνύματα από την απελευθέρωση του φακέλου πτήσης των αεροσκαφών. Στην έκθεσή του το DOT&E αναφέρει πως και οι τρείς εκδόσεις του αεροσκάφους ΄κινήθηκαν εντός του προγραμματισμού το 2013 παρά τις όποιες καθυστερήσεις που είχαν να κάνουν με εξωγενείς (κλείσιμο της κυβέρνησης) όσο και με άλλους παράγοντες.
Αν και οι ομάδες που δουλεύουν έχουν σημειώσει πρόοδο σε σχέση με το άνοιγμα του φακέλου πτήσης οι μηχανικοί ακόμη συναντούν δυσκολίες στην τάση απότομης κλίσης (transonic roll-off) και κραδασμών που παρουσιάζει το αεροσκάφος στη διηχητική περιοχή. Το πρόβλημα αφορά όλα τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη, αλλά έχει παρουσιαστεί πιο έντονα στην ναυτική έκδοση (F-35C) του αεροσκάφους
Προγραμματιστές και μηχανικοί, όπως αναφέρεται στην έκθεση έχουν εξαντλήσει όλα τα περιθώρια στην βελτίωση των επιφανειών έλεγχου, και περαιτέρω δόκιμες θα αποφανθούν εάν τελικά γίνει απαραίτητη η τοποθέτηση φθορέων άντωσης στο χείλος προσβολής του F-35C.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr