Θα μπορούσε να αποκτήσει μελλοντικά η Κύπρος το ινδικό μαχητικό Tejas Mk-1A;
.jpg)
Η απόφαση της Ινδικής Αεροπορίας να προσχωρήσει στην παραγγελία 83 μαχητικών Tejas Mk-1A σίγουρα αποτελεί ένα κομβικό σημείο στο πολύχρονο αλλά και πολύπαθο ιστορικό ανάπτυξης του αεροσκάφους.
Τα 83 Tejas θα κοστίσουν την ινδική Αεροπορία 5,3 δισ.$ ή κάπου 64 εκατ.$ το κάθε ένα.
Η έκδοση Mk.1A αποτελεί την πλήρη επιχειρησιακή έκδοση του αεροσκάφους με όλα τα συστήματα που απατώνται στα μαχητικά 4ης γενιάς.
Το ραντάρ του πρόκειται να είναι το τεχνολογίας AESA EL/M-2052 της ισραηλινής ELTA με ικανότητα παρακολούθησης έως και 64 εναέριων στόχων και απόστασε αποκάλυψης «πολύ μεγάλη» όπως αναφέρεται αλλά χωρίς να υπάρχει κάποια αριθμητική πηγή από ανοικτές πηγές.
Ταυτόχρονα το αεροσκάφος θα διαθέτει αισθητήρα IRST για την αποκάλυψη στόχων παθητικά, (θα είναι τοποθετημένο σε ατρακτίδιο), ενώ θα μπορεί να μεταφέρει και ατρακτίδια επίθεσης κατά στόχων εδάφους όπως το Litening.
Το ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου γνωστό ως Mayavi, περιέχει σχεδόν τα πάντα:
- Διαθέτει σύστημα προειδοποίησης ραντάρ (RWR), σύστημα προειδοποίησης επερχομένων βλημάτων (MAW).
- Σύστημα προειδοποίησης ακτινοβολίας λέιζερ.
- Υπέρυθρους και υπεριώδεις αισθητήρες προειδοποίησης.
- Παρεμβολέα αυτοπροστασίας.
- Ρυμουλκούμενο δόλωμα στόχου.
Ένα προσόν του αεροσκάφους είναι ότι είναι μικρό σε διαστάσεις, παρουσιάζοντας (χωρίς να διαθέτει ιδιαίτερη τεχνολογία stealth) μικρό Η/Μ ίχνος.
- Έχει μήκος 13,2 μ.
- Εκπέτασμα πτερύγων 8,2 μ (συγκριτικά για το F-16 οι αντίστοιχες τιμές είναι 15,06 μ. και 9,96μ.).
- Προωθείται από ένα κινητήρα F404-GE-IN20 ο οποίος αποδίδει μέγιστη ώρα 20.000 λιβρών, δίνοντας λόγο ώσης προς βάρος λίγο κάτω από το 1 στο 0,95.
- Στην επόμενη έκδοση που ετοιμάζεται την Tejas Mk-2 πρόκειται να τοποθετηθεί ο ισχυρότερος κινητήρας F414-GE-INS6 ο οποίος αποδίδει μέγιστη ώση 22.000 λιβρών.
Σε ότι αφορά τις επιδόσεις αυτές είναι απόλυτα ικανοποιητικές:
- Έχει μέγιστη ταχύτητα 1,8 mach σε καθαρή διαμόρφωση ή 2.226 χ.α.ω.
- Ακτίνα δράσης με εσωτερικό καύσιμο 500 χλμ.
- Σε ότι αφορά τα όπλα μπορεί να φέρει τον πύραυλο BVR Astra με ακτίνα προσβολής τα 110 χλμ. και τα ισραηλινά βλήματα Derby και Python-5 όπως και τα ρωσικά R-73/R-77 και μελλοντικά τα ΑΙΜ-120 AMRAAM και ASRAAM,
- Τέλος στο Mk.1A θα πιστοποιηθεί και το βλήμα BrahMos-NG.
Προσπάθειες της Ινδίας να πείσει την MBDA για την πιστοποίηση του βλήματος Meteor έχουν βρει προς το παρόν την αρνητική απάντηση από τις χώρες της ΕΕ που συμμετέχουν στον όμιλο.
Η Αεροπορία της Ινδίας διαθέτει ήδη 16 Tejas αλλά της έκδοσης προ-παραγωγής Mark 1FOC.
Η Ινδία ενδιαφέρεται για να εξάγει το αεροσκάφος προκειμένου να μειώσει το κόστος ανά μονάδα το οποίο δεν είναι χαμηλό. Θα μπορούσε η Κύπρος στην περίπτωση που θα επιθυμούσε να αποκτήσει μια αεροπορική δύναμη 20 περίπου αεροσκαφών να εξετάσει το ινδικό μαχητικό; Σίγουρα ναι.
Η Ινδία μόνο φίλα προσκείμενη δεν είναι στην Τουρκία, το αντίθετο μάλιστα και θα προμήθευε την Κύπρο με ότι οπλικό σύστημα θα ζητούσε.
Σε ότι αφορά τις άδειες εξαγωγής δεν υπάρχει πρόβλημα, αφού εμπάργκο από τις ΗΠΑ δεν υπάρχει (κινητήρας) ενώ το Ισραήλ δε θα είχε καμία αντίρρηση επίσης (ραντάρ, βλήματα αέρος-αέρος).