Σε συνέντευξή τον περασμένο Φεβρουάριο ο αντιπρύτανης του ΑΠΘ Ευστράτιος Στυλιανίδης είχε δηλώσει πως σε περίπου 8 μήνες από τότε, θα ήταν έτοιμο για την πρώτη του πτήση το πρώτο ελληνικό UAV RX-3.

Βέβαια από τότε μεσολάβησαν δύο μεγάλες κρίσεις κορωνοϊού, με την τελευταία να βρίσκεται σε έξαρση τώρα και είναι άγνωστο εάν αυτό το γεγονός έχει καθυστερήσει και την πολυπόθητη πρώτη πτήση.

Ο ίδιος είχε δηλώσεις πως πλέον στην Ελλάδα ανοίγει ο τομέας παραγωγής μη επανδρωμένων οχημάτων για χρήση σε πολλούς τομείς, ένας εξ’ αυτών είναι η άμυνα και η ασφάλεια.

Η αναφορά που είχε κάνει τότε ο αντιπρύτανης  ήταν για ένα «μεγάλο» drone (άρα UAV) και ένα «μικρότερο»  εκ των οποίων το «μεγάλο» θα μπορεί να μεταφέρει και φορτίο, που σημαίνει και οπλικό, εάν βέβαια ενσωματωθούν σε αυτό οι κατάλληλοι αισθητήρες και συστήματα κατάδειξης.

Από το 2016 μέχρι σήμερα πάντως το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών (ΕΜΡΣ) του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, σε συνεργασία με άλλα ελληνικά Πανεπιστήμια και ιδιωτικές εταιρείες έχει παρουσιάσει τρία μη επανδρωμένα αεροχήματα -το RX1, to RX-3 και το RX-4 – τα οποία καλύπτουν ένα εύρος αποστολών επιτήρησης, πολιτικής προστασίας, έρευνας και διάσωσης, με αυτονομία στον αέρα από δύο έως και 16 ώρες, αναπτύσσοντας σχεδιαστικές καινοτομίες, όπως κάθετη απο/προσγείωση, με σταθερή πτέρυγα, και γεωμετρίες blended-wing-body, οι οποίες προσφέρουν υψηλές πτητικές αποδόσεις και ευκολία στη χρήση.

Βέβαια το κύριο γεγονός θα είναι πραγματικά η πρώτη πτήση, πιθανότατα του drone η οποία όμως καθυστερεί προς το παρόν, για λόγους που αναφέραμε.

Βέβαια από την άλλη πλευρά οι Τούρκοι δεν φαίνονται να καθυστερούν  λόγω κορωνοϊού.

Συνεχίζουν με ακατάπαυστους ρυθμούς την ανάπτυξη των δικών τους συστημάτων. Μόλις σήμερα ο τούρκος πρόεδρος Ρ.Τ.Ερντογάν παραβρέθηκε στην επίσημη έναρξη του προγράμματος του νέου συγκροτήματος αισθητήρων ASELFLIR-F500C της Aselsan, συγκρότημα που θα τοποθετηθεί στα τουρκικά TB.2 Bayraktar και Akinci (αμφότερα UAV μάχης), μετά την άρνηση του Καναδά να συνεχίσει να παρέχει κάμερες της WESCAM για τα τουρκικά UAV.

Το ερώτημα όμως παραμένει και είναι καίριο: Θα μπορέσουμε να «πιάσουμε τους Τούρκους στην εξέλιξη  των UAV και όλων των παρεμφερών τεχνολογιών;

Επιστήμονες υπάρχουν, θέληση υπάρχει αλλά δεν είμαστε σίγουροι κατά πόσο κάποιοι επιθυμούν την ανάπτυξη του συγκεκριμένου  τομέα στην Ελλάδα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ